Zarządzanie transportem z USA – czas, koszty i dokumentacja Zarządzanie transportem z USA – czas, koszty i dokumentacja Stany Zjednoczone, jako lider światowej ...
Czytaj więcejKontenery morskie to szeroko stosowane, ustandaryzowane rozwiązanie do przewozu towarów i surowców, używane w spedycji międzynarodowej. Ich podstawowe cechy konstrukcyjne i wymiary są ujednolicone ze względu na potrzebę wykorzystania w różnych środkach transportu i na różnych jego etapach.
Kontenery w takiej sytuacji stają się podstawowym narzędziem do przewozu towarów w transporcie intermodalnym. Ich konstrukcja wpływa bezpośrednio na usprawnienie procesów przeładunku i planowania etapów. Wymogi tych procesów prowadzą do coraz większej standaryzacji budowy i obsługi kontenerów. Już od dawna stosowane są na całym świecie uniwersalne cechy konstrukcyjne (np. systemy mocowań) oraz ujednolicone wymiary.
Z artykułu dowiesz się o zastosowanych rozwiązaniach technicznych, rozmiarach i przeznaczeniu poszczególnych typów kontenerów morskich.
Przewóz towarów drogą wodną stawia określone wymagania dotyczące m.in. odpowiedniego oznaczenia oraz zabezpieczenia ładunków. Stąd też konieczność zastosowania różnych rodzajów kontenerów morskich. Ich wspólną cechą są standaryzowane wymiary, które ułatwiają rozładunek i załadunek.
W transporcie i międzynarodowym handlu odgrywają wieloaspektową rolę. Przede wszystkim wpływają na efektywność logistyczną. To dlatego, że stalowe konstrukcje do magazynowania i przewożenia dóbr mogą być łatwo przeładowywane pomiędzy poszczególnymi typami transportu.
Co ważne, każdy rodzaj kontenera morskiego służy przewożeniu towarów na szeroką skalę. Są więc ważnym elementem w rozwoju globalnego handlu. Ponadto ich standaryzacja pozwala obniżyć koszty frachtu. Przedsiębiorstwa, które decydują się na import produktów, zyskują szansę optymalizacji kosztów.
Dowolne rodzaje kontenerów morskich są zgodne z normami ISO (Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej). Dotyczą one trzech głównych parametrów:
Normy ISO odnoszą się również do wytrzymałości konstrukcji czy też zastosowania dodatkowych zabezpieczeń chroniących zawartość kontenerów przed czynnikami atmosferycznymi. Ich spełnienie jest konieczne dla zachowania standaryzacji.
Podstawowym, wyjściowym rozmiarem dla kontenerów morskich jest kontener 20’. Jego miara została wyprowadzona bezpośrednio z jednostki obliczeniowej używanej przy określaniu ładowności statków: 20’ to TEU – Twenty Foot Equivalent Unit czyli niewiele ponad 6m. Kontener 40’ to 2 TEU – ok. 12m.
Jeśli chodzi o wysokość – podstawową miarą używaną przez wiele lat był rozmiar zewnętrzny 8,6 stopy (2,62m) dla obu typów kontenerów (20’ i 40’). Dawało to standardowe pojemności 33m3 i 66m3. Wzrastające potrzeby doprowadziły najpierw do zwiększenia długości 40’ o dodatkowe 5 stóp (+1,5m), a następnie do podwyższenia kontenerów 40’ i 45’ o jedną stopę (+ok.30cm) i wprowadzenia dodatkowego typu kontenerów o objętości zwiększonej o prawie 10m3 oraz 20m3.
Aby szybko identyfikować potrzeby zleceń spedycyjnych do oznaczeń liczbowych kontenerów dodano skróty literowe. Obecnie najczęściej używane są kontenery 20′ i 40′ z dodatkowym oznaczeniem GP (General Purpose) oraz 40′ i 45’ o podwyższonej wysokości, dla których używa się oznaczeń HC (High Cube). (UWAGA: Podwyższoną wysokość zastosowano tylko w kontenerach 40’ i 45’).
