Fumigacja palet – proces, znakowanie palet i znaczenie dla transportu Fumigacja palet – proces, znakowanie palet i znaczenie dla transportu W handlu międzynarodowym ...
Czytaj więcejKontenery morskie to szeroko stosowane, ustandaryzowane rozwiązanie do przewozu towarów i surowców, używane w spedycji międzynarodowej. Ich podstawowe cechy konstrukcyjne i wymiary są ujednolicone ze względu na potrzebę wykorzystania w różnych środkach transportu i na różnych jego etapach.
Kontenery w takiej sytuacji stają się podstawowym narzędziem do przewozu towarów w transporcie intermodalnym. Ich konstrukcja wpływa bezpośrednio na usprawnienie procesów przeładunku i planowania etapów. Wymogi tych procesów prowadzą do coraz większej standaryzacji budowy i obsługi kontenerów. Już od dawna stosowane są na całym świecie uniwersalne cechy konstrukcyjne (np. systemy mocowań) oraz ujednolicone wymiary.
Z artykułu dowiesz się o zastosowanych rozwiązaniach technicznych, rozmiarach i przeznaczeniu poszczególnych typów kontenerów morskich.
Przewóz towarów drogą wodną stawia określone wymagania dotyczące m.in. odpowiedniego oznaczenia oraz zabezpieczenia ładunków. Stąd też konieczność zastosowania różnych rodzajów kontenerów morskich. Ich wspólną cechą są standaryzowane wymiary, które ułatwiają rozładunek i załadunek.
W transporcie i międzynarodowym handlu odgrywają wieloaspektową rolę. Przede wszystkim wpływają na efektywność logistyczną. To dlatego, że stalowe konstrukcje do magazynowania i przewożenia dóbr mogą być łatwo przeładowywane pomiędzy poszczególnymi typami transportu.
Co ważne, każdy rodzaj kontenera morskiego służy przewożeniu towarów na szeroką skalę. Są więc ważnym elementem w rozwoju globalnego handlu. Ponadto ich standaryzacja pozwala obniżyć koszty frachtu. Przedsiębiorstwa, które decydują się na import produktów, zyskują szansę optymalizacji kosztów.
Dowolne rodzaje kontenerów morskich są zgodne z normami ISO (Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej). Dotyczą one trzech głównych parametrów:
Normy ISO odnoszą się również do wytrzymałości konstrukcji czy też zastosowania dodatkowych zabezpieczeń chroniących zawartość kontenerów przed czynnikami atmosferycznymi. Ich spełnienie jest konieczne dla zachowania standaryzacji.
Podstawowym, wyjściowym rozmiarem dla kontenerów morskich jest kontener 20’. Jego miara została wyprowadzona bezpośrednio z jednostki obliczeniowej używanej przy określaniu ładowności statków: 20’ to TEU – Twenty Foot Equivalent Unit czyli niewiele ponad 6m. Kontener 40’ to 2 TEU – ok. 12m.
Jeśli chodzi o wysokość – podstawową miarą używaną przez wiele lat był rozmiar zewnętrzny 8,6 stopy (2,62m) dla obu typów kontenerów (20’ i 40’). Dawało to standardowe pojemności 33m3 i 66m3. Wzrastające potrzeby doprowadziły najpierw do zwiększenia długości 40’ o dodatkowe 5 stóp (+1,5m), a następnie do podwyższenia kontenerów 40’ i 45’ o jedną stopę (+ok.30cm) i wprowadzenia dodatkowego typu kontenerów o objętości zwiększonej o prawie 10m3 oraz 20m3.
Aby szybko identyfikować potrzeby zleceń spedycyjnych do oznaczeń liczbowych kontenerów dodano skróty literowe. Obecnie najczęściej używane są kontenery 20′ i 40′ z dodatkowym oznaczeniem GP (General Purpose) oraz 40′ i 45’ o podwyższonej wysokości, dla których używa się oznaczeń HC (High Cube). (UWAGA: Podwyższoną wysokość zastosowano tylko w kontenerach 40’ i 45’).
