SPN Logistics

Spedycja kontenerowa. Uniwersalne rozwiązania transportowe i wybór między FCL a LCL

Home » Spedycja kontenerowa. Uniwersalne rozwiązania transportowe i wybór między FCL a LCL

Spedycja kontenerowa to jeden z filarów transportu międzynarodowego, który nabrał kluczowego znaczenia dla  biznesu. Choć kontenery są często utożsamiane z przewozami morskimi, ich wszechstronne zastosowanie obejmuje też przewóz kolejowy. Najważniejszą cechą spedycji kontenerowej jest intermodalność. Umożliwia płynne przenoszenie towarów pomiędzy różnymi formami transportu – statkami, pociągami, samochodami. Bez potrzeby przepakowywania zawartości. W tym artykule  zgłębimy się w szczegóły dotyczące tej różnorodnej oraz dynamicznej gałęzi logistyki, uwzględniając strategie i role w zakresie opcji FCL oraz LCL.

Uniwersalność transportu kontenerowego

Transport kontenerów wyznacza nowe standardy w globalnej logistyce, scalając poszczególne formy przewozu w jednolity system. Kontenery, dzięki znormalizowanej budowie i zdolności do adaptowania się do różnych środków transportu, umożliwiają płynne przemieszczanie towarów drogą morską i lądową, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo i integralność.

Połączenie wszystkich gałęzi transportowych maksymalizuje dostępność i zasięg przewozów na skalę globalną. Wpisuje się w koncepcję transportu intermodalnego. Ten, bazując na kontenerach jako wszechstronnych nośnikach ładunku, pozwala na szybką i efektywną zmianę środka transportu. Minimalizuje przy tym potrzebę manipulacji towarem i ogranicza ryzyko uszkodzeń.

Kontenery, zatem nie tylko łączą świat, ale również podnoszą jakość i dynamikę przepływów towarowych, stanowiąc trzon współczesnej, wielowymiarowej logistyki.

Spedycja kontenerowa – jakie jednostki transportowe można wykorzystać?

Spedycja kontenerowa opiera się na różnorodności kontenerów, które są dostosowane do przewozu różnych typów towarów. Wybór odpowiednich jednostek transportowych jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności transportu. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje kontenerów wykorzystywane w logistyce międzynarodowej.

Kontenery standardowe

Standardowe jednostki transportowe są najbardziej powszechnym wyborem. Występują w różnych rozmiarach, najczęściej 20 i 40 stóp.

Zastosowanie

  • Przewóz towarów suchych, takich jak tekstylia, elektronika, sprzęt AGD.
  • Transport produktów pakowanych, które nie wymagają kontrolowanej temperatury.

Zalety

  • Wszechstronność.
  • Łatwość załadunku i rozładunku.
  • Standardowe wymiary ułatwiające planowanie logistyki.

Kontenery chłodnicze (Reefer)

Wyposażone są w systemy chłodzenia, które umożliwiają utrzymywanie kontrolowanej temperatury wewnątrz kontenerów. Dostępne w różnych rozmiarach, podobnie jak kontenery standardowe.

Zastosowanie

  • Przewóz towarów, które muszą być utrzymane w określonym zakresie temperatur podczas transportu – mięso, owoce i warzywa, słodycze, leki.

Zalety

  • Możliwość transportu produktów wymagających specjalnych warunków temperaturowych.
  • Utrzymanie jakości i świeżości przewożonych towarów.

Kontenery otwarte (Open Top)

Mają otwarty dach, który można przykryć m.in. plandeką. Pozwalają na załadunek towarów od góry. Jest to korzystne przy przewozie ładunków o nieregularnych kształtach.

Zastosowanie

  • Przewóz produktów, które są trudne do załadowania przez drzwi kontenera.
  • Transport towarów o niestandardowych gabarytach.

Zalety

  • Ułatwiony załadunek i rozładunek towarów o dużych rozmiarach.
  • Elastyczność w transporcie różnorodnych ładunków.

Kontenery platformowe (Flat Rack)

Wyposażone w stałe lub składane boki. Mogą być używane do transportu ciężkich i dużych ładunków, które nie mieszczą się w standardowych kontenerach.

Zastosowanie

  • Transport ciężkich maszyn, pojazdów, dużych konstrukcji metalowych.
  • Przewóz towarów, które wymagają załadunku bocznego lub od góry.

Zalety

  • Możliwość transportu towarów o dużej masie.
  • Elastyczność w załadunku i rozładunku.

Kontenery cysternowe (Tank)

Przeznaczone do transportu płynów i gazów. Składają się z metalowego zbiornika umieszczonego w ramie kontenera.

Zastosowanie

  • Transport chemikaliów, paliw, olejów, płynów spożywczych.
  • Przewóz gazów w stanie skroplonym.

Zalety

  • Bezpieczny transport płynów i gazów.
  • Możliwość przewozu dużych ilości płynnych substancji.

