Demurrage, storage i detention - opłaty w międzynarodowym transporcie towarów
Home » Demurrage, storage i detention – opłaty w międzynarodowym transporcie towarów
Transport morski jest kluczowym elementem globalnej logistyki. Umożliwia przemieszczanie ogromnych ilości towarów na długie odległości. Efektywne zarządzanie tym procesem wiąże się jednak z wieloma wyzwaniami, w tym z koniecznością kontrolowania opłat. Demurrage, detention, storage – sprawdź, co kryje się za wymienionymi kosztami.
Przewóz towarów wydaje się dość prostym procesem. Załadunek – transport – rozładunek. Aby międzynarodowa spedycja i sprowadzanie dóbr z zagranicy były opłacalne dla importera, eksportera i firmy spedycyjnej trzeba wziąć pod uwagę szereg czynników. Na dodatek nie na wszystkie koszty ma się wpływ. Jednymi ze składników, które generują wzrost wartości usługi spedycji, są demurrage, storage i detention. Te sprawiają, że każda przesyłka staje się dużo droższa niż powinna.
Jaka jest między nimi różnica i czy można uniknąć dodatkowych kosztów z tytułu importu towarów? Przyjrzyjmy się tym trzem zagadnieniom bardziej szczegółowo.
Demurrage – czym jest i kiedy zostanie naliczona opłata?
Opłaty demurrage (z ang. przestój) dotyczą ładunku i naliczane są w momencie, gdy kontener zawierający towar znajduje się na terenie terminalu portu morskiego. Występują podczas opóźnień – jeśli dostawa nie zostanie podjęta przez odbiorcę w zadeklarowanym czasie po dostarczeniu na miejsce. Opłata stanowi stawkę dzienną i zostaje narzucona po upływie określonych darmowych dni. Zwykle jest ich od 4 do 11. Liczbę ustala armator.
W przypadku eksportu odliczanie darmowego czasu rozpoczyna się, gdy kontener zawierający towar wjeżdża do terminalu portu morskiego. Kończy się po załadowaniu jednostki transportowej na statek i jego odpłynięciu.
Jeśli chodzi o import, czas liczony jest zwykle od momentu wyładunku kontenera ze statku i kończy się w momencie jego odbioru z portu morskiego przez klienta z terminalu ciężarówką, koleją lub innym środkiem transportu.
Nie tylko demurrage. Poznaj inne opłaty w transporcie morskim
W transporcie morskim występują też inne rodzaje opłat. Podobnie jak demurrage związane są z zarządzaniem czasem i kosztami operacji logistycznej. Dotyczą one magazynowania oraz zatrzymania towarów w magazynie portowym.
Detention
Opłata związana ze sprzętem, a nie z ładunkiem, jak w przypadku demurrage. Nalicza się ją w czasie, gdy kontener jest w posiadaniu klienta poza portem. Nie ma przy tym znaczenia, czy w środku jest przewożony towar.
Inaczej mówiąc, w przypadku eksportu, naliczanie rozpoczyna się w momencie odbioru pustego kontenera z placu kontenerowego, a kończy w momencie przybycia pełnego kontenera do terminala portowego. Natomiast w fazie importu czas liczony jest od momentu odbioru pełnej jednostki transportowej z terminala. Trwa podczas dostarczania do odbiorcy. Kończy się w momencie zwrotu pustego kontenera na plac kontenerowy.
Opłaty detention wynikają przede wszystkim z nieefektywnego zarządzania flotą kontenerów czy też słabej koordynacji z partnerami transportowymi.
Storage
Przechowywanie lub magazynowanie. To kolejna opłata, która podnosi wartość usługi transportu. Liczona za korzystanie z powierzchni magazynowej zajmowanej przez kontener na terenie terminala, wewnątrz magazynu lub na placu kontenerowym.
Zarówno w przypadku importu towarów, jak i eksportu, okres przechowywania rozpoczyna się w momencie wprowadzenia kontenera do magazynu. Kończy się w momencie opuszczenia przez niego danego terenu. Porty morskie naliczają tę opłatę, ponieważ dysponują ograniczoną przestrzenią magazynową. Potencjalne dodatkowe koszty mobilizują zaś klientów do jak najszybszego przejęcia ładunków. Pomaga to w odciążeniu portów.
