SPN Logistics

Wymiary i rodzaje kontenerów morskich

Home » Wymiary i rodzaje kontenerów morskich
Wymiary i rodzaje kontenerów morskich
Wymiary i rodzaje kontenerów morskich

Kontenery morskie to szeroko stosowane, ustandaryzowane rozwiązanie do przewozu towarów i surowców, używane w spedycji międzynarodowej. Ich podstawowe cechy konstrukcyjne i wymiary są ujednolicone ze względu na potrzebę wykorzystania w różnych środkach transportu i na różnych jego etapach.

Do przewozu kontenerów morskich dostosowane są:

  • ładownie kontenerowców i semi kontenerowców (spedycja morska)
  • podwozia kontenerowe (spedycja drogowa)
  • wagony kontenerowe, wagony typu platforma (spedycja kolejowa)
  • urządzenia usprawniające załadunek, wyładunek i przeładunek na wszystkich typach platform transportowych

Kontenery w takiej sytuacji stają się podstawowym narzędziem do przewozu towarów w transporcie intermodalnym. Ich konstrukcja wpływa bezpośrednio na usprawnienie procesów przeładunku i planowania etapów. Wymogi tych procesów  prowadzą do coraz większej standaryzacji budowy i obsługi kontenerów. Już od dawna stosowane są na całym świecie uniwersalne cechy konstrukcyjne (np. systemy mocowań) oraz ujednolicone wymiary.

Z artykułu dowiesz się o zastosowanych rozwiązaniach technicznych, rozmiarach i przeznaczeniu poszczególnych typów kontenerów morskich.

Rola kontenerów morskich w transporcie towarów

Przewóz towarów drogą wodną stawia określone wymagania dotyczące m.in. odpowiedniego oznaczenia oraz zabezpieczenia ładunków. Stąd też konieczność zastosowania różnych rodzajów kontenerów morskich. Ich wspólną cechą są standaryzowane wymiary, które ułatwiają rozładunek i załadunek.

W transporcie i międzynarodowym handlu odgrywają wieloaspektową rolę. Przede wszystkim wpływają na efektywność logistyczną. To dlatego, że stalowe konstrukcje do magazynowania i przewożenia dóbr mogą być łatwo przeładowywane pomiędzy poszczególnymi typami transportu.

Co ważne, każdy rodzaj kontenera morskiego służy przewożeniu towarów na szeroką skalę. Są więc ważnym elementem w rozwoju globalnego handlu. Ponadto ich standaryzacja pozwala obniżyć koszty frachtu. Przedsiębiorstwa, które decydują się na import produktów, zyskują szansę optymalizacji kosztów.

Kontenery morskie – parametry

Dowolne rodzaje kontenerów morskich są zgodne z normami ISO (Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej). Dotyczą one trzech głównych parametrów:

  • wymiarów – długość, szerokość i wysokość,
  • objętości – zależna od wymiarów kontenera,
  • nośności – określa maksymalną wagę towarów, jaką można przewozić.

Normy ISO odnoszą się również do wytrzymałości konstrukcji czy też zastosowania dodatkowych zabezpieczeń chroniących zawartość kontenerów przed czynnikami atmosferycznymi. Ich spełnienie jest konieczne dla zachowania standaryzacji.  

Podstawowe rodzaje kontenerów morskich: 20’ i 40’ – kontenery standardowe

Podstawowym, wyjściowym rozmiarem dla kontenerów morskich jest kontener 20’. Jego miara została wyprowadzona bezpośrednio z jednostki obliczeniowej używanej przy określaniu ładowności statków: 20’ to TEU – Twenty Foot Equivalent Unit czyli niewiele ponad 6m. Kontener 40’ to 2 TEU – ok. 12m.

Jeśli chodzi o wysokość – podstawową miarą używaną przez wiele lat był rozmiar zewnętrzny 8,6 stopy (2,62m) dla obu typów kontenerów (20’ i 40’). Dawało to standardowe pojemności 33m3 i 66m3. Wzrastające potrzeby doprowadziły najpierw do zwiększenia długości 40’ o dodatkowe 5 stóp (+1,5m), a następnie do podwyższenia kontenerów 40’ i 45’ o jedną stopę (+ok.30cm) i wprowadzenia dodatkowego typu kontenerów o objętości zwiększonej o prawie 10m3 oraz 20m3.