Ilustracja przedstawia wewnętrzne wymiary kontenerów 20’, 40’ oraz podwyższonych 40’HC:
Rozmiary kontenerów standardowych (metry – stopy) oraz ich pojemność pokazuje tabela:
Wymiar | 20’ | 40’ | 40’ HC | 45’ HC |
Długość wewnętrzna | 5,9 m / 19,4 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy | 12,03 m/39,5 stopy | 13,55 m/44,5 stopy |
Szerokość wewnętrzna | 2,35 m / 7,9 stopy | 2,35 m / 7,9 stopy | 2,35 m / 7,9 stopy | 2,35 m / 7,9 stopy |
Wysokość wewnętrzna | 2,39 m / 7,10 stopy | 2,39 m / 7,10 stopy | 2,70 m / 8,10 stopy | 2,70 m / 8,10 stopy |
Masa własna | 2300 kg / 5071,5 funta | 3750 kg / 8268,8 funta | 3900 kg / 8598 funtów | 4800 kg / 10 552 funtów |
Ładowność | 25 000 kg / 55 126,9 funta | 27 600 kg / 61 200 funtów | 28 600 kg / 63 052 funtów | 27 700 kg / 61 067 funtów |
Pojemność sześcienna | 33,2 m 3 / 1172 stóp sześciennych | 67,7 m3 / 2389 stóp sześciennych | 76,3 m3 / 2694,5 stóp sześciennych | 86 m 3 / 3037 stóp sześciennych |
Tabela: Wymiary Kontenerów morski 20’, 40’, 40’HC, 45’HC
Kontenery specjalne zostały dostosowane do potrzeb ładunku, których nie mogą zaspokoić rozwiązania standardowe. W zależności od przewożonego towaru i jego wymagań, kontenery specjalne mogą posiadać szereg rozwiązań konstrukcyjnych, technicznych i technologicznych przygotowujące je do realizacji szczególnych wymogów spedycyjnych. Przykładem rozwiązań niestandardowych mogą być:
Oto lista najczęściej spotykanych kontenerów morskich specjalnych wraz z dostosowaniem technicznym oraz wskazaniem przykładowych sytuacji, w których zalecane jest ich zastosowanie:
Wymiar | 20’ | 40’ | 40’HC |
Długość wewnętrzna | 5,44 m / 17,9 stopy | 11,56 m / 37,9 stopy | 11,56 m / 37,9 stopy |
Szerokość wewnętrzna | 2,29 m / 7,5 stopy | 2,28 m / 7,5 stopy | 2,29 m / 7,5 stopy |
Wysokość wewnętrzna | 2,27 m / 7,5 stopy | 2,25 m / 7,4 stopy | 2,55 m / 8,36 stopy |
Masa własna | 3080 kg / 6791,4 funta | 4800 kg / 10 584 funtów | 4480 kg / 9880 funtów |
Ładowność | 27 400 kg / 60 471 funtów | 27 700 kg / 61 078 funtów | 29 520 kg / 65 080 funtów |
Pojemność sześcienna | 28,3 m3 / 999 stóp sześciennych | 59,3 m3 / 2093,3 stopy sześcienne | 67,3 m3 / 2380 stóp sześciennych |
Tabela: Rozmiary kontenerów typu reefer
Wymiar | 20’ | 40’ | 40’HC |
Długość wewnętrzna | 5,89 m / 19,4 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy |
Szerokość wewnętrzna | 2,35 m / 7,8 stopy | 2,4 m / 7,9 stopy | 2,35 m / 7,8 stopy |
Wysokość wewnętrzna | 2,35 m / 7,8 stopy | 2,34 m / 7,8 stopy | 2,70 m / 8,10 stopy |
Masa własna | 2260 kg / 5982 funtów | 3980 kg / 8774 funtów | 4250 kg / 9370 funtów |
Ładowność | 28 220 kg / 62 214 funtów | 26 500 kg / 58 422 funtów | 28 250 kg / 62 281 funtów |
Pojemność sześcienna | 32,7 m3 / 1155 stóp sześciennych | 66,7 m3 / 2356 stóp sześciennych | 74,9 m3 / 2645 stóp sześciennych |
Tabela: Rozmiary kontenerów typu open top
Wymiar | 20’ | 40’ | 40’HC |
Długość wewnętrzna | 5,89 m / 19,32 stopy | 12,03 m / 39,46 stopy | 13,55 m / 44,5 stopy |
Szerokość wewnętrzna | 2,44 m / 8 stóp | 2,44 m / 8 stóp | 2,41 m / 7,9 stopy |
Wysokość wewnętrzna | 2,39 m / 7,84 stopy | 2,38 m / 7,80 stopy | 2,69 m / 8,85 stopy |
Masa własna | 2400 kg / 5291,09 funta | 3800 kg / 8377,56 funta | 4280 kg / 9435,7 funta |
Ładowność | 28 080 kg / 61 905,80 funtów | 26 680 kg / 58 819,33 funta | 29 720 kg / 65 521,38 funta |