Przyczyny opłat storage:
Przedłużenie odbioru towarów: Brak koordynacji w łańcuchu dostaw, co skutkuje opóźnieniami w odbiorze kontenerów przez odbiorców.
Zatory portowe: Zwiększone natężenie ruchu w porcie prowadzi do braku dostępności terminali i wydłużenia czasu postoju kontenerów.
Problemy celne: Wspomnieć można m.in. o wszelkich kontrolach uniemożliwiających szybkie zwolnienie towarów.
Demurrage nalicza się w różnych sytuacjach, które wynikają zarówno z przyczyn zewnętrznych, jak i wewnętrznych problemów logistycznych. Najczęstsze z nich to:
Opóźnienia w załadunku i rozładunku: Najczęściej są następstwem braku odpowiedniego sprzętu lub zatorów w porcie.
Problemy przy procedurach celnych: Opóźnienia związane z odprawą celną często prowadzą do przedłużenia czasu postoju kontenera w porcie.
Problemy logistyczne: Niewłaściwe planowanie, błędy w dokumentacji czy brak koordynacji między różnymi podmiotami zaangażowanymi w proces transportowy.
Jak oblicza się opłaty demurrage?
Proces naliczania demurrage zaczyna się po zakończeniu okresu wolnego od zapłaty, czyli „free time”. Ten różni się w zależności od umowy. Zazwyczaj wynosi kilka dni. Po jego upływie, każda dodatkowa doba opóźnienia wiąże się z określoną opłatą. Naliczana jest według stawek ustalonych przez armatora.
Czas wolny od opłat demurrage określa się indywidualnie i jest uwzględniany w kontraktach. Armatorzy często stosują praktykę Merged D&D – połączenie okresu wolnego od demurrage i detention. W tym przypadku podaje się całkowitą liczbę dni, w których należy opróżnić kontener morski i zwrócić go portu lub magazynu kontenerowego w imporcie. Wkalkulowuje się też czas, jaki upływa od przejęcia pustego kontenera do zdania pełnego w eksporcie. Wówczas uzyskuje się łączną sumę kosztów D&D. Takie rozwiązanie daje większą swobodę w zarządzaniu opłatami.
Konsekwencje demurrage dla firm
Demurrage może mieć poważne konsekwencje finansowe dla firm źle zarządzających procesem transportowym. Oprócz konieczności zapłacenia bezpośrednich kosztów, przestoje w transporcie morskim wpływają na:
Zakłócenia w łańcuchu dostaw: Przedłużony czas postoju kontenerów wydłuża czas dostawy towarów do klientów końcowych. To duży problem m.in. dla firm produkcyjnych, wszak opóźnienia w transporcie surowców wpływają negatywnie na harmonogram produkcji.
Wzrost kosztów operacyjnych: Przedsiębiorstwa muszą płacić wyższe rachunki za czas stacjonowania kontenerów w porcie. To obciąża budżet i przekłada się na rentowność operacji logistycznych.
Relacje z partnerami handlowymi: Częste opóźnienia i związane z nimi opłaty mogą prowadzić do napięć i utraty zaufania między partnerami biznesowymi.
Potencjalne spory prawne: Niejasności w umowach przewozowych dotyczące demurrage to duże ryzyko sporów prawnych. Te dodatkowo obciążają firmy finansowo i operacyjnie.
Pojęcia związane z opłatami demurrage
Zrozumienie demurrage i powiązanych z nim pojęć jest kluczowe dla skutecznego zarządzania operacjami logistycznymi oraz minimalizacji kosztów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze terminy odnoszące się opłat w transporcie morskim.
Laytime
To okres określony w umowie, podczas którego statek musi zostać załadowany lub rozładowany bez naliczania dodatkowych opłat. Laytime wyraża się w dniach, godzinach lub jako ilość ton do przeładunku na jednostkę czasu.
