Poznaj nowoczesny model spedycji door-to-door – szybki, wygodny i dopasowany do Twoich potrzeb. Zobacz, jak działa i dlaczego zyskuje popularność w logistyce miejskiej i międzynarodowej.
Czytaj więcejBezpieczny przewóz towarów to podstawa sprawnie działającej logistyki i ochrony przed stratami finansowymi. Właściwe zabezpieczenie towaru w transporcie nie tylko minimalizuje ryzyko uszkodzeń, ale również odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu wypadkom w trakcie spedycji.
Jakie są zasady poprawnej ochrony załadunków? Dlaczego znaki manipulacyjne na opakowaniach są tak ważne? Dowiedz się wszystkiego o zabezpieczeniach towaru w transporcie!
Bezpieczny transport to zarówno kwestia logistyki, ale także zgodności z obowiązującymi przepisami. Odpowiednie zabezpieczenie towarów w transporcie ma znaczenie nie tylko dla ochrony przewożonych dóbr, ale również dla bezpieczeństwa uczestników spedycji oraz ruchu, np. drogowego. Jakie przepisy regulują tę kwestię i jakie są konsekwencje ich nieprzestrzegania?
W Unii Europejskiej podstawowym dokumentem regulującym kwestie zabezpieczania ładunków jest dyrektywa 2014/47/EU, która określa wymogi techniczne i procedury kontroli drogowej dotyczące przewożonych towarów. W Polsce dodatkowo obowiązują normy krajowe, takie jak PN-EN 12195-1, które szczegółowo opisują metody mocowania ładunków w transporcie drogowym
Należy też wspomnieć o zgodnośći z obowiązującymi przepisami międzynarodowymi dotyczącymi transportu morskiego, takimi jak SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea).
Obowiązki dotyczące zabezpieczenia towarów spoczywają na dwóch kluczowych stronach:
Nadawcy:
Przewoźnika:
Brak zgodności z przepisami może prowadzić do:
W transporcie, zwłaszcza morskim, niewłaściwe zabezpieczenie towaru to nie tylko ryzyko strat finansowych, ale także zagrożenie dla życia załogi i bezpieczeństwa innych ładunków. Niezależnie od tego, czy przewozimy drobne przesyłki, czy kontenery, odpowiednia ochrona gwarantuje stabilność i integralność towaru podczas zmieniających się warunków, takich jak wstrząsy czy kołysanie statku.
Ładunki morskie standardowe wysyła się kontenerami standardowymi 20 stopowymi oraz 40 stopowymi i 40 high cube (40 podwyższony), które są najtańszym środkiem transportu przewozu cargo. Właściwe zabezpieczenie kontenera morskiego prowadzi optymalizacji ładowania towaru w tych kontenerach, aby przewieźć jak największą ilość towaru przy w jak najmniejszych kosztach. Optymalizacja w celu zwiększenia zysków jest widoczna już przy przesyłkach najmniejszych, które płyną w kontenerach, np. operatorów zajmujących się drobnicą morską LCL.
Kontenery mają określone wymiary, a klient najczęściej płaci od każdego metra sześciennego zajętej powierzchni (cbm). Interesem operatora drobnicowego jest zabranie jak największej ilości przesyłek do jednostki transportowej, ponieważ przeładowuje on towary o różnych wielkościach, wadze czy opakowaniach. Na przykład, część towaru w skrzyniach, część luzem, a część w metalowych beczkach. Optymalizacja takiego przeładunku bywa bardzo trudna. Dlatego przy trudności z zapakowaniem często powstaje dodatkowy koszt za fracht. lub towar może zostać zabrany jako tzw. joker cargo czyli wtedy kiedy będzie to możliwe, co może wydłużyć czas tranzytu.
Dobrym przykładem oszczędzania miejsca w kontenerach morskich jest rezygnacja z wysyłania towaru w kontenerach na europaletach. Paleta EUR – 120cm x 80cm, jest doskonale przystosowana do transportu drogowego i wymiarów ciężarówki –245 cm szerokości. Przy wymiarach kontenera 235 cm szerokości jest niepraktyczna, gdyż nie uda się postawić dwóch europalet obok siebie.
Używa się wiec innych form pakowania ładunku, m.in. palet o innych wymiarach podstawy, które pasują do kontenerów, palet papierowych, master kartonów, różnych rodzajów folii (bąbelkowej, PE, STRETCH, VCI) czy specjalnie dopasowanych skrzyń pod wymiar. Wszystko to, aby wysłać towar jak najbardziej optymalnie cenowo i zgodnie ze standardami.
