SPN Logistics

Wymiary i rodzaje kontenerów morskich

Home » Wymiary i rodzaje kontenerów morskich
Wymiary i rodzaje kontenerów morskich
Wymiary i rodzaje kontenerów morskich

Kontenery morskie to szeroko stosowane, ustandaryzowane rozwiązanie do przewozu towarów i surowców, używane w spedycji międzynarodowej. Ich podstawowe cechy konstrukcyjne i wymiary są ujednolicone ze względu na potrzebę wykorzystania w różnych środkach transportu i na różnych jego etapach.

Do przewozu kontenerów morskich dostosowane są:

  • ładownie kontenerowców i semi kontenerowców (spedycja morska)
  • podwozia kontenerowe (spedycja drogowa)
  • wagony kontenerowe, wagony typu platforma (spedycja kolejowa)
  • urządzenia usprawniające załadunek, wyładunek i przeładunek na wszystkich typach platform transportowych

Kontenery w takiej sytuacji stają się podstawowym narzędziem do przewozu towarów w transporcie intermodalnym. Ich konstrukcja wpływa bezpośrednio na usprawnienie procesów przeładunku i planowania etapów. Wymogi tych procesów  prowadzą do coraz większej standaryzacji budowy i obsługi kontenerów. Już od dawna stosowane są na całym świecie uniwersalne cechy konstrukcyjne (np. systemy mocowań) oraz ujednolicone wymiary.

Z artykułu dowiesz się o zastosowanych rozwiązaniach technicznych, rozmiarach i przeznaczeniu poszczególnych typów kontenerów morskich.

Rola kontenerów morskich w transporcie towarów

Przewóz towarów drogą wodną stawia określone wymagania dotyczące m.in. odpowiedniego oznaczenia oraz zabezpieczenia ładunków. Stąd też konieczność zastosowania różnych rodzajów kontenerów morskich. Ich wspólną cechą są standaryzowane wymiary, które ułatwiają rozładunek i załadunek.

W transporcie i międzynarodowym handlu odgrywają wieloaspektową rolę. Przede wszystkim wpływają na efektywność logistyczną. To dlatego, że stalowe konstrukcje do magazynowania i przewożenia dóbr mogą być łatwo przeładowywane pomiędzy poszczególnymi typami transportu.

Co ważne, każdy rodzaj kontenera morskiego służy przewożeniu towarów na szeroką skalę. Są więc ważnym elementem w rozwoju globalnego handlu. Ponadto ich standaryzacja pozwala obniżyć koszty frachtu. Przedsiębiorstwa, które decydują się na import produktów, zyskują szansę optymalizacji kosztów.

Kontenery morskie – parametry

Dowolne rodzaje kontenerów morskich są zgodne z normami ISO (Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej). Dotyczą one trzech głównych parametrów:

  • wymiarów – długość, szerokość i wysokość,
  • objętości – zależna od wymiarów kontenera,
  • nośności – określa maksymalną wagę towarów, jaką można przewozić.

Normy ISO odnoszą się również do wytrzymałości konstrukcji czy też zastosowania dodatkowych zabezpieczeń chroniących zawartość kontenerów przed czynnikami atmosferycznymi. Ich spełnienie jest konieczne dla zachowania standaryzacji.  

Podstawowe rodzaje kontenerów morskich: 20’ i 40’ – kontenery standardowe

Podstawowym, wyjściowym rozmiarem dla kontenerów morskich jest kontener 20’. Jego miara została wyprowadzona bezpośrednio z jednostki obliczeniowej używanej przy określaniu ładowności statków: 20’ to TEU – Twenty Foot Equivalent Unit czyli niewiele ponad 6m. Kontener 40’ to 2 TEU – ok. 12m.

