Armator – kim jest i jaką pełni rolę w imporcie towaru z Chin?
Home » Armator – kim jest i jaką pełni rolę w imporcie towaru z Chin?
Spedycja morska odgrywa ważną rolę w globalnym handlu. Import towarów z Chin oraz innych części świata poza drogą lotniczą i lądową jest często wybieranym rozwiązaniem, m.in. ze względu na możliwość przewożenia zróżnicowanych ładunków na duże odległości. Organizacja żeglugi stanowi jednak spore wyzwanie. W tym rola armatora, aby załadunek dotarł bezpiecznie do miejsca docelowego. Dowiedz się więcej o jego obowiązkach.
Kto zarządza statkiem i jest jednym z ważniejszych ogniw w transporcie morskim?
Organizując import towarów z Chin, szybko przekonujemy się, że branża TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) to przestrzeń funkcjonowania podmiotów o różnej ofercie i odpowiedzialności.
Swoją rolę w dostawie towarów odgrywa firma logistyczna, przewoźnik i spedytor. W przypadku transportu morskiego mamy do czynienia również z armatorem. Jaka jest jego charakterystyka?
Kim jest armator?
Armator to osoba fizyczna bądź prawna, która wykorzystuje do celów transportowych, m.in. importu towarów z Chin, własny lub wypożyczony statek. Najczęściej jest to firma oferująca swoje usługi transportu morskiego ludzi i towarów flotą. Dysponuje nią na własność bądź w ramach porozumienia ze stroną trzecią na zasadach wypożyczenia czy też leasingu.
Historycznie nazwa ta wiąże się ze zbrojeniem, ponieważ w przeszłości głównym zadaniem armatora było skompletowanie załogi i uzbrojenie statku w sposób zapewniający mu bezpieczną przeprawę przez morza i oceany.
W polskim prawodawstwie armator występuje pod pojęciami:
przedsiębiorca żeglugowy,
przedsiębiorca okrętowy.
Za co odpowiada armator?
Armator to postać odpowiedzialna za eksploatację i zarządzanie statkami. Jego rola w imporcie towarów z Chin obejmuje szeroki zakres obowiązków, od nadzorowania operacji logistycznych po zarządzanie załogą i utrzymanie floty w odpowiednim stanie technicznym.
Kluczowe zadania armatora morskiego:
Zarządzanie flotą: Armatorzy są odpowiedzialni za strategię operacyjną – planowanie tras, koordynację przewozów oraz optymalizację wykorzystania statków. To wymaga dogłębnej znajomości rynku żeglugowego oraz umiejętności adaptacji do zmieniających się warunków gospodarczych i regulacyjnych.
Nadzór techniczny: Utrzymanie statków w dobrym stanie technicznym to jedno z najważniejszych zadań. Obejmuje to regularne przeglądy techniczne, remonty, a także zapewnienie zgodności z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Zarządzanie załogą: Przedsiębiorcy żeglugowi rekrutują załogę, szkolą ją i zarządzają pracownikami. Zapewnienie wysokiego standardu spedycji, bezpieczeństwa oraz przestrzegania praw pracowniczych to kluczowe elementy tej roli.
Finanse i ubezpieczenia: Armatorzy muszą również dysponować finansami firmy, w tym budżetowaniem, inwestycjami oraz kontrolą kosztów operacyjnych. Istotnym aspektem jest także zarządzanie ryzykiem poprzez wykupienie odpowiednich ubezpieczeń, które chronią przed stratami wynikającymi z wypadków, klęsk żywiołowych czy innych nieprzewidzianych zdarzeń podczas importu towarów z Chin.
Podsumowując, do obowiązków armatora należą przede wszystkim:
zarejestrowanie i udostępnienie statku,
zrekrutowanie kapitana i załogi,
przestrzeganie przepisów i zasad bezpiecznej żeglugi,
przestrzeganie przepisów obowiązujących na morzach i w portach,
odpowiadanie za szkody zawinione przez załogę,
chronienie statku wraz z jego urządzeniami i ładunkiem,
ochrona środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem.
Wyzwania w pracy armatora morskiego
Praca armatora jest pełna wyzwań. Branża żeglugowa podlega ciągłym zmianom wynikającym z globalnych trendów ekonomicznych, politycznych i technologicznych. Fluktuacje w cenach paliw, zmieniające się przepisy ochrony środowiska, a także rosnąca konkurencja na rynku transportu morskiego to tylko niektóre z aspektów, z którymi muszą się mierzyć przedsiębiorcy żeglugowi odpowiadający za import towarów z Chin.