Pojemność sześcienna | 34,34 m3 / 1213 stóp sześciennych | 69,86 m3 / 2467,12 stóp sześciennych | 86,2 m3 / 3044,12 stóp sześciennych |
Tabela: Rozmiary kontenerów typu pallet wide
Zestawienie dokładnych rozmiarów kontenerów typu flat rack przedstawia tabela:
Wymiar | 20’ | 40’ |
Długość wewnętrzna | 5,94 m / 19 stóp | 12,13 m / 39,8 stopy |
Szerokość wewnętrzna | 2,35 m / 7,7 stopy | 2,40 m / 7,9 stopy |
Wysokość wewnętrzna | 2,35 m / 7,7 stopy | 2,14 m / 7 stóp |
Masa własna | 2360 kg / 5203,8 funta | 5000 kg / 11 025 funtów |
Ładowność | 30 140 kg / 66 458,7 funta | 40 000 kg / 88 200 funtów |
Pojemność sześcienna | 32,7 m3 / 1154,3 stóp sześciennych | 62,2 m3 / 2195,7 stóp sześciennych |
Tabela: Rozmiary kontenerów typu flat rack
Wymiar | 20’ | 40’ |
Długość wewnętrzna | 5,75 m/18,10 stopy | 1,561 m/37,11 stopy |
Szerokość wewnętrzna | 2,26 m/5,7 stopy | 2,28 m/7,6 stopy |
Wysokość wewnętrzna | 2,11 m/6,11 stopy | 2,249 m/7,5 stopy |
Masa własna | 2650 kg / 5840 funtów | 4800 kg / 10580 funtów |
Ładowność | 21350 kg/47070 funtów | 27700 kg / 61070 funtów |
Pojemność sześcienna | 970 stóp sześciennych | 59,5m3/2090 stóp sześciennych |
Tabela: Rozmiary kontenerów typu tank
Cysterny kontenerowe dzieli się na trzy kategorie, zależnie od typu ładunku, do jakiego transportu są przystosowane:
Rozmiary kontenerów typu side door:
Wymiar | 20’ | 40’ | 40’HC |
Długość wewnętrzna | 5,9 m / 19,4 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy |
Szerokość wewnętrzna | 2,35 m / 7,7 stopy | 2,28 m / 7,4 stopy | 2,34 m / 7,8 stopy |
Wysokość wewnętrzna | 2,34 m / 7,7 stopy | 2,29 m / 7,5 stopy | 2,69 m / 8,9 stopy |
Masa własna | 2700 kg / 5950 funtów | 4700 kg / 10 362 funtów | 5200 kg / 11 470 funtów |
Ładowność | 27 780 kg / 61 244 funtów | 27 300 kg / 60 180 funtów | 28 600 kg / 63 052 funtów |
Pojemność sześcienna | 33,0 m 3 / 1165 stóp sześciennych | 64 m 3 / 22306 stóp sześciennych | 76,3 m3 / 2694 stóp3 |
Tabela: Rozmiary kontenerów typu side door
Wymiar | 20’ | 40’ | 40’HC |
Długość wewnętrzna | 5,9 m / 19,4 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy |
Szerokość wewnętrzna | 2,35 m / 7,8 stopy | 2,4 m / 7,9 stopy | 2,34 m / 7,8 stopy |
Wysokość wewnętrzna | 2,39 m / 7,9 stopy | 2,39 m / 7,9 stopy | 2,69 m / 8,9 stopy |
Masa własna | 2300 kg / 5071,5 funta | 3750 kg / 8268,8 funta | 5200 kg / 11 470 funtów |
Ładowność | 25 000 kg / 55 126,9 funta | 27 600 kg / 61 200 funtów | 28 600 kg / 63 052 funtów |
Pojemność sześcienna | 33,2 m 3 / 1172 stóp sześciennych | 67,7 m3 / 2389 stóp sześciennych | 76,3 m3 / 2694 stóp sześciennych |
Tabela: Rozmiary kontenerów typu double door
Wymiar | 20’ | 40’ | 40’HC |
Długość wewnętrzna | 5,89 m / 19,4 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy | 12,03 m / 39,5 stopy |
Szerokość wewnętrzna | 2,35 m / 7,8 stopy | 2,4 m / 7,9 stopy | 2,4 m / 7,9 stopy |
Wysokość wewnętrzna | 2,35 m / 7,8 stopy | 2,34 m / 7,8 stopy | 2,69 m / 8,9 stopy |
Masa własna | 2260 kg / 5982 funtów | 3980 kg / 8774 funtów | 5200 kg / 11 470 funtów |
Ładowność | 28 220 kg / 62 214 funtów | 26 500 kg / 58 422 funtów | 28 600 kg / 63 052 funtów |
Pojemność sześcienna | 32,7 m3 / 1155 stóp sześciennych | 66,7 m3 / 2356 stóp sześciennych | 76,3 m3 / 2694 stóp3 |
Tabela: Rozmiary kontenerów typu hard top
Bezpieczny i sprawny transport towarów jest możliwy wyłącznie w przypadku właściwego dopasowania poszczególnych rodzajów kontenerów morskich. Co dokładnie determinuje ich wybór?