Jeśli chodzi o wysokość – podstawową miarą używaną przez wiele lat był rozmiar zewnętrzny 8,6 stopy (2,62m) dla obu typów kontenerów (20’ i 40’). Dawało to standardowe pojemności 33m3 i 66m3. Wzrastające potrzeby doprowadziły najpierw do zwiększenia długości 40’ o dodatkowe 5 stóp (+1,5m), a następnie do podwyższenia kontenerów 40’ i 45’ o jedną stopę (+ok.30cm) i wprowadzenia dodatkowego typu kontenerów o objętości zwiększonej o prawie 10m3 oraz 20m3.

Aby szybko identyfikować potrzeby zleceń spedycyjnych do oznaczeń liczbowych kontenerów dodano skróty literowe. Obecnie najczęściej używane są kontenery 20′ i 40′ z dodatkowym oznaczeniem GP (General Purpose) oraz 40′ i 45’ o podwyższonej wysokości, dla których używa się oznaczeń HC (High Cube). (UWAGA: Podwyższoną wysokość zastosowano tylko w kontenerach 40’ i 45’).

Ilustracja przedstawia wewnętrzne wymiary kontenerów 20’, 40’ oraz podwyższonych 40’HC:

Wymiar Kontenerów Morskich Double-door-1-2 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich Double-door-1-2 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów standardowych (metry – stopy) oraz ich pojemność pokazuje tabela:

Wymiar20’40’40’ HC45’ HC
Długość wewnętrzna5,9 m / 19,4 stopy12,03 m / 39,5 stopy12,03 m/39,5 stopy13,55 m/44,5 stopy
Szerokość wewnętrzna2,35 m / 7,9 stopy2,35 m / 7,9 stopy2,35 m / 7,9 stopy2,35 m / 7,9 stopy
Wysokość wewnętrzna2,39 m / 7,10 stopy2,39 m / 7,10 stopy2,70 m / 8,10 stopy2,70 m / 8,10 stopy
Masa własna2300 kg / 5071,5 funta3750 kg / 8268,8 funta3900 kg / 8598 funtów4800 kg / 10 552 funtów
Ładowność25 000 kg / 55 126,9 funta27 600 kg / 61 200 funtów28 600 kg / 63 052 funtów27 700 kg / 61 067 funtów
Pojemność sześcienna33,2 m 3 / 1172 stóp sześciennych67,7 m3 / 2389 stóp sześciennych76,3 m3 / 2694,5 stóp sześciennych86 m 3 / 3037 stóp sześciennych

Tabela: Wymiary Kontenerów morski 20’, 40’, 40’HC, 45’HC

Specjalne rodzaje kontenerów morskich: wymiary i zastosowanie

Kontenery specjalne zostały dostosowane do potrzeb ładunku, których nie mogą zaspokoić rozwiązania standardowe. W zależności od przewożonego towaru i jego wymagań, kontenery specjalne mogą posiadać szereg rozwiązań konstrukcyjnych, technicznych i technologicznych przygotowujące je do realizacji szczególnych wymogów spedycyjnych. Przykładem rozwiązań niestandardowych mogą być:

  • zmiany wysokości i szerokości
  • modyfikacje technologiczne typu dodatkowe zasilanie w celu utrzymania optymalnej temperatury
  • zmiany pozycji drzwi, ruchomy dach lub zastąpienie pokrywy dachowej plandeką

Oto lista najczęściej spotykanych kontenerów morskich specjalnych wraz z dostosowaniem technicznym oraz wskazaniem przykładowych sytuacji, w których zalecane jest ich zastosowanie:

Kontenery typu REEFER

Rozwiązania specjalne w kontenerach typu reefer:

  • Kontenery typu reefer są przygotowane do utrzymywania dowolnej, stałej temperatury w zakresie od -30°C do +30°C.
  • Rozwiązania techniczne użyte w tym typie kontenerów przypominają techniki izolacji użyte w chłodniach stacjonarnych
  • Specjalnie zaprojektowane pokrycie podłogi w kształcie litery “T”, rozsyłające schłodzone powietrze zapewnia jednocześnie jego stały przepływ między towarami
  • Przestrzeń wewnętrzną najczęściej można dodatkowo podzielić na sekcje, w których produkty można chłodzić lub zamrażać
  • Kontenery typu reefer wymagają dodatkowych agregatów zapewniających stały dopływ energii. W czasie transportu drogowego agregaty są zasilane paliwem.
  • To jedno z najdroższych rozwiązań transportowych, właśnie ze względu na wymagania dostaw energii do urządzeń odpowiedzialnych za utrzymanie optymalnej temperatury wewnątrz.
Wymiar Kontenerów Morskich Standard-container-1 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich Standard-container-1 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów typu reefer:

  • Kontenery typu reefer są dostępne w trzech rozmiarach: 20’, 40’ oraz 40’HC. Ich szczegółowe parametry przedstawia tabela:
Wymiar20’40’40’HC
Długość wewnętrzna5,44 m / 17,9 stopy11,56 m / 37,9 stopy11,56 m / 37,9 stopy
Szerokość wewnętrzna2,29 m / 7,5 stopy2,28 m / 7,5 stopy2,29 m / 7,5 stopy
Wysokość wewnętrzna2,27 m / 7,5 stopy2,25 m / 7,4 stopy2,55 m / 8,36 stopy
Masa własna3080 kg / 6791,4 funta4800 kg / 10 584 funtów4480 kg / 9880 funtów
Ładowność27 400 kg / 60 471 funtów27 700 kg / 61 078 funtów29 520 kg / 65 080 funtów
Pojemność sześcienna28,3 m3 / 999 stóp sześciennych59,3 m3 / 2093,3 stopy sześcienne67,3 m3 / 2380 stóp sześciennych

Tabela: Rozmiary kontenerów typu reefer

Zastosowanie kontenerów typu reefer:

  • Ten typ kontenerów jest wymagany przy transporcie produktów wysoko wrażliwych takich jak leki, mięso, substancje chemiczne wymagające chłodzenia
  • Kontenery typu reefer powinny być również wybierane do przewożenia produktów wrażliwych takich jak owoce, warzywa.

Kontenery typu OPEN TOP

Rozwiązania specjalne w kontenerach typu open top:

  • Kontenery typu open top, zamiast górnej pokrywy posiadają plandekę
  • Ten typ kontenerów wykonuje się ze stali i wyposaża w drewnianą podłogę
  • Głowice drzwi kontenerów open top można odchylać w celu łatwego załadunku lub rozładunku
  • Kontenery typu open top posiadają specjalne pierścienie mocujące stabilizujące ładunek o nośności do 1000kg
Wymiar Kontenerów Morskich Opentop-1 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich Opentop-1 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów typu open top:

  • Kontenery open top są dostępne w trzech rozmiarach: 20’, 40’ i 40’HC. Parametry przedstawia tabela:
Wymiar20’40’40’HC
Długość wewnętrzna5,89 m / 19,4 stopy12,03 m / 39,5 stopy12,03 m / 39,5 stopy
Szerokość wewnętrzna2,35 m / 7,8 stopy2,4 m / 7,9 stopy2,35 m / 7,8 stopy
Wysokość wewnętrzna2,35 m / 7,8 stopy2,34 m / 7,8 stopy2,70 m / 8,10 stopy
Masa własna2260 kg / 5982 funtów3980 kg / 8774 funtów4250 kg / 9370 funtów
Ładowność28 220 kg / 62 214 funtów26 500 kg / 58 422 funtów28 250 kg / 62 281 funtów
Pojemność sześcienna32,7 m3 / 1155 stóp sześciennych66,7 m3 / 2356 stóp sześciennych74,9 m3 / 2645 stóp sześciennych

Tabela: Rozmiary kontenerów typu open top

Zastosowanie kontenerów open top:

  • Kontenerów typu open top używa się do transportu ładunków nie mieszczących się w kontenerach standardowych (szczególnie w drzwiach ładunkowych).
  • Są używane do przewozu maszyn i materiałów ciężkich, których nie można układać na boku
  • Bardzo często są stosowane w przypadku towarów, które mogą być ładowane jedynie za pomocą ciężkich dźwigów – a więc od góry.