Znaki manipulacyjne na opakowaniach, takie jak „Keep Dry” (Chronić przed wilgocią) czy „Do Not Stack” (Nie piętrzyć), są szczególnie istotne w transporcie morskim, gdzie dynamiczne warunki pogodowe i ograniczona przestrzeń mogą prowadzić do uszkodzenia ładunków. Takie oznaczenia:
Efektywne zabezpieczenie towaru w transporcie wymaga odpowiednich zastosowania odpowiednich technik. Dzięki nim można zabezpieczyć ładunki w kontenerach o różnych charakterystykach. Oto przykłady:
Inaczej wygląda zabezpieczenie kontenera morskiego niestandardowego i zawartych w nim ładunków. Specjalistyczne jednostki transportowe przystosowane są do nietypowych rodzajów ładunków. Najpopularniejszymi są:
Przy kontenerach niestandardowych znacznie bardziej niż przy zwykłych trzeba brać pod uwagę zasady jakich muszą przestrzegać osoby odpowiedzialne za zabezpieczenie towaru w transporcie. Operacja musi odbyć się zgodnie ze sztuką sztauerską, aby ładunek został maksymalnie unieruchomiony.
Unikalne wyzwania, jeśli chodzi o zabezpieczenie towaru w transporcie, stawia wspomniana już spedycja morska oraz lotnicza. Dynamiczne warunki – takie jak silne turbulencje w powietrzu czy kołysanie statku – mogą prowadzić do uszkodzenia ładunku, jeśli nie jest odpowiednio zabezpieczony. Jakie rozwiązania stosować, by zminimalizować ryzyko?
Lashing, czyli mocowanie ładunku za pomocą pasów, lin czy łańcuchów, to standard w transporcie morskim. Jest kluczowy dla kontenerów i dużych ładunków, które muszą pozostać nieruchome podczas przeładunków i na pełnym morzu.
Lashing to zabezpieczenie towaru w transporcie, które chroni przed przesunięciami podczas gwałtownych manewrów. Uniemożliwia uszkodzenie sąsiednich kontenerów.
Nie każdy towar nadaje się do przewozu w standardowym kontenerze. Skrzyniowanie to metoda zabezpieczania delikatnych przedmiotów, takich jak maszyny precyzyjne czy urządzenia elektroniczne, które wymagają dodatkowej ochrony przed uszkodzeniem mechanicznym.
Poza zabezpieczeniami samego ładunku, ważne jest aby uniknąć np. kradzieży towaru. Najpopularniejszymi zabezpieczeniami kontenerów są wiec plomby zgodne z ISO/PAS17712 i C-TPAT lub nawet dodatkowe nadajniki GPS przy towarze bardzo drogim.
Odpowiednie zabezpieczenie towarów w transporcie to klucz do sukcesu w logistyce. Niezależnie od tego, czy decydujesz się na przewóz ładunków drogą lądową, morską, czy lotniczą, stosowanie sprawdzonych metod, takich jak lashing, skrzyniowanie czy plombowanie, pozwala chronić ładunki przed uszkodzeniami i stratami. Natomiast dobrze widoczne znaki manipulacyjne oraz inwestycja w nowoczesne technologie i szkolenia personelu dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo oraz efektywność operacji.
Postaw więc na właściwe zabezpieczenie towarów w transporcie i zapoznaj się z usługami spedycji SPN Logistics!
Poznaj nowoczesny model spedycji door-to-door – szybki, wygodny i dopasowany do Twoich potrzeb. Zobacz, jak działa i dlaczego zyskuje popularność w logistyce miejskiej i międzynarodowej.
Czytaj więcejEkspresowa spedycja Warszawa to szybkie dostawy tego samego dnia, które pomagają firmom działać sprawniej. Sprawdź, jak działa szybki transport i dlaczego warto wybrać profesjonalnego partnera logistycznego.
Czytaj więcejWymiary i rodzaje kontenerów morskich Wymiary i Rodzaje Kontenerów Morskich 2025 Kontenery morskie to szeroko stosowane, ustandaryzowane rozwiązanie do przewozu towarów i surowców, używane w spedycji międzynarodowej. Ich podstawowe cechy konstrukcyjne i wymiary są ujednolicone ...
Czytaj więcej