SPN Logistics

Zabezpieczenie towarów w transporcie. Poznaj wymogi, zasady, rodzaje zabezpieczeń!

Home » Zabezpieczenie towarów w transporcie. Poznaj wymogi, zasady, rodzaje zabezpieczeń!
Zabezpieczenie towarów w transporcie
Zabezpieczenie towarów w transporcie

Zabezpieczanie towarów w transporcie – wymogi prawne

Bezpieczny transport to zarówno kwestia logistyki, ale także zgodności z obowiązującymi przepisami. Odpowiednie zabezpieczenie towarów w transporcie ma znaczenie nie tylko dla ochrony przewożonych dóbr, ale również dla bezpieczeństwa uczestników spedycji oraz ruchu, np. drogowego. Jakie przepisy regulują tę kwestię i jakie są konsekwencje ich nieprzestrzegania?

W Unii Europejskiej podstawowym dokumentem regulującym kwestie zabezpieczania ładunków jest dyrektywa 2014/47/EU, która określa wymogi techniczne i procedury kontroli drogowej dotyczące przewożonych towarów. W Polsce dodatkowo obowiązują normy krajowe, takie jak PN-EN 12195-1, które szczegółowo opisują metody mocowania ładunków w transporcie drogowym

Należy też wspomnieć o zgodnośći z obowiązującymi przepisami międzynarodowymi dotyczącymi transportu morskiego, takimi jak SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea).

Zabezpieczenie towaru w transporcie a obowiązki nadawców i przewoźników

Obowiązki dotyczące zabezpieczenia towarów spoczywają na dwóch kluczowych stronach:

Nadawcy:

  • Odpowiednie oznaczenie towarów za pomocą znaków manipulacyjnych.
  • Zapewnienie, że towary są przygotowane do transportu zgodnie z wymaganiami.

Przewoźnika:

  • Sprawdzenie, czy ładunek jest odpowiednio rozmieszczony i zabezpieczony przed wyruszeniem w trasę.
  • Zapewnienie, że używane pojazdy spełniają wymagania techniczne.

Konsekwencje nieprzestrzegania przepisów

Brak zgodności z przepisami może prowadzić do:

  • Grzywny: Przewoźnicy mogą zostać ukarani karami finansowymi za nieprawidłowości w zabezpieczeniu ładunku.
  • Ryzyka prawnego: Uszkodzenia towaru lub wypadki spowodowane niewłaściwym mocowaniem mogą skutkować odpowiedzialnością cywilną lub karną.
  • Utraty reputacji: Problemy z zabezpieczeniem towarów w transporcie mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy i relacje z klientami.

Dlaczego zabezpieczenie towaru w transporcie ma znaczenie?

W transporcie, zwłaszcza morskim, niewłaściwe zabezpieczenie towaru to nie tylko ryzyko strat finansowych, ale także zagrożenie dla życia załogi i bezpieczeństwa innych ładunków. Niezależnie od tego, czy przewozimy drobne przesyłki, czy kontenery, odpowiednia ochrona gwarantuje stabilność i integralność towaru podczas zmieniających się warunków, takich jak wstrząsy czy kołysanie statku.

Zabezpieczenie towarów w transporcie morskim

Ładunki morskie standardowe wysyła się kontenerami standardowymi 20 stopowymi oraz 40 stopowymi i 40 high cube (40 podwyższony), które są najtańszym środkiem transportu przewozu cargo. Właściwe zabezpieczenie kontenera morskiego prowadzi optymalizacji ładowania towaru w tych kontenerach, aby przewieźć jak największą ilość towaru przy w jak najmniejszych kosztach. Optymalizacja w celu zwiększenia zysków jest widoczna już przy przesyłkach najmniejszych, które płyną w kontenerach, np. operatorów zajmujących się drobnicą morską LCL.

Kontenery mają określone wymiary, a klient najczęściej płaci od każdego metra sześciennego zajętej powierzchni (cbm). Interesem operatora drobnicowego jest zabranie jak największej ilości przesyłek do jednostki transportowej,  ponieważ przeładowuje on towary o różnych wielkościach, wadze czy opakowaniach. Na przykład, część towaru w skrzyniach, część luzem, a część w metalowych beczkach. Optymalizacja takiego przeładunku bywa bardzo trudna. Dlatego przy trudności z zapakowaniem często powstaje dodatkowy koszt za fracht. lub towar może zostać zabrany jako tzw. joker cargo czyli wtedy kiedy będzie to możliwe, co może wydłużyć czas tranzytu.

Dobrym przykładem oszczędzania miejsca w kontenerach morskich jest rezygnacja z wysyłania towaru w kontenerach na europaletach. Paleta EUR – 120cm x 80cm, jest doskonale przystosowana do transportu drogowego i wymiarów ciężarówki –245 cm szerokości. Przy wymiarach kontenera 235 cm szerokości jest niepraktyczna, gdyż nie uda się postawić dwóch europalet obok siebie.

Używa się wiec innych form pakowania ładunku, m.in. palet o innych wymiarach podstawy, które pasują do kontenerów, palet papierowych, master kartonów, różnych rodzajów folii (bąbelkowej, PE, STRETCH, VCI) czy specjalnie dopasowanych skrzyń pod wymiar. Wszystko to, aby wysłać towar jak najbardziej optymalnie cenowo i zgodnie ze standardami.

