Ile palet albo europalet zmieszczą poszczególne rodzaje kontenerów morskich?
Home » Ile palet albo europalet zmieszczą poszczególne rodzaje kontenerów morskich?
Palety i europalety odgrywają kluczową rolę w logistyce i transporcie dóbr, szczególnie w transporcie morskim. Dzięki nim możliwe jest efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową oraz szybkie i bezpieczne przemieszczanie towarów. Ich zastosowanie w kontenerach stanowi integralną część łańcucha dostaw, przyczyniając się do optymalizacji kosztów, a także zwiększenia efektywności operacyjnej. Ile palet lub europalet mogą pomieścić poszczególne jednostki transportowe?
Logistyka palet to jeden z elementów transportu kontenerów i towarów. Ważne jest ich dostosowanie do wymagań regulacyjnych oraz specyfiki przewożonych dóbr. Oto główne korzyści zastosowania drewnianych platform:
Standaryzacja procesów logistycznych: Użycie palet standaryzuje operacje logistyczne, co jest szczególnie ważne w globalnych łańcuchach dostaw. Standaryzacja ułatwia planowanie oraz zarządzanie jednostkami ładunkowymi.
Efektywne wykorzystanie przestrzeni: Palety umożliwiają lepsze zagospodarowanie przestrzeni w kontenerach. Standardowe wymiary (np. europaleta o wymiarach 1200×800 mm) pozwalają na precyzyjne układanie towarów, minimalizując puste przestrzenie i maksymalizując ładowność kontenera.
Bezpieczeństwo transportu: Towary umieszczone na paletach są stabilniejsze i mniej narażone na uszkodzenia podczas transportu. Zapewniają równomierne rozłożenie ciężaru, co zapobiega przesuwaniu się ładunków w kontenerze.
Szybkość załadunku i rozładunku: Palety gwarantują szybki i efektywny załadunek oraz rozładunek kontenerów przy użyciu wózków widłowych i innych mechanicznych urządzeń przeładunkowych. Skraca to czas operacji portowych.
Palety i europalety w transporcie morskim
Pytanie zadane w tytule jest kluczowym, aby właściwie oszacować, ile i jakiego rodzaju kontenerów potrzebujemy, by przewieźć ładunek, który mamy dostarczyć do odbiorcy. Czy przewożenie palet i europalet w kilku kontenerach 40DV/HC będzie bardziej efektywne i ekonomiczne od wykorzystania kilkunastu kontenerów 20’DV? By zmaksymalizować ilość ładunku i tym samym jak najlepiej wykorzystać przestrzeń ładunkową musimy wziąć pod uwagę kluczowe czynniki – typ kontenera i rodzaj palet.
palety euro EPAL – popularnie nazywane europaletami o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm.
palety standardowe tzw. przemysłowe o wymiarach 1200 x 1000 x 144 mm
Paleta euro EPAL charakteryzuje się tym, że pasuje do wszystkich rodzajów wózków widłowych, dzięki czemu jest mało problematyczna i bardzo uniwersalna. Dlatego właśnie jest najbardziej popularna w transporcie kontenerowym. Szacuje się, że na całym świecie krąży ich 450-500 milionów.
Paleta przemysłowa jest większa od europalety – jej szerokość to 1000 mm, a nie 800 mm.
Jest to również najbardziej popularny typ palet, których używa się w Wielkiej Brytanii.
Jej wymiary nie podlegają przepisom standaryzacji, ale to oczywiście nie oznacza, że nie wolno ich używać w transporcie wszelkiego rodzaju ładunków.
Czynniki wpływające na zagospodarowanie przestrzeni ładunkowej kontenerów morskich paletami
Kontenery są ustandaryzowanym rozwiązaniem do przewozu towarów. Każdy typ kontenera ma ustalone wymiary i określoną kubaturę. Jesteśmy więc w stanie łatwo policzyć, ile palet bądź europalet da się załadować do każdego. Należy jednak wiedzieć, że całkowite wypełnienie dostępnej przestrzeni ładunkowej nigdy nie będzie możliwe. Wpływ na to mają:
Wysokość załadowanych palet: Szczególnie w przypadku transportu drobnicowego, wysokość każdej z palet w kontenerze często jest inny.
Nierówne ułożenie towaru na palecie: Ładunek może wystawać lub nie sięgać obrysu palety.