Ilustracja przedstawia wewnętrzne wymiary kontenerów 20’, 40’ oraz podwyższonych 40’HC:
Rozmiary kontenerów standardowych (metry – stopy) oraz ich pojemność pokazuje tabela:
Wymiar | 20’ DV | 40’ DV | 40’ HC | 45’ HC |
Wysokość w drzwiach | 2,28 m / 7,5 stopy | 2,28 m / 7,5 stopy | 2,58 m / 8,5 stopy | 2,58 m / 8,5 stopy |
Szerokość w drzwiach | 2,34 m / 7,7 stopy | 2,34 m / 7,7 stopy | 2,34 m / 7,7 stopy | 2,34 m / 7,7 stopy |
Długość | 5,9 m / 19,4 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy | 13,56 m / 44,5 stopy |
Szerokość | 2,35 m / 7,7 stopy | 2,35 m / 7,7 stopy | 2,35 m / 7,7 stopy | 2,35 m / 7,7 stopy |
Wysokość | 2,39 m / 7,8 stopy | 2,39 m / 7,8 stopy | 2,70 m / 8,9 stopy | 2,70 m / 8,9 stopy |
Ładowność | 28 200 kg / 62 170 funtów | 28 800 kg / 63 493 funtów | 28 620 kg / 63 903 funtów | 27 600 kg / 60 847 funtów |
Pojemność sześcienna | 33 m3 / 1165 stóp sześciennych | 67 m3 / 2366 stóp sześciennych | 76 m3 / 2683 stóp sześciennych | 85 m3 / 3002 stóp sześciennych |
Maksymalna liczba palet EURO | 11 | 25 | 25 | 28 |
Tabela: Wymiary Kontenerów morski 20’, 40’, 40’HC, 45’HC
Kontenery specjalne zostały dostosowane do potrzeb ładunku, których nie mogą zaspokoić rozwiązania standardowe. W zależności od przewożonego towaru i jego wymagań, kontenery specjalne mogą posiadać szereg rozwiązań konstrukcyjnych, technicznych i technologicznych przygotowujące je do realizacji szczególnych wymogów spedycyjnych. Przykładem rozwiązań niestandardowych mogą być:
Oto lista najczęściej spotykanych kontenerów morskich specjalnych wraz z dostosowaniem technicznym oraz wskazaniem przykładowych sytuacji, w których zalecane jest ich zastosowanie:
Wymiar | 20’ RF | 40’ RF |
Wysokość w drzwiach | 2,24 m / 7,3 stopy | 2,50 m / 8,2 stopy |
Szerokość w drzwiach | 2,29 m / 7,5 stopy | 2,29 m / 7,5 stopy |
Długość | 5,45 m / 17,9 stopy | 11,58 m / 37,9 stopy |
Szerokość | 2,29 m / 7,5 stopy | 2,29 m / 7,5 stopy |
Wysokość | 2,25 m / 7,4 stopy | 2,50 m / 8,2 stopy |
Ładowność | 27 490 kg / 60 600 funtów | 28 350 kg / 62 499 funtów |
Pojemność sześcienna | 28 m3 / 989 stóp sześciennych | 67 m3 / 2366 stóp sześciennych |
Maksymalna liczba palet EURO | 10 | 23 |
Tabela: Rozmiary kontenerów typu reefer
Wymiar | 20’ OT | 40’ OT |
Wysokość w drzwiach | 2,25 m / 7,4 stopy | 2,25 m / 4,4 stopy |
Szerokość w drzwiach | 2,29 m / 7,5 stopy | 2,29 m /7,5 stopy |
Długość | 5,90 m / 19,4 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy |
Szerokość | 2,34 m / 7,7 stopy | 2,34 m / 7,7 stopy |
Wysokość | 2,35 m / 7,7 stopy | 2,35 m / 7,7 stopy |
Ładowność | 28 200 kg / 62 170 funtów | 26 600 kg / 58 670 funtów |
Otwór dachowy | 5,68 × 2,25 m / 18,64 × 7,38 stopy | 11,81 × 2,22 m / 38,74 × 7,28 stopy |
Pojemność sześcienna | 32 m3 / 1130 stóp sześciennych | 64 m3 / 2260 stóp sześciennych |
Tabela: Rozmiary kontenerów typu open top
Zestawienie dokładnych rozmiarów kontenerów typu flat rack przedstawia tabela:
Wymiar | 20’ | 40’ |
Długość | 5,97 m / 19,6 stopy | 12,06 m / 39,6 stopy |
Długość (wewnętrzna) | 5,70 m / 18,7 stopy | 11,66 m / 38,26 stopy |
Szerokość | 2,36 m / 7,7 stopy | 2,37 m / 7,8 stopy |
Wysokość | 2,24 kg / 7,3 stopy | 2,28 kg / 7,5 stopy |
Ładowność | 27 150 kg / 59 856 funtów | 39 300 kg / 86 601 funtów |
Tabela: Rozmiary kontenerów typu flat rack
Bezpieczny i sprawny transport towarów jest możliwy wyłącznie w przypadku właściwego dopasowania poszczególnych rodzajów kontenerów morskich. Co dokładnie determinuje ich wybór?
