Import towarów z Indii to świetna okazja na rozwój biznesu, ale wymaga znajomości procedur, cła i logistyki. Sprawdź, jak bezpiecznie i opłacalnie sprowadzać ...
Czytaj więcejPalety i europalety odgrywają kluczową rolę w logistyce i transporcie dóbr, szczególnie w transporcie morskim. Dzięki nim możliwe jest efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową oraz szybkie i bezpieczne przemieszczanie towarów. Ich zastosowanie w kontenerach stanowi integralną część łańcucha dostaw, przyczyniając się do optymalizacji kosztów, a także zwiększenia efektywności operacyjnej. Ile palet lub europalet mogą pomieścić poszczególne jednostki transportowe?
Logistyka palet to jeden z elementów transportu kontenerów i towarów. Ważne jest ich dostosowanie do wymagań regulacyjnych oraz specyfiki przewożonych dóbr. Oto główne korzyści zastosowania drewnianych platform:
Pytanie zadane w tytule jest kluczowym, aby właściwie oszacować, ile i jakiego rodzaju kontenerów potrzebujemy, by przewieźć ładunek, który mamy dostarczyć do odbiorcy. Czy przewożenie palet i europalet w kilku kontenerach 40DV/HC będzie bardziej efektywne i ekonomiczne od wykorzystania kilkunastu kontenerów 20’DV? By zmaksymalizować ilość ładunku i tym samym jak najlepiej wykorzystać przestrzeń ładunkową musimy wziąć pod uwagę kluczowe czynniki – typ kontenera i rodzaj palet.
W transporcie kontenerów powszechnie stosuje się dwa rodzaje palet:
Paleta euro EPAL charakteryzuje się tym, że pasuje do wszystkich rodzajów wózków widłowych, dzięki czemu jest mało problematyczna i bardzo uniwersalna. Dlatego właśnie jest najbardziej popularna w transporcie kontenerowym. Szacuje się, że na całym świecie krąży ich 450-500 milionów.
Paleta przemysłowa jest większa od europalety – jej szerokość to 1000 mm, a nie 800 mm.
Jest to również najbardziej popularny typ palet, których używa się w Wielkiej Brytanii.
Jej wymiary nie podlegają przepisom standaryzacji, ale to oczywiście nie oznacza, że nie wolno ich używać w transporcie wszelkiego rodzaju ładunków.
Kontenery są ustandaryzowanym rozwiązaniem do przewozu towarów. Każdy typ kontenera ma ustalone wymiary i określoną kubaturę. Jesteśmy więc w stanie łatwo policzyć, ile palet bądź europalet da się załadować do każdego. Należy jednak wiedzieć, że całkowite wypełnienie dostępnej przestrzeni ładunkowej nigdy nie będzie możliwe. Wpływ na to mają:
Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne kontenery i najbardziej optymalne rozwiązania wypełnienia ich ładunkiem umieszczonym na paletach i europaletach.
Kontener 20’DV jest w stanie zmieścić 10 palet przemysłowych. Jego wymiary wewnętrzne to 5900 mm długości, 2350 mm szerokości i 2395 mm wysokości.
Standardowy kontener morski, występujący też pod nazwą TEU (Twenty-foot Equivalent Unit), mieści również 11 europalet. W przypadku przewozu towarów o zróżnicowanych wymiarach oraz ładunków niestandardowych liczba palet może być inna. Istotną rolę odgrywa tutaj m.in. sposób ich ułożenia.
Wymiar kontenera morskiego | Wartość jednostki |
Długość wewnętrzna | 5900 mm |
Szerokość wewnętrzna | 2350 mm |
Wysokość wewnętrzna | 2395 mm |
Pojemność sześcienna | 33,2 m³ |
Wysokość drzwi | 2292 mm |
Szerokość drzwi | 2340 mm |
Kontener 40’DV jest w stanie pomieścić 24 europalety i 20 palet przemysłowych.
Jego wymiary wewnętrzne to 12032 mm długości, 2352 mm szerokości i 2395 mm wysokości.
W przypadku kontenera morskiego 40-stopowego FEU (Forty-foot Equivalent Unit) całkowita liczba załadowanych palet może zależeć od wysokości ładunku.
Wymiar kontenera morskiego | Wartość jednostki |
Długość wewnętrzna | 12032 mm |
Szerokość wewnętrzna | 2352 mm |
Wysokość wewnętrzna | 2395 mm |
Pojemność sześcienna | 67,7 m³ |
Wysokość drzwi | 2292 mm |
Szerokość drzwi | 2340 mm |
Kontener morski 40’ o zwiększonej wysokości.
Również jest w stanie pomieścić 24 europalety lub 20 palet przemysłowych. Wymiary wewnętrzne przyjmują następujące wartości: 12032 mm – długość, 2350 mm – szerokość, 2700 mm – wysokość.
