SPN Logistics

Armator – kim jest i jaką pełni rolę w imporcie towaru z Chin?

Home » Armator – kim jest i jaką pełni rolę w imporcie towaru z Chin?
Armator – kim jest i jaką pełni rolę w imporcie towaru z Chin
Armator – kim jest i jaką pełni rolę w imporcie towaru z Chin

Spedycja morska odgrywa ważną rolę w globalnym handlu. Import towarów z Chin oraz innych części świata poza drogą lotniczą i lądową jest często wybieranym rozwiązaniem, m.in. ze względu na możliwość przewożenia zróżnicowanych ładunków na duże odległości. Organizacja żeglugi stanowi jednak spore wyzwanie. W tym rola armatora, aby załadunek dotarł bezpiecznie do miejsca docelowego. Dowiedz się więcej o jego obowiązkach.

Kto zarządza statkiem i jest jednym z ważniejszych ogniw w transporcie morskim?

Organizując import towarów z Chin, szybko przekonujemy się, że branża TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) to przestrzeń funkcjonowania podmiotów o różnej ofercie i odpowiedzialności.

Swoją rolę w dostawie towarów odgrywa firma logistyczna, przewoźnik i spedytor. W przypadku transportu morskiego mamy do czynienia również z armatorem. Jaka jest jego charakterystyka?

Kim jest armator?

Armator to osoba fizyczna bądź prawna, która wykorzystuje do celów transportowych, m.in. importu towarów z Chin, własny lub wypożyczony statek. Najczęściej jest to firma oferująca swoje usługi transportu morskiego ludzi i towarów flotą. Dysponuje nią na własność bądź w ramach porozumienia ze stroną trzecią na zasadach wypożyczenia czy też leasingu.

Historycznie nazwa ta wiąże się ze zbrojeniem, ponieważ w przeszłości głównym zadaniem armatora było skompletowanie załogi i uzbrojenie statku w sposób zapewniający mu bezpieczną przeprawę przez morza i oceany.

W polskim prawodawstwie armator występuje pod pojęciami:

  • przedsiębiorca żeglugowy,
  • przedsiębiorca okrętowy.

Za co odpowiada armator?

Armator to postać odpowiedzialna za eksploatację i zarządzanie statkami. Jego rola w imporcie towarów z Chin obejmuje szeroki zakres obowiązków, od nadzorowania operacji logistycznych po zarządzanie załogą i utrzymanie floty w odpowiednim stanie technicznym.

Kluczowe zadania armatora morskiego:

Zarządzanie flotą: Armatorzy są odpowiedzialni za strategię operacyjną – planowanie tras, koordynację przewozów oraz optymalizację wykorzystania statków. To wymaga dogłębnej znajomości rynku żeglugowego oraz umiejętności adaptacji do zmieniających się warunków gospodarczych i regulacyjnych.

Nadzór techniczny: Utrzymanie statków w dobrym stanie technicznym to jedno z najważniejszych zadań. Obejmuje to regularne przeglądy techniczne, remonty, a także zapewnienie zgodności z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Zarządzanie załogą: Przedsiębiorcy żeglugowi rekrutują załogę, szkolą ją i zarządzają pracownikami. Zapewnienie wysokiego standardu spedycji, bezpieczeństwa oraz przestrzegania praw pracowniczych to kluczowe elementy tej roli.

Finanse i ubezpieczenia: Armatorzy muszą również dysponować finansami firmy, w tym budżetowaniem, inwestycjami oraz kontrolą kosztów operacyjnych. Istotnym aspektem jest także zarządzanie ryzykiem poprzez wykupienie odpowiednich ubezpieczeń, które chronią przed stratami wynikającymi z wypadków, klęsk żywiołowych czy innych nieprzewidzianych zdarzeń podczas importu towarów z Chin.

Podsumowując, do obowiązków armatora należą przede wszystkim:

  • zarejestrowanie i udostępnienie statku,
  • zrekrutowanie kapitana i załogi,
  • przestrzeganie przepisów i zasad bezpiecznej żeglugi,
  • przestrzeganie przepisów obowiązujących na morzach i w portach,
  • odpowiadanie za szkody zawinione przez załogę,
  • chronienie statku wraz z jego urządzeniami i ładunkiem,
  • ochrona środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem.