Free Time
Okres wolny od opłat. W trakcie jego trwania można załadować lub rozładować statek bez dodatkowych kosztów. Po upływie „free time” zaczyna się naliczanie demurrage lub detention
Despatch
Nagroda wypłacana przez armatora za wcześniejsze zakończenie załadunku lub rozładunku przed upływem laytime. Despatch jest zazwyczaj ustalany na poziomie niższym niż demurrage i ma na celu motywowanie do szybszej pracy.
Deadfreight
Opłata naliczana za brak użycia całkowitej pojemności statku określonej w umowie. Może to być związane z demurrage, jeśli niewykorzystanie pojemności prowadzi do opóźnień w załadunku lub rozładunku.
Jak postępować, by koszty transportu morskiego były jak najniższe?
Sprawna organizacja usługi transportu morskiego, dokładność i komunikacja to kluczowe elementy, by koszty obsługi ładunku nie wzrosły. Jak można zredukować ryzyko poniesienia dodatkowych opłat demurrage? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów.
Porównanie ofert. Wysokość opłaty nie jest stała dla każdego portu. Dlatego należy sprawdzić narzut w różnych miejscach i u poszczególnych armatorów.
Negocjacja umów. Przed podpisaniem umowy warto ustalić warunki indywidualnie.
Dbanie o prawidłową dokumentację. Wymagane dokumenty niezbędne do odprawy celnej powinny być prawidłowo wypełnione oraz dostarczone na czas.
Dbanie o prawidłowość ładunku. Zawartość kontenerów musi być zgodna z informacjami zawartymi w dokumentacji.
Wysyłka towaru z wyprzedzeniem czasowym. Planując transport drogą morską, należy wziąć pod uwagę niespodziewane wydarzenia, które mogą się przytrafić. Dzięki temu da się zachować margines czasu potrzebny na rozwiązanie ewentualnego problemu.
Posiadanie dodatkowych środków transportu, zasobów pracowniczych i magazynowych. Umożliwią szybką reakcję i sprawne działanie w przypadku wystąpienia nieoczekiwanych zdarzeń.
Wybór jednostek transportowych. Korzystanie z kontenerów należących do nadawcy (SOC) zamiast kontenerów należących do przewoźnika (COC).
Podsumowanie
Ponieważ zatłoczenie portów morskich jest dużym problemem, opłaty demurrage, detention i storage mają duży wpływ na ich przepustowość, a tym samym wydajność łańcucha dostaw. Odbieranie i zwracanie kontenerów w zadeklarowanym czasie pozwala uniknąć dodatkowych kosztów związanych ze świadczeniem usług transportu. Dlatego też importerzy i dostawcy starają się, by spedycja międzynarodowa była realizowana płynnie bez zbędnych przestojów.
Trzeba jednak pogodzić się z tym, że nawet w przypadku najbardziej starannie zaplanowanej wysyłki, pewnych sytuacji nie da się przewidzieć ani im zapobiec. Niestety wymienione wyżej opłaty będą również naliczane w przypadku zdarzeń takich jak strajki, załamanie pogody, zator w porcie, brak kierowców lub awaria sprzętu. Całkowity poniesiony koszt usługi organizacji transportu może wówczas wzrosnąć.
Z NASZEGO GLOBALNEGO PODWÓRKA
Zapraszamy na porady i artykuły o transporcie i spedycji
Kompleksowy transport kontenerów morskich z SPN Logistics, dostosowany do indywidualnych potrzeb. Dowiedz się więcej o przewozie jednostek transportowych na duże odległości i zoptymalizuj ...
Czym jest transport niskopodwoziowy? Czym jest transport niskopodwoziowy? Transport ponadnormatywny to przewóz ładunków wykraczających poza standardowe wymiary. Jedną z jego form jest transport niskopodwoziowy, ...
Nasza strona używa plików cookies. Jeśli wyrażasz na to zgodę kliknij "Akceptuj wszystko". Możesz też wybrać, które z plików cookies chcesz używać klikając "Ustawienia".
Przeczytaj naszą politykę cookie