Kontenery typu PALLET WIDE

Rozwiązania specjalne w kontenerach typu pallet wide:

  • Kontenery pallet wide to specjalnie przygotowane rozwiązanie do transportu większej liczby europalet. Europalety mają standardowe rozmiary 1200x800x144. W kontenerze 20’ mieści się ich 11. Kontener typu pallet wide jest przygotowany do załadunku 15 palet
  • Jest to możliwe dzięki optymalizacji konstrukcyjnej i powiększeniu wymiarów wewnętrznych kontenera o ok. 5m3
  • Kontenery pallet wide są wykonane ze stali
  • Ich podłoga jest drewniana dla większego współczynnika tarcia i trwałości
Wymiar Kontenerów Morskich Pallet-wide-1 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich Pallet-wide-1 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów typu pallet wide:

  • Kontenery typu pallet wide  są dostępne w trzech rozmiarach: 20’, 40’ i 40’HC. Parametry przedstawia tabela:
Wymiar20’40’40’HC
Długość wewnętrzna5,89 m / 19,32 stopy12,03 m / 39,46 stopy13,55 m / 44,5 stopy
Szerokość wewnętrzna2,44 m / 8 stóp2,44 m / 8 stóp2,41 m / 7,9 stopy
Wysokość wewnętrzna2,39 m / 7,84 stopy2,38 m / 7,80 stopy2,69 m / 8,85 stopy
Masa własna2400 kg / 5291,09 funta3800 kg / 8377,56 funta4280 kg / 9435,7 funta
Ładowność28 080 kg / 61 905,80 funtów26 680 kg / 58 819,33 funta29 720 kg / 65 521,38 funta
Pojemność sześcienna34,34 m3 / 1213 stóp sześciennych69,86 m3 / 2467,12 stóp sześciennych86,2 m3 / 3044,12 stóp sześciennych

Tabela: Rozmiary kontenerów typu pallet wide

Zastosowanie kontenerów pallet wide:

  • Kontenerów typu pallet wide używa się do przewozu towarów pakowanych z użyciem europalet. To rozwiązanie pozwala optymalizować koszty transportu, przeładunku oraz ładowność.

Kontenery typu FLAT RACK

Rozwiązania specjalne w kontenerach typu flat rack:

  • Kontenery flat rack nie posiadają dwóch dłuższych ścian oraz nakrycia.
  • Posiadają ograniczające, krótsze boki dodatkowo wyposażone w zawiasy umożliwiające ich opuszczanie.
  • Platformy kontenerowe typu flat rack produkuje się ze stali. Bardzo często posiadają również drewnianą podłogę o wysokim współczynniku tarcia
Wymiar Kontenerów Morskich Flat-rack-1 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich Flat-rack-1 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów typu flat rack:

  • W parametrach kontenerów typu flat rack mogą wystąpić nieznaczne różnice związane z miejscem ich produkcji. Kontenery tego typu spotykamy w dwóch wariantach: 20’ i 40’.

Zestawienie dokładnych rozmiarów kontenerów typu  flat rack przedstawia tabela:

Wymiar20’40’
Długość wewnętrzna5,94 m / 19 stóp12,13 m / 39,8 stopy
Szerokość wewnętrzna2,35 m / 7,7 stopy2,40 m / 7,9 stopy
Wysokość wewnętrzna2,35 m / 7,7 stopy2,14 m / 7 stóp
Masa własna2360 kg / 5203,8 funta5000 kg / 11 025 funtów
Ładowność30 140 kg / 66 458,7 funta40 000 kg / 88 200 funtów
Pojemność sześcienna32,7 m3 / 1154,3 stóp sześciennych62,2 m3 / 2195,7 stóp sześciennych

Tabela: Rozmiary kontenerów typu flat rack

Zastosowanie kontenerów flat rack:

  • Kontenery typu flat rack są używane do transportu ładunków specjalistycznych. Ze względu na niski wskaźnik optymalizacji składowania ładunku oraz wysokie wymagania tego typu otwartych platform, używa się ich w uzasadnionych przypadkach.
 