Różnorodność kontenerów w spedycji kontenerowej pozwala na efektywny transport praktycznie każdego rodzaju towarów. Zrozumienie ich specyfiki pozwala na optymalne planowanie logistyki oraz minimalizowanie ryzyka uszkodzeń i strat podczas przewozu dóbr.

Spedycja kontenerowa – rozwiązania dla różnych potrzeb

Transport FCL i LCL to dwa podstawowe rodzaje transportu kontenerowego, które można realizować drogą morską i lądową. Każda z tych opcji ma specyficzne cechy, korzyści i zastosowania w spedycji kontenerowej, dostosowane do potrzeb różnorodnych przedsiębiorstw i typów towarów.

FCL – charakterystyka

Określenie transportu typu FCL pochodzi od skrótu z języka angielskiego – Full Container Load. Oznacza pełen załadunek i ma miejsce wtedy, gdy całą przestrzeń ładunkową kontenera wykorzystuje jeden klient. To rozwiązanie wybierane przez duże przedsiębiorstwa, obracające sporą ilością towaru.

FCL najczęściej bierze udział w cyklicznym transporcie. Może być wykorzystany w usłudze door to door (EXW, DAP, DDP) lub pojawić się w porcie wyjściowym (FOB). W nim następuje załadunek a kończy się w miejscu docelowym wyznaczonym przez klienta. Ten rodzaj przewozu zazwyczaj spotykamy w masowym eksporcie i imporcie, gdzie transportowane są hurtowe ilości produktów.

LCL – charakterystyka

LCL oznacza Less Container Load, czyli transport drobnicowy. To załadunek jedynie części kontenera. Pozostała przestrzeń wykorzystywana jest przez innego klienta/klientów. Jeden kurs obsługuje towary kilku podmiotów, przez co koszty dostawy są niższe. LCL to wygodne rozwiązanie dla mniejszych firm, które wysyłają niewielkie partie towarów. To, jakie załadunki trafią do jednego kontenera, zależy od:

  • preferencji klientów,
  • specyfiki przewożonych produktów,
  • miejsca, do którego ma dotrzeć transport.

Praktyczne przykłady wykorzystania FCL i LCL

Startup e-commerce: Mała firma, która dopiero zaczyna działalność i ma ograniczone zapotrzebowanie na transport towarów, prawdopodobnie skorzysta z opcji LCL. W ten sposób zminimalizuje koszty i uniknie konieczności załadowania całego kontenera.

Rozpoznawalny producent sprzętu AGD: Z kolei duży producent, wysyłający regularnie znaczne ilości produktów, wybierze FCL. Będzie czerpać korzyści z niższych kosztów jednostkowych i większej kontroli nad procesem logistycznym.

Sezonowe szczyty: Firma, która doświadcza sezonowych wzrostów popytu, może zmieniać strategię w zależności od okresu – korzystając z LCL w czasie mniejszych obrotów, a przechodząc na FCL podczas szczytów, aby sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu.

Spedycja kontenerowa – lepszy transport skonteneryzowany czy drobnicowy?

Wybór opcji transportowej w spedycji kontenerowej jest ściśle związany z wymaganiami klienta. Dla niektórych preferowany będzie przewóz z wykorzystaniem pełnej pojemności nośnika. Inni zaś mogą cenić sobie opcję wykupienia niewielkiej przestrzeni.

Niezależnie od tego, czy wybrano transport FCL czy LCL, odbywa się on zarówno drogą morską, jak i lądową, umożliwiając przesyłanie towarów do odległych zakątków. W erze globalizacji swobodne przemieszczanie dóbr jest kluczowe, a spedycja morska stanowi dobrą opcję, zapewniającą proste i efektywne dostarczenie, z kosztami i czasem dostawy znanymi jeszcze przed nawiązaniem współpracy.

Transport LCL to także szansa na przetestowanie nowego partnera biznesowego. Można ocenić punktualność, jakość oraz standardy obsługi dostawy, a następnie podjąć decyzję o ewentualnym zakupie pełnego kontenera. W ten sposób ryzyko inwestowania w usługę, która niekonieczni spełni indywidualne oczekiwania, jest minimalizowane.

Spedycja kontenerowa – podsumowanie

Spedycja kontenerowa jest nieodzownym elementem współczesnej logistyki międzynarodowej. Dzięki swojej wszechstronności i efektywności umożliwia płynne i bezpieczne przemieszczanie towarów na całym świecie. Zarówno transport FCL, jak i LCL, oferują unikalne korzyści. Oba rozwiązania mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości i specyfiki działalności.

W spedycji kontenerowej specjalizuje się SPN Logistics. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o proponowanych rozwiązaniach z zakresu transportu LCL i FCL kontenerów, skontaktuj się z nami.

Z NASZEGO GLOBALNEGO PODWÓRKA

Zapraszamy na porady i artykuły o transporcie i spedycji