Wszystkie jednostki ładunkowe muszą być dostosowane do charakterystyki przewożonych dóbr. Są to tradycyjne towary konsumpcyjne, takie jak artykuły spożywcze lub odzież bądź wyspecjalizowane produkty – surowce przemysłowe, chemikalia, maszyny.
Dzięki dużej uniwersalności dostępne rodzaje kontenerów morskich umożliwiają przewóz różnych ładunków. Przykładowo, wariant TANK przeznaczony jest do zabezpieczenia płynów i gazów. Z kolei kontener REEFEER, zawierający system chłodzenia, pozwala na transport farmaceutyków czy też świeżych produktów spożywczych.
Wymiary wszystkich rodzajów kontenerów morskich określają ich nośność, czyli dopuszczalny ładunek. Każda jednostka może więc obsługiwać określone obciążenia. Należy zaznaczyć, że do maksymalnej masy wliczają się takie elementy składowe przesyłki jak opakowania czy dodatkowe zabezpieczenia.
Ponadwymiarowe oraz ciężkie ładunki wymagają specjalistycznych rozwiązań, m.in. FLAT RACK lub OPEN TOP. W wielu przypadkach wystarczające są standardowe kontenery 20- i 40-stopowe, których nośność sięga do 32 ton.
Przed wyborem najbardziej optymalnego wariantu trzeba precyzyjnie oszacować masę towaru.
Kolejna kwestia to konieczność zastosowania dodatkowych zabezpieczeń ładunków. Zwłaszcza w przypadku produktów z klasą zagrożenia czy też podatnych na obniżenie ich jakości oraz przydatności ze względu na działanie wilgoci oraz innych niekorzystnych czynników.
Rodzaje kontenerów dedykowane transportowi morskiemu wykorzystują konstrukcje gwarantujące odpowiednią ochronę towarów, nawet tych najbardziej problematycznych. Wspomnieć można o zastosowaniu otworów wentylacyjnych lub chłodzenia dla lepszego przepływu powietrza oraz utrzymania stałej temperatury.
Wybór kontenerów to także zwrócenie uwagi na ich wykonanie. Najczęściej powstają ze stali, aluminium. Aby spełnić najbardziej szczegółowe wymagania, używa się też materiałów antykorozyjnych. Z kolei dla lepszego zabezpieczenia ładunków stosuje się m.in. uchwyty usztywniające, które zapobiegają uszkodzeniom mechanicznym.
Koszt przewozu wszystkich rodzajów kontenerów morskich zależy od kilku czynników. Wymienić trzeba masę i objętość ładunku, rodzaj towarów, długość trasy, warunki Incoterms . Ceny transportu zależne są również od stawek frachtowych. Te często ulegają zmianie, co jest konsekwencją zmian popytu i podaży na rynku.
Jak widać, na podstawie powyższego zestawienia, wybór kontenera odpowiedniego dla danego typu przesyłki jest podyktowany wieloma kryteriami. Spedycja międzynarodowa – a szczególnie transport intermodalny, wymaga również dobrego dostosowania kontenerów do narzędzi, które obsługują przesyłkę na każdym etapie jej podróży oraz w magazynach, portach i bazach przeładunkowych. Dlatego zalecamy współpracę ze specjalistami, którzy wszystkie szczegółowe wymagania wezmą pod uwagę. Już dzisiaj porozmawiaj ze specjalistą SPN Logistics o odpowiednich rozwiązaniach dla Twojego ładunku.
Zarządzanie transportem z USA – czas, koszty i dokumentacja Zarządzanie transportem z USA – czas, koszty i dokumentacja Stany Zjednoczone, jako lider światowej ...
Czytaj więcejImport z Chin? Wybór przewoźnika to klucz do sukcesu! Sprawdź jego rolę i czym się różni od armatora oraz spedytora. Zobacz też, jak ...
Czytaj więcejCło na towary. Jak agencja celna zarządza importem i eksportem? Cło na towary. Jak agencja celna zarządza importem i eksportem? Prawidłowa opłata cła ...
Czytaj więcej