Kontener typu TANK

Techniczne rozwiązania specjalne zastosowane w kontenerach typu tank:

  • Ten typ kontenerów wykonuje się ze stali ocynkowanej oraz materiałów antykorozyjnych
  • Kontenery typu tank mają kształt cylindryczny oraz konstrukcję zewnętrzną chroniącą zbiornik
  • Ich zadaniem jest zapewnić bezpieczeństwo zarówno przewożonym substancjom jak i całemu środowisku transportowemu
Wymiar Kontenerów Morskich tank-container-final-1 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich tank-container-final-1 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów typu tank:

  • Kontenery typu tank występują w dwóch standardowych rozmiarach: 20’, 40’. Ich parametry przedstawia tabela:
Wymiar20’40’
Długość wewnętrzna5,75 m/18,10 stopy1,561 m/37,11 stopy
Szerokość wewnętrzna2,26 m/5,7 stopy2,28 m/7,6 stopy
Wysokość wewnętrzna2,11 m/6,11 stopy2,249 m/7,5 stopy
Masa własna2650 kg / 5840 funtów4800 kg / 10580 funtów
Ładowność21350 kg/47070 funtów27700 kg / 61070 funtów
Pojemność sześcienna970 stóp sześciennych59,5m3/2090 stóp sześciennych

Tabela: Rozmiary kontenerów typu tank

Zastosowanie kontenerów typu tank:

Cysterny kontenerowe dzieli się na trzy kategorie, zależnie od typu ładunku, do jakiego transportu są przystosowane:

  • IMO 0 – Wykorzystywane do transportu bezpiecznych produktów spożywczych, które nie wymagają rozładunku pod ciśnieniem (np. oleje roślinne, mleko, nieskoncentrowane soki, woda mineralna);
  • IMO 1 – Służą do przewozu chemikaliów, mogą mieć górny odpływ (zależnie od rodzaju ładunku);
  • IMO 2 – Używane do przewozu produktów spożywczych o klasie zagrożenia oraz chemikalia, które dopuszczono do przewozu z rozładunkiem dolnym. Cysterna tej kategorii może być wyposażona w elektryczny system grzewczy.

Kontener typu SIDE DOOR

Rozwiązania specjalne w kontenerach typu side door:

  • Kontenery side door posiadają możliwość otwierania drzwi osadzonych w ścianie dłuższego boku.
  • Tego typu kontenery umożliwiają załadunek przesyłek, które nie mieszczą się w tylnych drzwiach.
  • Szerszy dostęp do przestrzeni wewnętrznej dodatkowo usprawnia procesy umożliwiając obsługę ładunku przez większą liczbę pracowników
Wymiar Kontenerów Morskich side-door-1 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich side-door-1 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów typu side door:

  • Kontenery typu side door posiadają trzy rozmiary: 20’, 40’ i 40’HC. Ich parametry przedstawia tabela:
Wymiar20’40’40’HC
Długość wewnętrzna5,9 m / 19,4 stopy12,03 m / 39,5 stopy12,03 m / 39,5 stopy
Szerokość wewnętrzna2,35 m / 7,7 stopy2,28 m / 7,4 stopy2,34 m / 7,8 stopy
Wysokość wewnętrzna2,34 m / 7,7 stopy2,29 m / 7,5 stopy2,69 m / 8,9 stopy
Masa własna2700 kg / 5950 funtów4700 kg / 10 362 funtów5200 kg / 11 470 funtów
Ładowność27 780 kg /  61 244 funtów27 300 kg / 60 180 funtów28 600 kg / 63 052 funtów
Pojemność sześcienna33,0 m 3 / 1165 stóp sześciennych64 m 3 / 22306 stóp sześciennych76,3 m3 / 2694 stóp3

Tabela: Rozmiary kontenerów typu side door

Zastosowanie kontenerów typu side door:

  • Kontenerów typu side door – czyli z szerokim dojściem bocznym, używa się do przewozu towarów, o gabarytach uniemożliwiających pakowanie standardowym wejściem.

