Kompleksowy transport kontenerów morskich z SPN Logistics, dostosowany do indywidualnych potrzeb. Dowiedz się więcej o przewozie jednostek transportowych na duże odległości i zoptymalizuj logistykę swojego biznesu!
Czytaj więcejChiny, nazywane często „światową fabryką”, stanowią centralny punkt globalnej sieci handlowej. Jako kluczowy partner handlowy, mają ogromny wpływ na tendencje gospodarcze na całym świecie – a to za sprawą dynamiki handlu i rozwoju oraz metod transportu. W niniejszym artykule przyjrzymy się najczęściej importowanym towarom z Chin oraz głównym środkom transportu, które sprawiają, że te produkty trafiają na półki polskich sklepów.
Import z Chin – jakie towary sprowadzamy najczęściej? Jak wycenić spedycję i jaki rodzaj transportu wybrać? Sprawdź nasz kompleksowy poradnik.
Chiny dzięki wysokiej zdolności produkcyjnej i konkurencyjnym cenom, stały się najważniejszym eksporterem na świecie. Specyfika chińskiego rynku eksportowego opiera się na połączeniu zaawansowanych technologii z efektywnością kosztową, co sprawia, że wiele krajów chętnie korzysta z oferty na importowanie z Chin.
Jeśli chodzi o import towarów z Chin, najczęściej sprowadzamy:
Importowanie towarów z Chin wiąże się z licznymi korzyściami, jednak wymaga dobrego podejścia i zrozumienia procesu. Poniżej omówimy kluczowe etapy przygotowania do importu.
Wybierając dostawcę, potrzebna jest świadomość i dokładne zbadanie kandydata. Jednym z pierwszych kroków jest korzystanie z platform handlowych, takich jak Global Sources. Pozwala to na przegląd dostawców, ich ocen oraz recenzji od innych kupujących. Wysoka reputacja dostawcy na takiej platformie może być pierwszym znakiem wiarygodności.
Warto także słuchać doświadczeń innych importerów, które dają konkretne spojrzenie na praktyki importu z Chin, ochronę jakości produktów i poziom obsługi. Sprawdzenie, czy dostawca działa zgodnie z normami i dokumentami (takimi jak CMR) oraz czy ma wymagane certyfikaty, daje pewność, że towar zostanie przewieziony bez problemów.
Kolejnym krokiem jest kontakt z dostawcą. Daje to możliwość oceny jego rzetelności w kontakcie osobistym. Co ważne bezpośredni kontakt buduje relacje, które mogą okazać się nieocenione w długoterminowej współpracy.
Właściwie wykonana procedura importowa upłynnia proces i minimalizuje ryzyko zatrzymania towaru. Do niezbędnych formalności przy imporcie z Chin należą:
Importujący towary z Państwa Środka przedsiębiorcy stają przed ważnym wyborem – który środek transportu wybrać? Oto zestawienie trzech głównych środków transportu wraz z ich zaletami i wadami.
Transport morski zdominował import z Azji ze względu na ładowność. Dzięki kontenerowcom, które mogą pomieścić tysiące kontenerów, jest to idealny wybór dla masowego przewozu towarów. Jest on dość ekonomiczny, mimo że trwa dłużej niż inne metody.
Transport kolejowy, dzięki inicjatywie „Jednego Pasa, Jednej Drogi”, stał się atrakcyjnym środkiem transportu między Chinami a Europą. Jest szybszy niż przewóz morski, ale wolniejszy niż lotniczy, oferując zatem „złoty środek”. Niestety, nie wszędzie jest dostęp do infrastruktury kolejowej i transport intermodalny staje się koniecznością.
Transport lotniczy jest najszybszy w dostawie, ale i najdroższy. Iidealny dla drogocennych, lekkich lub pilnych przesyłek, mimo że ma ograniczenia wagowe i jest objęty większymi restrykcjami.
Brakuje jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który środek transportu jest najlepszy dla importu z Chin. Ostateczny wybór zależy od specyfiki importowanego towaru, budżetu, wymaganego czasu spedycji oraz dostępności infrastruktury. Ważne jest, aby przed podjęciem decyzji dokładnie przeanalizować wszystkie dostępne opcje i dostosować je do potrzeb przedsiębiorstwa.
Możemy podpowiedzieć, że warto korzystać z producentów posiadających profile na serwisie Alibaba, który przeprowadza weryfikację legalności rejestrowanych biznesów. Zalecamy współpracę z dostawcami którzy na swoim profilu udostępniają kontakt do pracownika działu sprzedaży, posiadają dużą ilość potwierdzonych i pozytywnie ocenionych transakcji a ich supplier index jest na wysokim poziomie. Jako firma spedycyjna nie uczestniczymy w samym procesie zakupu towaru ani negocjacji przy zakupie. Nasza praca zaczyna się w momencie kiedy towar jest już zakupiony przez klienta lub nasz zleceniodawca jest już zdecydowany na jego zakup.
