Pytanie zadane w tytule jest kluczowym, aby właściwie oszacować, ile i jakiego rodzaju kontenerów potrzebujemy, by przewieźć ładunek, który mamy dostarczyć do odbiorcy. Czy przewożenie palet w kilku kontenerach 40DV/HC będzie bardziej efektywne i ekonomiczne od wykorzystania kilkunastu kontenerów 20’DV? By zmaksymalizować ilość ładunku i tym samym jak najlepiej wykorzystać przestrzeń ładunkową musimy wziąć pod uwagę kluczowe czynniki - typ kontenera i rodzaj palet.
Spis treści:
- Standardowe rodzaje palet
- Czynniki wpływające na zagospodarowanie przestrzeni ładunkowej kontenerów morskich paletami
- Przykłady rozmieszczenia palet w poszczególnych kontenerach
- Przygotowanie do przewozu - podsumowanie
Sprawdź też: Wymiary i rodzaje kontenerów morskich
Standardowe rodzaje palet
W transporcie powszechnie stosuje się dwa rodzaje palet:
- palety euro EPAL - popularnie nazywane europaletami o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm.
- palety standardowe tzw. przemysłowe o wymiarach 1200 x 1000 x 144 mm
Paleta euro EPAL charakteryzuje się tym, że pasuje do wszystkich rodzajów wózków widłowych, dzięki czemu jest mało problematyczna i bardzo uniwersalna. Dlatego właśnie jest najbardziej popularna w transporcie kontenerowym. Szacuje się, że na całym świecie krąży ich 450-500 milionów.
Paleta przemysłowa jest większa od europalety - jej szerokość to 1000 mm, a nie 800 mm.
Jest to również najbardziej popularny typ palet, których używa się w Wielkiej Brytanii.
Jej wymiary nie podlegają przepisom standaryzacji, ale to oczywiście nie oznacza, że nie wolno ich używać w transporcie wszelkiego rodzaju ładunków.
Czynniki wpływające na zagospodarowanie przestrzeni ładunkowej kontenerów morskich paletami
Kontenery są ustandaryzowanym rozwiązaniem do przewozu towarów. Każdy typ kontenera ma ustalone wymiary i określoną kubaturę, więc jesteśmy w stanie łatwo policzyć, ile palet można załadować do każdego. Należy jednak wiedzieć, że całkowite wypełnienie dostępnej przestrzeni ładunkowej nigdy nie będzie możliwe. Wpływ na to mają:
- wysokość załadowanych palet - szczególnie w przypadku transportu drobnicowego, wysokość każdej z palet w kontenerze może się znacznie różnić;
- nierówne ułożenie towaru na palecie - ładunek może wystawać lub nie sięgać obrysu palety;
- ciężar ładunku - każda paleta ma ograniczenia w zakresie ciężaru, który można przewozić za jej pomocą, czasem więc to waga towaru decyduje o wysokości palety;
- typ ładunku: niektóre towary są bardziej narażone na uszkodzenia niż inne, dlatego mogą wymagać bardziej rozważnego ich rozmieszczenia wewnątrz kontenera, by nie uległy zniszczeniu podczas transportu;
- ładowność kontenera: nawet jeśli każda z palet z osobna nie przekracza dopuszczalnego ciężaru, może się zdarzyć, że łączna ich masa będzie większa, niż całkowita dopuszczalna ładowność kontenera;
- kraj docelowy: w trakcie realizacji dostawy kontenerowej, może się zdarzyć, że kraj docelowy ładunku ma zupełnie inne limity wagowe brutto dla kontenerów niż te, obowiązujące w Polsce czy Unii Europejskiej
- infrastruktura w miejscu docelowym: odbiorca może wymagać określonego typu palety oraz jej maksymalnej wysokości i wielkości ze względu na to, że jest ograniczony np. wielkością drzwi w swoim magazynie;
- wymiary drzwi ładunkowych - drzwi kontenera mogą być niższe niż jego wysokość wewnętrzna
- towary, które wymagają niskiej temperatury, muszą być przewożone w kontenerach chłodniczych, w których by zachować poprawne działanie agregatu chłodniczego, ważna jest cyrkulacja powietrza, więc z zasady nie mogą być one szczelnie wypełnione. Wymagana wolna przestrzeń między dachem a towarem to minimum 12 cm.