Kontenery typu DOUBLE DOOR

Rozwiązania specjalne w kontenerach typu double door:

  • Kontenery typu double door posiadają dwie pary drzwi o identycznej specyfikacji na obu przeciwległych ścianach kontenera
  • Pozwalają na szybki załadunek i rozładunek np. towarów jeżdżących (lub wożonych) bez konieczności obracania kontenera. Ładunek swobodnie można przewieźć przez kontener
Wymiar Kontenerów Morskich Double-door-1-2 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich Double-door-1-2 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów typu double door:

  • Kontenery typu double door są dostępne w trzech rozmiarach: 20’, 40’ i 40’HC. Ich parametry przedstawia tabela:
Wymiar20’40’40’HC
Długość wewnętrzna5,9 m / 19,4 stopy12,03 m / 39,5 stopy12,03 m / 39,5 stopy
Szerokość wewnętrzna2,35 m / 7,8 stopy2,4 m / 7,9 stopy2,34 m / 7,8 stopy
Wysokość wewnętrzna2,39 m / 7,9 stopy2,39 m / 7,9 stopy2,69 m / 8,9 stopy
Masa własna2300 kg / 5071,5 funta3750 kg / 8268,8 funta5200 kg / 11 470 funtów
Ładowność25 000 kg / 55 126,9 funta27 600 kg / 61 200 funtów28 600 kg / 63 052 funtów
Pojemność sześcienna33,2 m 3 / 1172 stóp sześciennych67,7 m3 / 2389 stóp sześciennych76,3 m3 / 2694 stóp sześciennych

Tabela: Rozmiary kontenerów typu double door

Zastosowanie kontenerów typu double door:

  • Ten typ kontenerów sprawdza się w przypadku transportu przesyłek, które na poszczególnych etapach mogą być przeładowywane: samochodów, palet, części maszyn lub urządzeń obsługiwanych przez wózki widłowe.

Kontenery typu HARD TOP

Rozwiązania specjalne w kontenerach typu hard top:

  • Kontenery typu hard top funkcjonalnie są podobne do kontenerów open top. Zamiast plandeki posiadają jednak zdejmowany, stalowy dach.
  • Pokrywa dachu kontenerów hard top posiada punkty zaczepu przygotowane do podnoszenia.
  • Pozwala to na łatwy rozładunek i załadunek przesyłek wymagających obsługi np. dźwigów
Wymiar Kontenerów Morskich Hard-top-1 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich Hard-top-1 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów typu hard top:

  • Kontenery typu hard top posiadają trzy rozmiary: 20’, 40’ i 40’HC. Ich parametry przedstawia tabela:
Wymiar20’40’40’HC
Długość wewnętrzna5,89 m / 19,4 stopy12,03 m / 39,5 stopy12,03 m / 39,5 stopy
Szerokość wewnętrzna2,35 m / 7,8 stopy2,4 m / 7,9 stopy2,4 m / 7,9 stopy
Wysokość wewnętrzna2,35 m / 7,8 stopy2,34 m / 7,8 stopy2,69 m / 8,9 stopy
Masa własna2260 kg / 5982 funtów3980 kg / 8774 funtów5200 kg / 11 470 funtów
Ładowność28 220 kg / 62 214 funtów26 500 kg / 58 422 funtów28 600 kg / 63 052 funtów
Pojemność sześcienna32,7 m3 / 1155 stóp sześciennych66,7 m3 / 2356 stóp sześciennych76,3 m3 / 2694 stóp3

Tabela: Rozmiary kontenerów typu hard top

Zastosowanie kontenerów typu hard top:

  • Kontenery typu hard top, z unoszoną pokrywą, sprawdzają się szczególnie w przypadku transportu ciężkich towarów oraz przesyłek o podwyższonej wysokości, które wymagają załadunku przy użyciu dźwigu lub kraba.
  • Do najczęściej przewożonych w kontenerach typu hard top należą takie surowce jak: tafle marmuru, tafle szkła, duże maszyny, węgiel.

Jak wybrać odpowiedni rodzaj kontenerów morskich?