Wyzwania w pracy armatora morskiego

Praca armatora jest pełna wyzwań. Branża żeglugowa podlega ciągłym zmianom wynikającym z globalnych trendów ekonomicznych, politycznych i technologicznych. Fluktuacje w cenach paliw, zmieniające się przepisy ochrony środowiska, a także rosnąca konkurencja na rynku transportu morskiego to tylko niektóre z aspektów, z którymi muszą się mierzyć przedsiębiorcy żeglugowi odpowiadający za import towarów z Chin.

Ponadto, postęp technologiczny, w tym rozwój automatyzacji i cyfryzacji w żegludze, wymusza na armatorach inwestowanie w nowe technologie oraz dostosowywanie się do nowoczesnych standardów operacyjnych.

Światowy rynek armatorów

Ze względu na duży próg wejścia (wysokie koszty rozpoczęcia działalności, skomplikowane uwarunkowania prawne i poziom wymaganej wiedzy specjalistycznej), złożoność zagadnienia oraz światowy zasięg konkurencji, rynek usług armatorskich jest silnie zdominowany przez kilka firm o globalnym zasięgu zajmujących się m.in. importem towarów z Chin. Pięć największych z nich to:

Maersk (Dania)

Maersk to globalny lider w branży transportowej i logistycznej. Przedsiębiorstwo działające od 1904 roku dysponuje jedną z największych flot kontenerowych na całym świecie. Maersk oferuje szeroki wachlarz usług logistycznych, w tym przewozy lądowe, magazynowanie, zarządzanie łańcuchem dostaw oraz spedycję morską i lotniczą.

MSC (Włochy/Szwajcaria)

Firma założona w 1970 roku. Zakres jej usług obejmuje transport morski, ale też drogowy i kolejowy. MSC obsługuje ponad 500 portów na całym świecie.

Cosco Shipping (Chiny)

Armator z Chin operuje ponad 300 liniami żeglugowymi, łączącymi ponad 160 krajów i regionów na całym świecie. COSCO Shipping powstała w 2016 roku w wyniku fuzji dwóch dużych chińskich firm: China Ocean Shipping Company i China Shipping Group. Połączenie sił umożliwiło stworzenie globalnego giganta w branży żeglugowej, zdolnego do konkurowania z największymi graczami na rynku.

CMA CGM (Francja)

Podmiot działający od 1978 roku. Zajmuje się głównie transportem kontenerowym wykorzystując szeroką flotę składającą się z ponad 600 statków.

Hapag-Lloyd AG (Niemcy)

Niemieckie przedsiębiorstwo rozpoczęło swoją działalność w 1847 roku. Ówcześnie działało jako przedsiębiorstwo żeglugowe, skupiające się na przewozie imigrantów. Obecnie jeden z najważniejszych podmiotów, jeśli chodzi o transport morski i import towarów z Chin.

Podsumowanie

Jak mogłeś dowiedzieć się z tego artykułu, armator to podmiot o wąskiej i sprecyzowanej specjalności, jaką jest dostarczanie i obsługiwanie statków transportowych. Odgrywa on istotną rolę w globalnym łańcuchu dostaw. Zapewnia sprawne i bezpieczne przewozy morskie.

Sprawowanie kontroli nad flotą statków wymaga szerokiego spektrum umiejętności oraz wiedzy, od logistyki i zarządzania technicznego po finanse i regulacje. W dynamicznie zmieniającym się środowisku globalnym przedsiębiorcy żeglugowi muszą nieustannie adaptować się do nowych wyzwań i poszukiwać innowacyjnych rozwiązań. Dzięki temu utrzymują konkurencyjność na rynku.

Alternatywą dla bezpośredniego podpisania umowy z armatorem jest skorzystanie z usług przewoźnika, spedytora lub firmy logistycznej świadczącej usługi importu towarów z Chin.

Z NASZEGO GLOBALNEGO PODWÓRKA

Zapraszamy na porady i artykuły o transporcie i spedycji