Przykłady rozmieszczenia palet w poszczególnych kontenerach
Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne kontenery i najbardziej optymalne rozwiązania wypełnienia ich ładunkiem umieszczonym na paletach.
- Kontener 20’DV
Wymiar |
mm, m3 |
Długość wewnętrzna |
5900 mm |
Szerokość wewnętrzna |
2350 mm |
Wysokość wewnętrzna |
2395 mm |
Pojemność sześcienna |
33,2 m3 |
Wysokość drzwi |
2292 mm |
Szerokość drzwi |
2340 mm |
20DV to standardowy kontener morski, który jest w stanie zmieścić 11 europalet:
Kontener 20’DV jest w stanie zmieścić 10 palet przemysłowych:
- Kontener 40'DV
Kontener 40’DV jest w stanie pomieścić 24 europalety i 20 palet przemysłowych.
Wymiar |
mm, m3 |
Długość wewnętrzna |
12032 mm |
Szerokość wewnętrzna |
2352 mm |
Wysokość wewnętrzna |
2395 mm |
Pojemność sześcienna |
67,7 m3 |
Wysokość drzwi |
2292 mm |
Szerokość drzwi |
2340 mm |
- Kontener 40’ HC
Kontener morski 40’ o zwiększonej wysokości. Kontener ten również jest w stanie pomieścić 24 europalety lub 20 palet przemysłowych.
Wymiar |
mm, m3 |
Długość wewnętrzna |
12032 mm |
Szerokość wewnętrzna |
2350 mm |
Wysokość wewnętrzna |
2700 mm |
Pojemność sześcienna |
76,3 m3 |
Wysokość drzwi |
2597 mm |
Szerokość drzwi |
2340 mm |
- Kontener 45’
Standardowy kontener 45’ mieści 24 palety przemysłowe lub 27 europalet.
Wymiar |
mm, m3 |
Długość wewnętrzna |
13556 mm |
Szerokość wewnętrzna |
2352 mm |
Wysokość wewnętrzna |
2700 mm |
Pojemność sześcienna |
86 m3 |
Wysokość drzwi |
2597 mm |
Szerokość drzwi |
2340 mm |
- Kontener 45’ Pallet Wide
Kontener morski 45’ o powiększonej szerokości. Maksymalna ładowność kontenera 45’ Pallet Wide to 33 europalety lub 26 palet przemysłowych.
Wymiar |
mm, m3 |
Długość wewnętrzna |
13553 mm |
Szerokość wewnętrzna |
2410 mm |
Wysokość wewnętrzna |
2700 mm |
Pojemność sześcienna |
88,7 m3 |
Wysokość drzwi |
2585 mm |
Szerokość drzwi |
2416 mm |
Przygotowanie do przewozu - podsumowanie
Jak można zauważyć, o ilości przewożonego ładunku na palecie i w kontenerze mogą decydować milimetry oraz wzajemne zależności między tym co przewozimy, jakich palet używamy i warunków spedycji ustalonych prawnie. Dlatego za każdym razem przed złożeniem zamówienia, warto skonsultować się bezpośrednio z przewoźnikiem i podać wszelkie informacje na temat planowanego ładunku. Profesjonalna firma spedycyjna będzie w stanie dokładnie oszacować jakich środków użyć, by przewóz był jak najbardziej ergonomiczny i ekonomiczny z punktu widzenia nadawcy, przewoźnika oraz odbiorcy.
Sprawdź też: Odkryj co mają wspólnego: transport kontenerów, Mundial 2022 i Stadion 947!