Byśmy mogli prawidłowo wycenić transport z Chin, klient powinien dostarczyć nam informacje o konkretnych warunkach handlowych Incoterms, na jakich zakupiony został towar. Ważna są jego wymiary, waga oraz miejsce odbioru w Chinach/dostawy w Polsce.
W przypadku importu towarów z Chin, najczęściej stosowane warunki to EXW, FOB oraz CIF – przed tymi ostatnimi przestrzegamy podczas wyboru drobnicowego transportu, tzw. LCL. Ten warunek bywa często wybierany przez importerów przy pierwszych transakcjach, niestety nie są oni świadomi tego, że prócz relatywnie tanich kosztów frachtu do zapłacenia będą również koszty obsługi w porcie destynacji, które często przekraczają wartość frachtu.
W imporcie z Chin ważne jest również wybranie odpowiedniego sposobu pakowania. Należy pamiętać, że palety/skrzynie drewniane, które nie zostały wcześniej poddane fumigacji bądź obróbce cieplnej będą musiały zostać zgłoszone do kontroli WIORIN co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Dlatego najlepiej dopilnować by importowany towar był spakowany na certyfikowane palety z tzw. kłosem, spełniające wymagania standardu ISPM 15 (IPPC).
Odpowiednim opakowaniem będzie również skrzynia ze sklejki (plywood) oraz coraz częściej stosowane palety plastikowe. Może on oczywiście również być transportowany luzem, w kartonach. Należy jednak pamiętać, że zastosowanie opakowań zbiorczych typu skrzynia/paleta zmniejsza możliwość manipulacji towarem i znacznie lepiej go chroni przed uszkodzeniem. Opakowanie musi być adekwatne do wybranego środka transportu, tu przede wszystkim musimy zwrócić uwagę na transport morski i tzw. seaworthy packaging
Po akceptacji naszej oferty, finalizacji zakupu i załadunku towaru na wyznaczony środek transportu klient powinien wraz z nami cierpliwie oczekiwać na pojawienie się towaru w destynacji. W zależności od wybranego typu transportu, czas importu z Chin wynosi:
Transport kolejowy z Chin – 14-30 dni, czas tranzytu uzależniony jest od aktualnej przepustowości terminali kolejowych na granicach krajów przez które biegnie nitka Nowego Jedwabnego Szlaku oraz aktualnej sytuacji geopolitycznej.
Transport lotniczy z Chin – 1-7 dni, rozbieżność wynika z wyboru połączenia, są dostępne bezpośrednie (krótsze) lub pośrednie (dłuższe, wynika to z konieczności przeładunku w portach pośrednich).
Transport morski z Chin – 30-60 dni, czas tranzytu zależy od portu, z którego towar będzie podejmowany oraz od typu ładunku, FCL lub LCL. Przy transporcie drobnicowym trzeba doliczyć czas potrzebny na konsolidację towaru w porcie załadunku oraz dekonsolidację towaru w porcie rozładunku + 10-14 dni.
Dolna granica wymienionych czasów tranzytu podczas importu towarów z Chin dotyczy standardowych warunków transportu, przy ustabilizowanej sytuacji geopolitycznej oraz sprawnym działaniu terminali pośrednich. Proszę pamiętać, że spedytor nie ma wpływu na nieplanowane opóźnienie przybycia środka transportu, nie jest również ich w stanie przyśpieszyć. Podawane czasy wyjścia/wejścia środka transportu są zawsze planowane/zakładane, stąd w codziennym użyciu skróty, ETD – estimated time of departure oraz ETA – estimated time od arrival.
Gdy wyczekiwany kontener zostanie wyładowany na terminal w porcie wyładunku (FCL) lub towar zostanie wyładowany na magazyn dekonsolidacyjny (to w przypadku przesyłek drobnicowych), musimy skupić się na jak najszybszym zakończeniu odprawy celnej, a następnie na jego odbiorze. Tu bardzo ważny jest czas oraz sprawne działanie, ponieważ zarówno kontenery jak i przesyłki drobnicowe mają przyznany określony czas wolny od składowania. Przy odbiorze po jego upływie, importer będzie musiał uregulować przyznane koszty demurrage/storage przed wydaniem towaru/kontenera.