Cechą charakterystyczną kontenera morskiego 40’HC jest podwyższona kubatura. Oferuje też większą pojemność sześcienną niż zwykły 40-stopowy odpowiednik. Wykorzystywany do transportu ładunków na paletach, których nie można załadować w standardowej jednostce transportowej.
Wymiar kontenera morskiego | Wartość jednostki |
Długość wewnętrzna | 12032 mm |
Szerokość wewnętrzna | 2350 mm |
Wysokość wewnętrzna | 2700 mm |
Pojemność sześcienna | 76,3 m³ |
Wysokość drzwi | 2597 mm |
Szerokość drzwi | 2340 mm |
Standardowy kontener 45’ mieści 24 palety przemysłowe lub 27 europalet. Charakteryzuje się największą wysokością wewnętrzną – 2700 mm. Pozostałe wymiary to 13556 mm długości i 2352 mm szerokości. Odpowiedni do transportu kontenerowego większości ładunków o znormalizowanych gabarytach.
Wymiar kontenera morskiego | Wartość jednostki |
Długość wewnętrzna | 13556 mm |
Szerokość wewnętrzna | 2352 mm |
Wysokość wewnętrzna | 2700 mm |
Pojemność sześcienna | 86 m³ |
Wysokość drzwi | 2597 mm |
Szerokość drzwi | 2340 mm |
Kontener morski 45’ o powiększonej szerokości. Maksymalna ładowność kontenera 45’ Pallet Wide to 33 europalety lub 26 palet przemysłowych.
Wymiary zewnętrzne jednostki transportowej wynoszą 13553 mm długości, 2410 mm szerokości i 2700 mm wysokości.
Kontenery typu Pallet Wide są specjalnym rozwiązaniem do przewozu większej ilości palet i europalet. To dzięki ich optymalizacji konstrukcyjnej. Możliwe jest umieszczenie trzech nośników do transportowania towarów w jednym rzędzie.
Wymiar kontenera morskiego | Wartość jednostki |
Długość wewnętrzna | 13553 mm |
Szerokość wewnętrzna | 2410 mm |
Wysokość wewnętrzna | 2700 mm |
Pojemność sześcienna | 88,7 m³ |
Wysokość drzwi | 2585 mm |
Szerokość drzwi | 2416 mm |
Wiedząc ile palet i europalet mieszczą kontenery morskie, trzeba pamiętać, że bardzo ważną kwestią jest ich ułożenie. Układ powinien umożliwiać załadowanie określonej partii załadunku. Nie wolno przekraczać maksymalnego dopuszczalnego ciężaru użytkowego. Palety mogą być układane piętrowo, lecz należy zachować normy związane z akceptowalną wysokością załadunku.
Cała przestrzeń kontenera musi być wykorzystana podczas umieszczenia towarów w jednostce transportowej. Dla zachowania ich stabilności stosuje się odpowiednie wypełniacze, które zapobiegają przemieszczaniu się ładunków w trakcie transportu.
Wskazanym rozwiązaniem jest układanie naprzemienne. Przykładem mogą być palety przemysłowe umieszczane w najpopularniejszej jednostce transportowej, czyli 20-stopowej. Stawia się je w dwóch rzędach. Jeden z nich powinien być ułożony równolegle do ściany bocznej. Krótsze krawędzie muszą mieć ze sobą styczność. Drugi rząd układa się w poprzek, a drewniane podłoża do składowania ładunków stykają się dłuższymi krawędziami.
Jak można zauważyć, o ilości przewożonego ładunku na palecie i w kontenerze mogą decydować milimetry oraz wzajemne zależności między tym co przewozimy, jakich palet używamy i warunków spedycji ustalonych prawnie. Dlatego za każdym razem przed złożeniem zamówienia, warto skonsultować się bezpośrednio z przewoźnikiem i podać wszelkie informacje na temat planowanego ładunku. Profesjonalna firma spedycyjna będzie w stanie dokładnie oszacować jakich środków użyć, by przewóz był jak najbardziej ergonomiczny i ekonomiczny z punktu widzenia nadawcy, przewoźnika oraz odbiorcy.
Import towarów z Indii to świetna okazja na rozwój biznesu, ale wymaga znajomości procedur, cła i logistyki. Sprawdź, jak bezpiecznie i opłacalnie sprowadzać ...
Czytaj więcejOPTYMALIZACJA ETAPÓW Transport morski z Chin SPN Logistics > Transport morski z Chin Transport morski z Chin kontenerowy Od dłuższego czasu transport morski ...
Czytaj więcejIle palet albo europalet zmieszczą poszczególne rodzaje kontenerów morskich? Palety i europalety odgrywają kluczową rolę w logistyce i transporcie dóbr, szczególnie w transporcie ...
Czytaj więcej