Transport do Wielkiej Brytanii. Jak wygląda po brexicie? Sposoby i zasady przewozu
Home » Transport do Wielkiej Brytanii. Jak wygląda po brexicie? Sposoby i zasady przewozu
Transport do Wielkiej Brytanii. Jak wygląda po brexicie
Brexit wprowadził zmiany we wszystkich dziedzinach działalności między Wielką Brytanią a Unią Europejską. Sektor transportowy nie został od tych przemian wyłączony. Nowe regulacje, procedury i ustalenia w zakresie przewozu towarów wykreowały rzeczywistość, w której przewoźnicy i przedsiębiorstwa muszą się odnaleźć, dostosowując do zmiennych warunków i wyzwań. W tym artykule przybliżymy możliwości transportu do Wielkiej Brytanii i formalności niezbędne w erze postbrexit.
Co najczęściej kupują Brytyjczycy? Najpopularniejsze towary transportowane na Wyspy
Zjednoczone Królestwo dysponuje rozbudowaną infrastrukturą transportową. Oznacza to łatwość wykorzystania wszystkich gałęzi transportu. Jest to także bardzo chłonny rynek, w którym zwiększa się zapotrzebowanie na usługi. Sektor przemysłowy, producencki itd. mają jednak ograniczone możliwości w tym niewielkim powierzchniowo państwie. Stąd – przy silnym eksporcie – duże zapotrzebowanie na import produktów, półproduktów i surowców. W eksporcie do Anglii przeważają:
Produkty te najczęściej są przewożone w transporcie drogowym. Pozwala to na utrzymanie względnie stałego poziomu cen i ciągłości łańcucha dostaw docierających w stosunkowo krótkim czasie do odbiorcy.
Transport morski
Transport morski w Wielkiej Brytanii stanowi kluczowy filar infrastruktury przewozowej kraju, zwłaszcza w kontekście obsługi globalnych łańcuchów dostaw. Porty takie jak Southampton, Liverpool, Felixstowe, Londyn stoją na straży nieprzerwanego przepływu towarów.
Mimo że transport morski charakteryzuje się wolniejszym tempem przewozu i pewnymi wyzwaniami logistycznymi, porty te są zdolne do obsługi gigantycznych statków kontenerowych. Umożliwiają skuteczną dystrybucję towarów na światową skalę, a relatywnie niskie koszty i bezpieczeństwo przewozów nadal pozostają istotnymi atutami tego rodzaju transportu.
Transport lotniczy
Zagłębiając się w temat transportu lotniczego, warto uwypuklić strategiczną rolę kluczowych portów lotniczych Wielkiej Brytanii w przewozie towarów na skalę globalną. Do najważniejszych lotnisk obsługujących transport towarowy należą:
Heathrow,
Gatwick,
Manchester,
Stansted.
Wszystkie te porty, w obliczu rosnących wyzwań środowiskowych oraz zmian wynikających z Brexitu, stanowią nie tylko węzły komunikacyjne, ale też pola dynamicznego rozwoju i adaptacji do nowej rzeczywistości ekonomicznej i regulacyjnej.
Transport drogowy do Anglii
Europejska infrastruktura drogowa, szeroko dostępna i doskonale rozwinięta, zapewnia efektywny i sprawny transport towarów między państwami kontynentu. W kontekście Wielkiej Brytanii komunikacja drogowa utrzymuje swoją kluczową rolę, nawet mimo konieczności pokonania kanału La Manche. Przewoźnicy drogowi mają do dyspozycji dwie główne opcje przeprawy – stosunkowo krótki i bezpośredni Eurotunel oraz przeprawę promem.
Obie opcje oferują wygodne i regularne połączenia, umożliwiając płynny przepływ towarów oraz połączenie brytyjskiej sieci drogowej z resztą Europy. Niezależnie od wybranego rozwiązania, sprawnie funkcjonujące trasy komunikacyjne na obu stronach kanału zapewniają, że zarówno import, jak i eksport towarów między Wielką Brytanią a innymi krajami odbywają się z dużą efektywnością.
Brexit i transport drogowy – jakie zmiany w przewozie towarów?
W świetle wydarzeń wynikających z Brexitu transport drogowy między Unią Europejską a Wielką Brytanią przeszedł znaczące zmiany. Wprowadzenie dodatkowych procedur oraz nowych wymogów celnych dotyczących obsługi towarów, niezbędnych od stycznia 2021 roku, kiedy to Wielka Brytania stała się „krajem trzecim”, wpłynęło na działania firm transportowych, w tym również polskich, które obsługują trasy za kanał :La Manche.
Zmiany w regulacjach
Brexit spowodował, że Wielka Brytania i UE zaczęły stosować różne standardy i regulacje. Przedsiębiorstwa musiały dostosować swoje produkty i procesy do nowych wymogów, co wiązało się z dodatkowymi kosztami i koniecznością przeprowadzania certyfikacji w dwóch różnych systemach prawnych.
Koszty operacyjne
Nowe procedury celne i konieczność spełnienia różnych regulacji spowodowały wzrost kosztów operacyjnych dla firm. Przedsiębiorstwa zostały zmuszone do inwestycji w dodatkowe zasoby, takie jak personel do obsługi celnej, systemy IT do zarządzania nowymi wymaganiami, a także szkolenia dla pracowników. Dodatkowe opłaty celne i podatki importowe wpłynęły na koszty produktów.
Strategie zarządzania ryzykiem
Firmy, aby zminimalizować ryzyko związane z brexitem, zaczęły dywersyfikować swoje łańcuchy dostaw, szukać alternatywnych dostawców spoza UE, zwiększać zapasy magazynowe, a także korzystać z alternatywnych tras transportowych. Wprowadzenie nowych strategii zarządzania zapasami i planowania logistycznego stało się kluczowe dla utrzymania ciągłości operacji.