Invoice – (fakturę), powinna zawierać dane dostawcy (shipper), dane odbiorcy (consignee), NIP (VAT ID) importera oraz wyszególnione warunki handlowe Incoterms (np. FOB Shanghai, CIF Hamburg etc.). Muszą znajdować się na niej wszystkie pozycje asortymentu wchodzące w skład przesyłki wraz z opisem, ceną za sztukę oraz numerem porządkowym. Wskazany musi być również kraj pochodzenia towaru – np. COUNTRY OF ORIGIN: CHINA.
Packing List – (listę pakową), która zawiera dokładnie przedstawione ilości danego asortymentu, wagę netto/brutto poszczególnych pozycji oraz sposób jego pakowania.
W zależności od typu importowanego towaru, potrzebne są również certyfikaty CE oraz deklaracja zgodności.
Telex Release – chiński partner spedytora otrzymuje oryginały bill of lading i wystawia zwolnienie telexowe (dosyłane w formie skanu)
Zazwyczaj, przesyłki wydawane są do transportu przez shippera na zasadzie przedpłaty lub akredytywy bankowej. Może się zdarzyć, że towar dotrze do portu dostawy i nadal nie będzie w całości opłacony przez odbiorcę. W tym przypadku spedytor nie może wydać towaru, dopóki nie dostanie zielonego światła od strony Chińskiej.
Gdy nasza przesyłka jest zwolniona przez dostawcę a odprawa celna została zakończona, możemy aranżować podjęcie i dostawę wyczekiwanego towaru do magazynu klienta. Import z Chin szczęśliwie dobiegł końca.
Jedną z kluczowych ról w handlu międzynarodowym i imporcie towarów z Chin do Polski odgrywa transport morski. Do jego głównych zalet należą niskie koszty przewozu. Jest on tańszy niż inne formy transportu, tj. lotniczy czy lądowy. Kontenerowce mogą pomieścić wiele towarów, co pozwala na obniżenie kosztów przewozu jednostkowego. To korzyść dla przedsiębiorstw, które dążą do ograniczenia kosztów operacyjnych.
Kolejną zaletą importu z Chin za pomocą transportu morskiego jest jego duży zasięg. Umożliwia przewóz towarów na długie dystanse. To oznacza, że produkty mogą dotrzeć do polskich odbiorców nawet z odległych regionów Dalekiego Wschodu.
Czas dostawy to inny ważny czynnik. Transport morski jest wolniejszy niż inne formy transportu. Jednak nowoczesne technologie i usprawnienia w zarządzaniu łańcuchem dostaw skracają czas dostawy. Regularne przepływy kontenerowców umożliwiają wygodne planowanie terminów spedycji. Ponadto, inwestycje w infrastrukturę portową w Polsce może przyczynić się do skrócenia czasu załadunku i rozładunku towarów.
Import z Chin do Polski staje przed pewnymi wyzwaniami. Głównym z nich jest długi czas tranzytu i możliwość opóźnień z powodu nieprzewidzianych okoliczności, takich jak złe warunki pogodowe czy problemy logistyczne. Konieczne jest dobre zarządzanie łańcuchem dostaw, procedury celne i przestrzeganie standardów bezpieczeństwa, aby zapewnić sprawne i bezpieczne przemieszczanie towarów przez morską trasę.
Pierwszym etapem jest transport od miejsca produkcji do portu. Zależnie od lokalizacji fabryki i portu wyjściowego w Chinach, towary mogą być przewożone drogą lądową lub koleją. Ten etap obejmuje załadunek towarów do kontenerów i ich zabezpieczenie.
Następnie kontenery trafiają na statki transportowe. Przewóz morski odbywa się na specjalnie przystosowanych kontenerowcach, które są zaprojektowane tak, aby pomieścić duże ilości kontenerów i zapewnić bezpieczny przewóz przez morza i oceany.
Po dotarciu do portu w Polsce, kontenery są rozładowywane i przechodzą przez procedury celne i kontroli bezpieczeństwa. To kolejny etap, który zapewnia zgodność z przepisami i regulacjami celno-administracyjnymi oraz ochroną przed nielegalnym przemytem.
Końcowym etapem importu z Chin jest dostawa kontenerów z portu w Polsce do miejsca docelowego. W zależności od odległości, miejsca przeznaczenia i rodzaju towarów, można wybrać transport kolejowy lub drogowy.
Zarówno Chiny, jak i Polska inwestują w infrastrukturę portową, aby sprostać zapotrzebowaniu na transport morski. Oba kraje mają kluczowe porty, które odgrywają istotną rolę w obsłudze przesyłek towarowych.