Aby szybko identyfikować potrzeby zleceń spedycyjnych do oznaczeń liczbowych kontenerów dodano skróty literowe. Obecnie najczęściej używane są kontenery 20′ i 40′ z dodatkowym oznaczeniem GP (General Purpose) oraz 40′ i 45’ o podwyższonej wysokości, dla których używa się oznaczeń HC (High Cube). (UWAGA: Podwyższoną wysokość zastosowano tylko w kontenerach 40’ i 45’).

Ilustracja przedstawia wewnętrzne wymiary kontenerów 20’, 40’ oraz podwyższonych 40’HC:

Wymiar Kontenerów Morskich Double-door-1-2 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich Double-door-1-2 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów standardowych (metry – stopy) oraz ich pojemność pokazuje tabela:

Wymiar20’ DV40’ DV40’ HC45’ HC
Wysokość w drzwiach2,28 m / 7,5 stopy2,28 m / 7,5 stopy2,58 m / 8,5 stopy2,58 m / 8,5 stopy
Szerokość w drzwiach2,34 m / 7,7 stopy2,34 m / 7,7 stopy2,34 m / 7,7 stopy2,34 m / 7,7 stopy
Długość5,9 m / 19,4 stopy12,03 m / 39,5 stopy12,03 m / 39,5 stopy13,56 m / 44,5 stopy
Szerokość2,35 m / 7,7 stopy2,35 m / 7,7 stopy2,35 m / 7,7 stopy2,35 m / 7,7 stopy
Wysokość2,39 m / 7,8 stopy2,39 m / 7,8 stopy2,70 m / 8,9 stopy2,70 m / 8,9 stopy
Ładowność28 200 kg / 62 170 funtów28 800 kg / 63 493 funtów28 620 kg / 63 903 funtów27 600 kg / 60 847 funtów
Pojemność sześcienna33 m3 / 1165 stóp sześciennych67 m3 / 2366 stóp sześciennych76 m3 / 2683 stóp sześciennych85 m3 / 3002 stóp sześciennych
Maksymalna liczba palet EURO11252528

Tabela: Wymiary Kontenerów morski 20’, 40’, 40’HC, 45’HC

Specjalne rodzaje kontenerów morskich: wymiary i zastosowanie

Kontenery specjalne zostały dostosowane do potrzeb ładunku, których nie mogą zaspokoić rozwiązania standardowe. W zależności od przewożonego towaru i jego wymagań, kontenery specjalne mogą posiadać szereg rozwiązań konstrukcyjnych, technicznych i technologicznych przygotowujące je do realizacji szczególnych wymogów spedycyjnych. Przykładem rozwiązań niestandardowych mogą być:

  • zmiany wysokości i szerokości
  • modyfikacje technologiczne typu dodatkowe zasilanie w celu utrzymania optymalnej temperatury
  • zmiany pozycji drzwi, ruchomy dach lub zastąpienie pokrywy dachowej plandeką

Oto lista najczęściej spotykanych kontenerów morskich specjalnych wraz z dostosowaniem technicznym oraz wskazaniem przykładowych sytuacji, w których zalecane jest ich zastosowanie:

Kontenery typu REEFER

Rozwiązania specjalne w kontenerach typu reefer:

  • Kontenery typu reefer są przygotowane do utrzymywania dowolnej, stałej temperatury w zakresie od -30°C do +30°C.
  • Rozwiązania techniczne użyte w tym typie kontenerów przypominają techniki izolacji użyte w chłodniach stacjonarnych
  • Specjalnie zaprojektowane pokrycie podłogi w kształcie litery “T”, rozsyłające schłodzone powietrze zapewnia jednocześnie jego stały przepływ między towarami
  • Przestrzeń wewnętrzną najczęściej można dodatkowo podzielić na sekcje, w których produkty można chłodzić lub zamrażać
  • Kontenery typu reefer wymagają dodatkowych agregatów zapewniających stały dopływ energii. W czasie transportu drogowego agregaty są zasilane paliwem.
  • To jedno z najdroższych rozwiązań transportowych, właśnie ze względu na wymagania dostaw energii do urządzeń odpowiedzialnych za utrzymanie optymalnej temperatury wewnątrz.
Wymiar Kontenerów Morskich Standard-container-1 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich Standard-container-1 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów typu reefer:

  • Kontenery typu reefer są dostępne w dwóch rozmiarach: 20’ oraz 40′. Ich szczegółowe parametry przedstawia tabela:
Wymiar20’ RF40’ RF
Wysokość w drzwiach2,24 m / 7,3 stopy2,50 m / 8,2 stopy
Szerokość w drzwiach2,29 m / 7,5 stopy2,29 m / 7,5 stopy
Długość5,45 m / 17,9 stopy11,58 m / 37,9 stopy
Szerokość2,29 m / 7,5 stopy2,29 m / 7,5 stopy
Wysokość2,25 m / 7,4 stopy2,50 m / 8,2 stopy
Ładowność27 490 kg / 60 600 funtów28 350 kg / 62 499 funtów
Pojemność sześcienna28 m3 / 989 stóp sześciennych67 m3 / 2366 stóp sześciennych
Maksymalna liczba palet EURO1023

Tabela: Rozmiary kontenerów typu reefer

Zastosowanie kontenerów typu reefer:

  • Ten typ kontenerów jest wymagany przy transporcie produktów wysoko wrażliwych takich jak leki, mięso, substancje chemiczne wymagające chłodzenia
  • Kontenery typu reefer powinny być również wybierane do przewożenia produktów wrażliwych takich jak owoce, warzywa.

Kontenery typu OPEN TOP

Rozwiązania specjalne w kontenerach typu open top:

  • Kontenery typu open top, zamiast górnej pokrywy posiadają plandekę
  • Ten typ kontenerów wykonuje się ze stali i wyposaża w drewnianą podłogę
  • Głowice drzwi kontenerów open top można odchylać w celu łatwego załadunku lub rozładunku
  • Kontenery typu open top posiadają specjalne pierścienie mocujące stabilizujące ładunek o nośności do 1000kg
Wymiar Kontenerów Morskich Opentop-1 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich Opentop-1 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów typu open top:

  • Kontenery open top są dostępne w dwóch rozmiarach: 20’, 40’. Parametry przedstawia tabela:
Wymiar20’ OT40’ OT
Wysokość w drzwiach2,25 m / 7,4 stopy2,25 m / 4,4 stopy
Szerokość w drzwiach2,29 m / 7,5 stopy2,29 m /7,5 stopy
Długość5,90 m / 19,4 stopy12,03 m / 39,5 stopy
Szerokość2,34 m / 7,7 stopy2,34 m / 7,7 stopy
Wysokość2,35 m / 7,7 stopy2,35 m / 7,7 stopy
Ładowność28 200 kg / 62 170 funtów26 600 kg / 58 670 funtów
Otwór dachowy5,68 × 2,25 m / 18,64 × 7,38 stopy11,81 × 2,22 m / 38,74 × 7,28 stopy
Pojemność sześcienna32 m3 / 1130 stóp sześciennych64 m3 / 2260 stóp sześciennych

Tabela: Rozmiary kontenerów typu open top

Zastosowanie kontenerów open top:

  • Kontenerów typu open top używa się do transportu ładunków nie mieszczących się w kontenerach standardowych (szczególnie w drzwiach ładunkowych).
  • Są używane do przewozu maszyn i materiałów ciężkich, których nie można układać na boku
  • Bardzo często są stosowane w przypadku towarów, które mogą być ładowane jedynie za pomocą ciężkich dźwigów – a więc od góry.

Kontenery typu FLAT RACK

Rozwiązania specjalne w kontenerach typu flat rack:

  • Kontenery flat rack nie posiadają dwóch dłuższych ścian oraz nakrycia.
  • Posiadają ograniczające, krótsze boki dodatkowo wyposażone w zawiasy umożliwiające ich opuszczanie.
  • Platformy kontenerowe typu flat rack produkuje się ze stali. Bardzo często posiadają również drewnianą podłogę o wysokim współczynniku tarcia
Wymiar Kontenerów Morskich Flat-rack-1 – Transport i Spedycja Warszawa
Wymiar Kontenerów Morskich Flat-rack-1 – Transport i Spedycja Warszawa

Rozmiary kontenerów typu flat rack:

  • W parametrach kontenerów typu flat rack mogą wystąpić nieznaczne różnice związane z miejscem ich produkcji. Kontenery tego typu spotykamy w dwóch wariantach: 20’ i 40’.

Zestawienie dokładnych rozmiarów kontenerów typu flat rack przedstawia tabela:

Wymiar 20’ 40’
Długość 5,97 m / 19,6 stopy 12,06 m / 39,6 stopy
Długość (wewnętrzna) 5,70 m / 18,7 stopy 11,66 m / 38,26 stopy
Szerokość 2,36 m / 7,7 stopy 2,37 m / 7,8 stopy
Wysokość 2,24 kg / 7,3 stopy 2,28 kg / 7,5 stopy
Ładowność 27 150 kg / 59 856 funtów 39 300 kg / 86 601 funtów

Tabela: Rozmiary kontenerów typu flat rack

Zastosowanie kontenerów flat rack:

  • Kontenery typu flat rack są używane do transportu ładunków specjalistycznych. Ze względu na niski wskaźnik optymalizacji składowania ładunku oraz wysokie wymagania tego typu otwartych platform, używa się ich w uzasadnionych przypadkach.