Technologie i innowacje
Aby sprostać wszelkim wyzwaniom, firmy podjęły inwestycję w technologie wspierające zarządzanie łańcuchem dostaw, takie jak systemy śledzenia przesyłek, automatyzacja procesów celnych i logistycznych oraz analiza danych w czasie rzeczywistym. Innowacyjne rozwiązania technologiczne stały się kluczowe dla utrzymania efektywności operacyjnej w nowych warunkach.
Transport do Wielkiej Brytanii – przepisy celne i reżimy tranzytowe
Transport do Wielkiej Brytanii oraz z tego właśnie kraju odbywa się obecnie w tranzycie celnym, skupiając się na reżimach TIR oraz T1/T2.
TIR (Międzynarodowy Transport Drogowy) to konwencja, która umożliwia uproszczenie procedur celnych i przyspiesza przewóz towarów przez granice państw. Pozwala na realizowanie formalności oclenia towarów już w kraju przeznaczenia, omijając przy tym konieczność kontroli oraz dokumentacji na granicy. Dostęp do TIR oraz odpowiednie karnety można uzyskać przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.
T1/T2 to kolejne narzędzie, które może ułatwić transport do Wielkiej Brytanii. Jest to procedura pozwalająca na przewóz towarów pomiędzy krajami UE a państwami EFTA. Do tej pory należały do nich Szwajcaria, Norwegia, Islandia, Liechtenstein, Turcja, Serbia i Macedonia. Od stycznia 2021 roku dołączyła do nich Wielka Brytania. Mowa o procedurze cyfrowej, dzięki której kierowca realizujący przejazd nie potrzebuje dodatkowych dokumentów. T1 dotyczy towarów niepochodzących z Unii Europejskiej, a T2 do towarów z UE.
Procedura T1/T2 jest szczególnie istotna w obliczu kolejnych zmian w procedurach, jakie nastąpiły 1 stycznia 2022 roku. Od tego dnia konieczna jest rejestracja każdego wjazdu do Wielkiej Brytanii za pomocą systemu GVMS.
Rejestracja w systemie GVMS
Brak rejestracji w GVMS powoduje, że przewiezienie towarów obsługujących ten właśnie system jest niemożliwe. W jego bazie muszą znajdować się brytyjscy przewoźnicy oraz Ci spoza Wielkiej Brytanii.
Obowiązek rejestracji w GVMS obejmuje:
przedsiębiorstwa zajmujące się przewozem i zgłaszaniem własnych towarów,
przedsiębiorstwa podzlecające odbiór towarów w imieniu innej firmy,
podmioty wynajęte przez inne przedsiębiorstwa w celu realizacji usług transportowych,
osoby niezależne przewożące towary na własną rękę i samodzielnie zajmujące się procedurami celnymi.
Transport do Wielkiej Brytanii – wymagane dokumenty
Transport towarów do Wielkiej Brytanii wymaga kilku najważniejszych dokumentów. To m.in.
faktura handlowa,
list przewozowy,
dokument eksportowy z Unii Europejskiej,
świadectwo zdrowia w przypadku dóbr pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego.
Każdy spedytor przewożący towar na teren Wielkiej Brytanii musi posiadać numer referencyjny GMR. Dotyczy on głównie przewozów drogowych i kolejowych. Aby wygenerować kod za pośrednictwem wspomnianego wcześniej systemu GVMS konieczne są m.in. dane przewoźnika, deklaracja importowa, numery rejestracyjne pojazdu, dokument potwierdzający trasę przejazdu, numer referencyjny TIR.
Jeśli chodzi o wywóz towarów z Wielkiej Brytanii, należy posiadać dokument eksportowy z UK, fakturę handlową, list przewozowy i dokument tranzytowy.
Numer EORI
Numer EORI to konieczność dla każdej firmy angażującej się w czynności celne na terenie UE, konsekwentnie, jest warunkiem umożliwiającym wjazd do Wielkiej Brytanii. W Polsce numer ten jest generowany na podstawie NIP i związane z nim formalności są obsługiwane przez administrację celną.
Numer EORI:
jest wymagany do składania deklaracji celnych przy imporcie i eksporcie towarów.
ułatwia identyfikację podmiotów gospodarczych w całej UE i Wielkiej Brytanii.
jest niezbędny do komunikacji z urzędami celnymi i organami regulacyjnymi.
Wykorzystanie numeru EORI w praktyce
Deklaracje celne: Numer EORI musi być podany na wszystkich deklaracjach celnych przy imporcie i eksporcie towarów.
Dokumenty transportowe: Numer EORI powinien być również umieszczony na dokumentach transportowych, takich jak faktury, listy przewozowe, i inne dokumenty handlowe.
Komunikacja z organami celnymi: Używanie numeru EORI ułatwia komunikację z urzędami celnymi i przyspiesza procesy celne.
Transport do Wielkiej Brytanii – podsumowanie
Choć Brexit postawił szereg wyzwań dla przewoźników oraz eksporterów/importerów, to również stworzył nowe możliwości i kierunki rozwoju. Przyszłość transportu do Wielkiej Brytanii zależy od elastyczności firm w adaptacji do zmieniających się warunków i zmian regulacyjnych. Długoterminowa strategia obejmująca dywersyfikację, inwestycje w technologie oraz współpracę na poziomie regulacyjnym może przynieść korzyści, jeśli chodzi o efektywność działania w międzynarodowym handlu.
Nasza strona używa plików cookies. Jeśli wyrażasz na to zgodę kliknij "Akceptuj wszystko". Możesz też wybrać, które z plików cookies chcesz używać klikając "Ustawienia".
Przeczytaj naszą politykę cookie