Bezpieczny i sprawny transport towarów jest możliwy wyłącznie w przypadku właściwego dopasowania poszczególnych rodzajów kontenerów morskich. Co dokładnie determinuje ich wybór?

Specyfika importowanych produktów

Wszystkie jednostki ładunkowe muszą być dostosowane do charakterystyki przewożonych dóbr. Są to tradycyjne towary konsumpcyjne, takie jak artykuły spożywcze lub odzież bądź wyspecjalizowane produkty – surowce przemysłowe, chemikalia, maszyny.

Dzięki dużej uniwersalności dostępne rodzaje kontenerów morskich umożliwiają przewóz różnych ładunków. Przykładowo, wariant TANK przeznaczony jest do zabezpieczenia płynów i gazów. Z kolei kontener REEFEER, zawierający system chłodzenia, pozwala na transport farmaceutyków czy też świeżych produktów spożywczych.

Masa towaru zgodna z dopuszczalnym ładunkiem

Wymiary wszystkich rodzajów kontenerów morskich określają ich nośność, czyli dopuszczalny ładunek. Każda jednostka może więc obsługiwać określone obciążenia. Należy zaznaczyć, że do maksymalnej masy wliczają się takie elementy składowe przesyłki jak opakowania czy dodatkowe zabezpieczenia.

Ponadwymiarowe oraz ciężkie ładunki wymagają specjalistycznych rozwiązań, m.in. FLAT RACK lub OPEN TOP. W wielu przypadkach wystarczające są standardowe kontenery 20- i 40-stopowe, których nośność sięga do 32 ton.

Przed wyborem najbardziej optymalnego wariantu trzeba precyzyjnie oszacować masę towaru.

Zabezpieczenie towarów

Kolejna kwestia to konieczność zastosowania dodatkowych zabezpieczeń ładunków. Zwłaszcza w przypadku produktów z klasą zagrożenia czy też podatnych na obniżenie ich jakości oraz przydatności ze względu na działanie wilgoci oraz innych niekorzystnych czynników.

Rodzaje kontenerów dedykowane transportowi morskiemu wykorzystują konstrukcje gwarantujące odpowiednią ochronę towarów, nawet tych najbardziej problematycznych. Wspomnieć można o zastosowaniu otworów wentylacyjnych lub chłodzenia dla lepszego przepływu powietrza oraz utrzymania stałej temperatury.

Wybór kontenerów to także zwrócenie uwagi na ich wykonanie. Najczęściej powstają ze stali, aluminium. Aby spełnić najbardziej szczegółowe wymagania, używa się też materiałów antykorozyjnych. Z kolei dla lepszego zabezpieczenia ładunków stosuje się m.in. uchwyty usztywniające, które zapobiegają uszkodzeniom mechanicznym.

Kontenery morskie – ile kosztuje przewóz?

Koszt przewozu wszystkich rodzajów kontenerów morskich zależy od kilku czynników. Wymienić trzeba masę i objętość ładunku, rodzaj towarów, długość trasy, warunki Incoterms . Ceny transportu zależne są również od stawek frachtowych. Te często ulegają zmianie, co jest konsekwencją zmian popytu i podaży na rynku.

Podsumowanie

Jak widać, na podstawie powyższego zestawienia, wybór kontenera odpowiedniego dla danego typu przesyłki jest podyktowany wieloma kryteriami. Spedycja międzynarodowa – a szczególnie transport intermodalny, wymaga również  dobrego dostosowania kontenerów do narzędzi, które obsługują przesyłkę na każdym etapie jej podróży oraz w magazynach, portach i bazach przeładunkowych. Dlatego zalecamy współpracę ze specjalistami, którzy wszystkie szczegółowe wymagania wezmą pod uwagę. Już dzisiaj porozmawiaj ze specjalistą SPN Logistics o odpowiednich rozwiązaniach dla Twojego ładunku.

Z NASZEGO GLOBALNEGO PODWÓRKA

Zapraszamy na porady i artykuły o transporcie i spedycji