Jak wybrać odpowiedni rodzaj kontenerów morskich?

Bezpieczny i sprawny transport towarów jest możliwy wyłącznie w przypadku właściwego dopasowania poszczególnych rodzajów kontenerów morskich. Co dokładnie determinuje ich wybór?

Specyfika importowanych produktów

Wszystkie jednostki ładunkowe muszą być dostosowane do charakterystyki przewożonych dóbr. Są to tradycyjne towary konsumpcyjne, takie jak artykuły spożywcze lub odzież bądź wyspecjalizowane produkty – surowce przemysłowe, chemikalia, maszyny.

Dzięki dużej uniwersalności dostępne rodzaje kontenerów morskich umożliwiają przewóz różnych ładunków. Przykładowo, wariant TANK przeznaczony jest do zabezpieczenia płynów i gazów. Z kolei kontener REEFEER, zawierający system chłodzenia, pozwala na transport farmaceutyków czy też świeżych produktów spożywczych.

Masa towaru zgodna z dopuszczalnym ładunkiem

Wymiary wszystkich rodzajów kontenerów morskich określają ich nośność, czyli dopuszczalny ładunek. Każda jednostka może więc obsługiwać określone obciążenia. Należy zaznaczyć, że do maksymalnej masy wliczają się takie elementy składowe przesyłki jak opakowania czy dodatkowe zabezpieczenia.

Ponadwymiarowe oraz ciężkie ładunki wymagają specjalistycznych rozwiązań, m.in. FLAT RACK lub OPEN TOP. W wielu przypadkach wystarczające są standardowe kontenery 20- i 40-stopowe, których nośność sięga do 32 ton.

Przed wyborem najbardziej optymalnego wariantu trzeba precyzyjnie oszacować masę towaru.

Zabezpieczenie towarów

Kolejna kwestia to konieczność zastosowania dodatkowych zabezpieczeń ładunków. Zwłaszcza w przypadku produktów z klasą zagrożenia czy też podatnych na obniżenie ich jakości oraz przydatności ze względu na działanie wilgoci oraz innych niekorzystnych czynników.

Rodzaje kontenerów dedykowane transportowi morskiemu wykorzystują konstrukcje gwarantujące odpowiednią ochronę towarów, nawet tych najbardziej problematycznych. Wspomnieć można o zastosowaniu otworów wentylacyjnych lub chłodzenia dla lepszego przepływu powietrza oraz utrzymania stałej temperatury.

Wybór kontenerów to także zwrócenie uwagi na ich wykonanie. Najczęściej powstają ze stali, aluminium. Aby spełnić najbardziej szczegółowe wymagania, używa się też materiałów antykorozyjnych. Z kolei dla lepszego zabezpieczenia ładunków stosuje się m.in. uchwyty usztywniające, które zapobiegają uszkodzeniom mechanicznym.

Kontenery morskie – ile kosztuje przewóz?

Koszt przewozu wszystkich rodzajów kontenerów morskich zależy od kilku czynników. Wymienić trzeba masę i objętość ładunku, rodzaj towarów, długość trasy, warunki Incoterms . Ceny transportu zależne są również od stawek frachtowych. Te często ulegają zmianie, co jest konsekwencją zmian popytu i podaży na rynku.

Podsumowanie

Jak widać, na podstawie powyższego zestawienia, wybór kontenera odpowiedniego dla danego typu przesyłki jest podyktowany wieloma kryteriami. Spedycja międzynarodowa – a szczególnie transport intermodalny, wymaga również  dobrego dostosowania kontenerów do narzędzi, które obsługują przesyłkę na każdym etapie jej podróży oraz w magazynach, portach i bazach przeładunkowych. Dlatego zalecamy współpracę ze specjalistami, którzy wszystkie szczegółowe wymagania wezmą pod uwagę. Już dzisiaj porozmawiaj ze specjalistą SPN Logistics o odpowiednich rozwiązaniach dla Twojego ładunku.

Z NASZEGO GLOBALNEGO PODWÓRKA

Zapraszamy na porady i artykuły o transporcie i spedycji