Ciężar ładunku: Każda paleta ma ograniczenia w zakresie ciężaru, który można przewozić za jej pomocą. Czasem to waga towaru decyduje o wysokości palety.
Typ ładunku: Niektóre towary są bardziej narażone na uszkodzenia niż inne. Część z nich wymaga bardziej rozważnego rozmieszczenia wewnątrz kontenera, by nie uległy zniszczeniu podczas transportu.
Ładowność kontenera:Nawet jeśli każda z palet z osobna nie przekracza dopuszczalnego ciężaru, może się zdarzyć, że łączna ich masa będzie większa, niż całkowita dopuszczalna ładowność kontenera.
Kraj docelowy: Zdarza się, że w trakcie realizacji dostawy kontenerowej, kraj docelowy ładunku ma zupełnie inne limity wagowe brutto dla kontenerów niż te, obowiązujące w Polsce czy Unii Europejskiej.
Infrastruktura w miejscu docelowym: Odbiorca wymaga określonego typu palety oraz jej maksymalnej wysokości i wielkości. To dlatego, że jest ograniczony np. wielkością drzwi w swoim magazynie;
Wymiary drzwi ładunkowych:Drzwi kontenera bywają niższe niż jego wysokość wewnętrzna
Towary: Ładunki wymagające niskiej temperatury muszą być przewożone w kontenerach chłodniczych. W nich ważna jest cyrkulacja powietrza. Zachowuje ona poprawne działanie agregatu chłodniczego. Z zasady nie mogą być one szczelnie wypełnione. Wskazana wolna przestrzeń między dachem a towarem to minimum 12 cm.
Przykłady rozmieszczenia palet w poszczególnych kontenerach
Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne kontenery i najbardziej optymalne rozwiązania wypełnienia ich ładunkiem umieszczonym na paletach i europaletach.
Kontener 20’DV
Kontener 20’DV jest w stanie zmieścić 10 palet przemysłowych. Jego wymiary wewnętrzne to 5900 mm długości, 2350 mm szerokości i 2395 mm wysokości.
Standardowy kontener morski, występujący też pod nazwą TEU (Twenty-foot Equivalent Unit), mieści również 11europalet. W przypadku przewozu towarów o zróżnicowanych wymiarach oraz ładunków niestandardowych liczba palet może być inna. Istotną rolę odgrywa tutaj m.in. sposób ich ułożenia.
Wymiar kontenera morskiego
Wartość jednostki
Długość wewnętrzna
5900 mm
Szerokość wewnętrzna
2350 mm
Wysokość wewnętrzna
2395 mm
Pojemność sześcienna
33,2 m³
Wysokość drzwi
2292 mm
Szerokość drzwi
2340 mm
Kontener 40’DV
Kontener 40’DV jest w stanie pomieścić 24 europalety i 20 palet przemysłowych.
Jego wymiary wewnętrzne to 12032 mm długości, 2352 mm szerokości i 2395 mm wysokości.
W przypadku kontenera morskiego 40-stopowego FEU (Forty-foot Equivalent Unit) całkowita liczba załadowanych palet może zależeć od wysokości ładunku.
Wymiar kontenera morskiego
Wartość jednostki
Długość wewnętrzna
12032 mm
Szerokość wewnętrzna
2352 mm
Wysokość wewnętrzna
2395 mm
Pojemność sześcienna
67,7 m³
Wysokość drzwi
2292 mm
Szerokość drzwi
2340 mm
Kontener 40’HC
Kontener morski 40’ o zwiększonej wysokości.
Również jest w stanie pomieścić 24 europalety lub 20 palet przemysłowych. Wymiary wewnętrzne przyjmują następujące wartości: 12032 mm – długość, 2350 mm – szerokość, 2700 mm – wysokość.
Cechą charakterystyczną kontenera morskiego 40’HC jest podwyższona kubatura. Oferuje też większą pojemność sześcienną niż zwykły 40-stopowy odpowiednik. Wykorzystywany do transportu ładunków na paletach, których nie można załadować w standardowej jednostce transportowej.