Ponadto, postęp technologiczny, w tym rozwój automatyzacji i cyfryzacji w żegludze, wymusza na armatorach inwestowanie w nowe technologie oraz dostosowywanie się do nowoczesnych standardów operacyjnych.
Światowy rynek armatorów
Ze względu na duży próg wejścia (wysokie koszty rozpoczęcia działalności, skomplikowane uwarunkowania prawne i poziom wymaganej wiedzy specjalistycznej), złożoność zagadnienia oraz światowy zasięg konkurencji, rynek usług armatorskich jest silnie zdominowany przez kilka firm o globalnym zasięgu zajmujących się m.in. importem towarów z Chin. Pięć największych z nich to:
Maersk (Dania)
Maersk to globalny lider w branży transportowej i logistycznej. Przedsiębiorstwo działające od 1904 roku dysponuje jedną z największych flot kontenerowych na całym świecie. Maersk oferuje szeroki wachlarz usług logistycznych, w tym przewozy lądowe, magazynowanie, zarządzanie łańcuchem dostaw oraz spedycję morską i lotniczą.
MSC (Włochy/Szwajcaria)
Firma założona w 1970 roku. Zakres jej usług obejmuje transport morski, ale też drogowy i kolejowy. MSC obsługuje ponad 500 portów na całym świecie.
Cosco Shipping (Chiny)
Armator z Chin operuje ponad 300 liniami żeglugowymi, łączącymi ponad 160 krajów i regionów na całym świecie. COSCO Shipping powstała w 2016 roku w wyniku fuzji dwóch dużych chińskich firm: China Ocean Shipping Company i China Shipping Group. Połączenie sił umożliwiło stworzenie globalnego giganta w branży żeglugowej, zdolnego do konkurowania z największymi graczami na rynku.
CMA CGM (Francja)
Podmiot działający od 1978 roku. Zajmuje się głównie transportem kontenerowym wykorzystując szeroką flotę składającą się z ponad 600 statków.
Hapag-Lloyd AG (Niemcy)
Niemieckie przedsiębiorstwo rozpoczęło swoją działalność w 1847 roku. Ówcześnie działało jako przedsiębiorstwo żeglugowe, skupiające się na przewozie imigrantów. Obecnie jeden z najważniejszych podmiotów, jeśli chodzi o transport morski i import towarów z Chin.
Podsumowanie
Jak mogłeś dowiedzieć się z tego artykułu, armator to podmiot o wąskiej i sprecyzowanej specjalności, jaką jest dostarczanie i obsługiwanie statków transportowych. Odgrywa on istotną rolę w globalnym łańcuchu dostaw. Zapewnia sprawne i bezpieczne przewozy morskie.
Sprawowanie kontroli nad flotą statków wymaga szerokiego spektrum umiejętności oraz wiedzy, od logistyki i zarządzania technicznego po finanse i regulacje. W dynamicznie zmieniającym się środowisku globalnym przedsiębiorcy żeglugowi muszą nieustannie adaptować się do nowych wyzwań i poszukiwać innowacyjnych rozwiązań. Dzięki temu utrzymują konkurencyjność na rynku.
Alternatywą dla bezpośredniego podpisania umowy z armatorem jest skorzystanie z usług przewoźnika, spedytora lub firmy logistycznej świadczącej usługi importu towarów z Chin.
Z NASZEGO GLOBALNEGO PODWÓRKA
Zapraszamy na porady i artykuły o transporcie i spedycji
Znak CE to symbol zgodności, który otwiera drzwi do rynku europejskiego. Dowiedz się, co oznacza, jakie produkty go wymagają i jak uzyskać certyfikację ...
OPTYMALIZACJA ETAPÓW Transport morski z Chin SPN Logistics > Transport morski z Chin Transport morski z Chin kontenerowy Od dłuższego czasu transport morski ...
Zabezpieczenie towarów w transporcie to kluczowy element, który chroni ładunki przed uszkodzeniami i stratami. Dowiedz się, jakie metody i przepisy regulują bezpieczeństwo towarów ...
Nasza strona używa plików cookies. Jeśli wyrażasz na to zgodę kliknij "Akceptuj wszystko". Możesz też wybrać, które z plików cookies chcesz używać klikając "Ustawienia".
Przeczytaj naszą politykę cookie