Znaki manipulacyjne – język uniwersalny dla logistyki

Znaki manipulacyjne na opakowaniach, takie jak „Keep Dry” (Chronić przed wilgocią) czy „Do Not Stack” (Nie piętrzyć), są szczególnie istotne w transporcie morskim, gdzie dynamiczne warunki pogodowe i ograniczona przestrzeń mogą prowadzić do uszkodzenia ładunków. Takie oznaczenia:

  • Chronią delikatne towary: Informują, jak właściwie obchodzić się z towarem podczas załadunku i rozładunku.
  • Minimalizują ryzyko błędów: Prosty symbol może zapobiec nieświadomym decyzjom, które mogłyby wpłynąć na stan ładunku.
  • Zwiększają efektywność logistyki: Dzięki widocznym oznaczeniom personel pracuje szybciej i bardziej precyzyjnie.

Przykłady zabezpieczeń ładunku w kontenerze

Efektywne zabezpieczenie towaru w transporcie wymaga odpowiednich zastosowania odpowiednich technik. Dzięki nim można zabezpieczyć ładunki w kontenerach o różnych charakterystykach. Oto przykłady:

  • towar bardzo ciężki, np. 18-tonowy odlew stalowy, ale mieszczący się w wymiarach standardowych kontenerów, umieszcza się na platformie drewnianej. Umożliwia załadunek towaru od tyłu i zostaje rozłożona po załadunku do kontenera. Użycie tego sposobu powoduje wysłanie towaru tańszym kontenerem standardowym niż droższym typu open top, ładowanym od góry,
  • towar szklany np. okna, drzwi, elementy szklane, są umieszczane na specjalnych stojakach ,drewnianych stelażach mocujących i przymocowany pasami,
  • samochody osobowsą przymocowane pasami, unieruchomione drewnianymi wspornikami umieszczonymi pod kołami.

Zabezpieczenie towarów w transporcie – niestandardowe kontenery morskie

Inaczej wygląda zabezpieczenie kontenera morskiego niestandardowego i zawartych w nim ładunków. Specjalistyczne jednostki transportowe przystosowane są do nietypowych rodzajów ładunków. Najpopularniejszymi są:

  • Kontener reefe– towar przewożony w temperaturze kontrolowanej,
  • Kontenery flat rack – dla ładunków których szerokość jest większa niż 235 cm,
  • Kontener open top – dla ładunków których wysokość jest większa niż 259 cm lub ładunków ciężkich które da się załadować górą.

Przy kontenerach niestandardowych znacznie bardziej niż przy zwykłych trzeba brać pod uwagę zasady jakich muszą przestrzegać osoby odpowiedzialne za zabezpieczenie towaru w transporcie. Operacja musi odbyć się zgodnie ze sztuką sztauerską, aby ładunek został maksymalnie unieruchomiony.

  1. Masa ładunku zabezpieczanego w kontenerze nie powinna przekraczać nośności kontenera.
  2. Towarów ciężkich nie kładziemy na towarach lżejszych,
  3. Ładunek w kontenerze należy zabezpieczyć przed działaniem wszelkich sił, których wystąpienia można się spodziewać w trakcie podróży,
  4. Waga i gabaryty towaru nie powinny przekraczać wytrzymałości użytych zabezpieczeń np. pasów wiążących (szczególnie przy zabezpieczeniu typu Lashing).
  5. Drzwi kontenera muszą pozostać pod jak najmniejszym obciążeniem, często wymaga to konieczności użycia specjalnych zabezpieczeń.

Zabezpieczenie towaru w transporcie morskim i lotniczym – jakie metody wybrać?

Unikalne wyzwania, jeśli chodzi o zabezpieczenie towaru w transporcie, stawia wspomniana już spedycja morska oraz lotnicza. Dynamiczne warunki – takie jak silne turbulencje w powietrzu czy kołysanie statku – mogą prowadzić do uszkodzenia ładunku, jeśli nie jest odpowiednio zabezpieczony. Jakie rozwiązania stosować, by zminimalizować ryzyko?

Lashing – stalowa ochrona w trudnych warunkach

Lashing, czyli mocowanie ładunku za pomocą pasów, lin czy łańcuchów, to standard w transporcie morskim. Jest kluczowy dla kontenerów i dużych ładunków, które muszą pozostać nieruchome podczas przeładunków i na pełnym morzu.

Lashing to zabezpieczenie towaru w transporcie, które chroni przed przesunięciami podczas gwałtownych manewrów. Uniemożliwia uszkodzenie sąsiednich kontenerów.

Skrzyniowanie – bezpieczeństwo dla delikatnych ładunków

Nie każdy towar nadaje się do przewozu w standardowym kontenerze. Skrzyniowanie to metoda zabezpieczania delikatnych przedmiotów, takich jak maszyny precyzyjne czy urządzenia elektroniczne, które wymagają dodatkowej ochrony przed uszkodzeniem mechanicznym.

Plomba butelkowa na kontenerze

Poza zabezpieczeniami samego ładunku, ważne jest aby uniknąć np. kradzieży towaru. Najpopularniejszymi zabezpieczeniami kontenerów są wiec plomby zgodne z ISO/PAS17712 i C-TPAT lub nawet dodatkowe nadajniki GPS przy towarze bardzo drogim.

Zabezpieczenie towarów w transporcie – wybierz sprawdzone usługi spedycji

Odpowiednie zabezpieczenie towarów w transporcie to klucz do sukcesu w logistyce. Niezależnie od tego, czy decydujesz się na przewóz ładunków drogą lądową, morską, czy lotniczą, stosowanie sprawdzonych metod, takich jak lashing, skrzyniowanie czy plombowanie, pozwala chronić ładunki przed uszkodzeniami i stratami. Natomiast dobrze widoczne znaki manipulacyjne oraz inwestycja w nowoczesne technologie i szkolenia personelu dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo oraz efektywność operacji.

Postaw więc na właściwe zabezpieczenie towarów w transporcie i zapoznaj się z usługami spedycji SPN Logistics!

Z NASZEGO GLOBALNEGO PODWÓRKA

Zapraszamy na porady i artykuły o transporcie i spedycji