Wszystkie jednostki ładunkowe muszą być dostosowane do charakterystyki przewożonych dóbr. Są to tradycyjne towary konsumpcyjne, takie jak artykuły spożywcze lub odzież bądź wyspecjalizowane produkty – surowce przemysłowe, chemikalia, maszyny.
Dzięki dużej uniwersalności dostępne rodzaje kontenerów morskich umożliwiają przewóz różnych ładunków. Przykładowo, wariant TANK przeznaczony jest do zabezpieczenia płynów i gazów. Z kolei kontener REEFEER, zawierający system chłodzenia, pozwala na transport farmaceutyków czy też świeżych produktów spożywczych.
Wymiary wszystkich rodzajów kontenerów morskich określają ich nośność, czyli dopuszczalny ładunek. Każda jednostka może więc obsługiwać określone obciążenia. Należy zaznaczyć, że do maksymalnej masy wliczają się takie elementy składowe przesyłki jak opakowania czy dodatkowe zabezpieczenia.
Ponadwymiarowe oraz ciężkie ładunki wymagają specjalistycznych rozwiązań, m.in. FLAT RACK lub OPEN TOP. W wielu przypadkach wystarczające są standardowe kontenery 20- i 40-stopowe, których nośność sięga do 32 ton.
Przed wyborem najbardziej optymalnego wariantu trzeba precyzyjnie oszacować masę towaru.
Kolejna kwestia to konieczność zastosowania dodatkowych zabezpieczeń ładunków. Zwłaszcza w przypadku produktów z klasą zagrożenia czy też podatnych na obniżenie ich jakości oraz przydatności ze względu na działanie wilgoci oraz innych niekorzystnych czynników.
Rodzaje kontenerów dedykowane transportowi morskiemu wykorzystują konstrukcje gwarantujące odpowiednią ochronę towarów, nawet tych najbardziej problematycznych. Wspomnieć można o zastosowaniu otworów wentylacyjnych lub chłodzenia dla lepszego przepływu powietrza oraz utrzymania stałej temperatury.
Wybór kontenerów to także zwrócenie uwagi na ich wykonanie. Najczęściej powstają ze stali, aluminium. Aby spełnić najbardziej szczegółowe wymagania, używa się też materiałów antykorozyjnych. Z kolei dla lepszego zabezpieczenia ładunków stosuje się m.in. uchwyty usztywniające, które zapobiegają uszkodzeniom mechanicznym.
Koszt przewozu wszystkich rodzajów kontenerów morskich zależy od kilku czynników. Wymienić trzeba masę i objętość ładunku, rodzaj towarów, długość trasy, warunki Incoterms . Ceny transportu zależne są również od stawek frachtowych. Te często ulegają zmianie, co jest konsekwencją zmian popytu i podaży na rynku.
Jak widać, na podstawie powyższego zestawienia, wybór kontenera odpowiedniego dla danego typu przesyłki jest podyktowany wieloma kryteriami. Spedycja międzynarodowa – a szczególnie transport intermodalny, wymaga również dobrego dostosowania kontenerów do narzędzi, które obsługują przesyłkę na każdym etapie jej podróży oraz w magazynach, portach i bazach przeładunkowych. Dlatego zalecamy współpracę ze specjalistami, którzy wszystkie szczegółowe wymagania wezmą pod uwagę. Już dzisiaj porozmawiaj ze specjalistą SPN Logistics o odpowiednich rozwiązaniach dla Twojego ładunku.
Fumigacja palet – proces, znakowanie palet i znaczenie dla transportu Fumigacja palet – proces, znakowanie palet i znaczenie dla transportu W handlu międzynarodowym ...
Czytaj więcejTrendy i innowacje w kontenerach lotniczych. Zwiększanie efektywności i bezpieczeństwa transportu powietrznego Trendy i innowacje w kontenerach lotniczych W globalnym środowisku biznesowym, skuteczny ...
Czytaj więcejSpedytor – jakie są jego zadania i funkcje w imporcie towaru z Chin? Spedytor – jakie są jego zadania i funkcje w imporcie ...
Czytaj więcej