Wymiar kontenera morskiego
Wartość jednostki
Długość wewnętrzna
12032 mm
Szerokość wewnętrzna
2350 mm
Wysokość wewnętrzna
2700 mm
Pojemność sześcienna
76,3 m³
Wysokość drzwi
2597 mm
Szerokość drzwi
2340 mm
Kontener 45’
Standardowy kontener 45’ mieści 24 palety przemysłowe lub 27 europalet. Charakteryzuje się największą wysokością wewnętrzną – 2700 mm. Pozostałe wymiary to 13556 mm długości i 2352 mm szerokości. Odpowiedni do transportu kontenerowego większości ładunków o znormalizowanych gabarytach.
Wymiar kontenera morskiego
Wartość jednostki
Długość wewnętrzna
13556 mm
Szerokość wewnętrzna
2352 mm
Wysokość wewnętrzna
2700 mm
Pojemność sześcienna
86 m³
Wysokość drzwi
2597 mm
Szerokość drzwi
2340 mm
Kontener 45’ Pallet Wide
Kontener morski 45’ o powiększonej szerokości. Maksymalna ładowność kontenera 45’ Pallet Wide to 33 europalety lub 26 palet przemysłowych.
Wymiary zewnętrzne jednostki transportowej wynoszą 13553 mm długości, 2410 mm szerokości i 2700 mm wysokości.
Kontenery typu Pallet Wide są specjalnym rozwiązaniem do przewozu większej ilości palet i europalet. To dzięki ich optymalizacji konstrukcyjnej. Możliwe jest umieszczenie trzech nośników do transportowania towarów w jednym rzędzie.
Wymiar kontenera morskiego
Wartość jednostki
Długość wewnętrzna
13553 mm
Szerokość wewnętrzna
2410 mm
Wysokość wewnętrzna
2700 mm
Pojemność sześcienna
88,7 m³
Wysokość drzwi
2585 mm
Szerokość drzwi
2416 mm
Palety i europalety – prawidłowe układanie w kontenerach morskich
Wiedząc ile paletieuropalet mieszczą kontenery morskie, trzeba pamiętać, że bardzo ważną kwestią jest ich ułożenie. Układ powinien umożliwiać załadowanie określonej partii załadunku. Nie wolno przekraczać maksymalnego dopuszczalnego ciężaru użytkowego. Palety mogą być układane piętrowo, lecz należy zachować normy związane z akceptowalną wysokością załadunku.
Cała przestrzeń kontenera musi być wykorzystana podczas umieszczenia towarów w jednostce transportowej. Dla zachowania ich stabilności stosuje się odpowiednie wypełniacze, które zapobiegają przemieszczaniu się ładunków w trakcie transportu.
Wskazanym rozwiązaniem jest układanie naprzemienne. Przykładem mogą być palety przemysłowe umieszczane w najpopularniejszej jednostce transportowej, czyli 20-stopowej. Stawia się je w dwóch rzędach. Jeden z nich powinien być ułożony równolegle do ściany bocznej. Krótsze krawędzie muszą mieć ze sobą styczność. Drugi rząd układa się w poprzek, a drewniane podłoża do składowania ładunków stykają się dłuższymi krawędziami.
Jak można zauważyć, o ilości przewożonego ładunku na palecie i w kontenerze mogą decydować milimetry oraz wzajemne zależności między tym co przewozimy, jakich palet używamy i warunków spedycji ustalonych prawnie. Dlatego za każdym razem przed złożeniem zamówienia, warto skonsultować się bezpośrednio z przewoźnikiem i podać wszelkie informacje na temat planowanego ładunku. Profesjonalna firma spedycyjna będzie w stanie dokładnie oszacować jakich środków użyć, by przewóz był jak najbardziej ergonomiczny i ekonomiczny z punktu widzenia nadawcy, przewoźnika oraz odbiorcy.
Z NASZEGO GLOBALNEGO PODWÓRKA
Zapraszamy na porady i artykuły o transporcie i spedycji
Czym jest transport niskopodwoziowy? Czym jest transport niskopodwoziowy? Transport ponadnormatywny to przewóz ładunków wykraczających poza standardowe wymiary. Jedną z jego form jest transport niskopodwoziowy, ...
Wymiary i rodzaje kontenerów morskich Wymiary i rodzaje kontenerów morskich Kontenery morskie to szeroko stosowane, ustandaryzowane rozwiązanie do przewozu towarów i surowców, używane ...
Nasza strona używa plików cookies. Jeśli wyrażasz na to zgodę kliknij "Akceptuj wszystko". Możesz też wybrać, które z plików cookies chcesz używać klikając "Ustawienia".
Przeczytaj naszą politykę cookie