Szanghaj to jeden z najważniejszych portów w Chinach. To największy port kontenerowy na świecie, obsługujący ogromne ilości kontenerów. Dzięki dogodnemu położeniu na wschodnim wybrzeżu Chin Szanghaj stanowi centrum logistyczne, łącząc się z innymi portami na Dalekim Wschodzie i umożliwiając dostęp do globalnych tras morskich. Inne znaczące porty w Chinach to:
W Polsce, jednym z kluczowych portów jest Port Gdańsk. To jeden z największych portów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Port ten posiada rozbudowaną infrastrukturę i oferuje regularne połączenia z innymi portami europejskimi, umożliwiając przewozy towarów na zachód. Inne ważne porty w Polsce to:
Porty w obu krajach dysponują rozbudowanymi terminalami kontenerowymi, które umożliwiają skuteczne i efektywne załadunek i rozładunek kontenerów w procesie importu z Chin. Są wyposażone w nowoczesne urządzenia i infrastrukturę, takie jak:
Organizacja załadunku kontenerów obejmuje umieszczenie towarów w kontenerach w sposób optymalny, aby maksymalnie wykorzystać dostępną przestrzeń i zapewnić bezpieczny import z Chin. Firmy logistyczne oraz operatorzy terminali kontenerowych zajmują się planowaniem i koordynacją załadunku, zapewniając efektywne wykorzystanie zasobów i skracając czas oczekiwania na załadunek.
Ważne jest dobre zarządzanie kolejnością rozładunku, aby zapewnić ciągłość operacji. Po rozładowaniu, kontenery są poddawane procedurom celno-administracyjnym, a następnie kierowane do odpowiednich obszarów składowania.
Porty dysponują obszarami składowania, takimi jak:
Jeśli chodzi o import z Chin, organizacja magazynowania kontenerów obejmuje utrzymanie porządku w magazynach, monitorowanie stanu kontenerów i zarządzanie informacjami dotyczącymi lokalizacji kontenerów w celu szybkiego ich odnalezienia w razie potrzeby.
Pierwszym środkiem ochrony jest odpowiednie zapakowanie i zabezpieczenie towarów w kontenerach. Dobrze przygotowane towary są mniej narażone na uszkodzenia. Zastosowanie dedykowanych materiałów opakowaniowych oraz wypełniaczy i zabezpieczeń, takich jak poduszki powietrzne, styropian, pasy zabezpieczające. Te mogą pomóc w uniknięciu przemieszczania się dóbr podczas importu z Chin.
Kolejnym środkiem ochrony są środki antypoślizgowe, wykładane na podłodze kontenerów. W przypadku towarów, które mogą łatwo się przesuwać lub ślizgać (palet lub beczek), zastosowanie materiałów antypoślizgowych może zapobiec przemieszczaniu się ładunku.
Systemy śledzenia i monitorowania ładunku to dodatkowa ochrona stosowana w imporcie towarów z Chin. GPS, RFID (Radio Frequency Identification) czy sensory temperatury umożliwiają monitorowanie położenia i stanu towarów. Dodatkowo, systemy śledzenia dostarczają informacji o lokalizacji kontenera i mogą wykryć potencjalne odchylenia, w tym naruszenie zabezpieczeń bądź zmienne warunki środowiskowe.
Znalezienie odpowiedniego partnera do importu z Chin do Polski to ważny krok dla efektywnej logistyki międzynarodowej. Agenci logistyczni, specjalizujący się w transporcie morskim, mogą znacznie ułatwić organizację i zarządzanie tym procesem.
Podstawowym czynnikiem do uwzględnienia jest doświadczenie i ekspertyza w spedycji międzynarodowej. Ważne, aby partner miał wiedzę na temat procedur celnych, przepisów międzynarodowych i specyfiki logistyki.
Jeśli zależy Ci na imporcie z Chin i szukasz odpowiednich rozwiązań, sprawdź SPN Logistics.
Kompleksowy transport kontenerów morskich z SPN Logistics, dostosowany do indywidualnych potrzeb. Dowiedz się więcej o przewozie jednostek transportowych na duże odległości i zoptymalizuj logistykę swojego biznesu!
Czytaj więcejTransport Kolejowy z Chin z SPN Logistics. Szybka i profesjonalna spedycja kontenerów i drobnicy. Poznaj cenę i czas transportu kolejowego z Chin.
Czytaj więcejImport z Chin – jak zacząć, i zoptymalizować koszty? Odkryj sprawdzone strategie, kluczowe etapy współpracy z dostawcami oraz praktyczne wskazówki, które pomogą Ci skutecznie zarządzań importem z Dalekiego Wschodu.
Czytaj więcej