OPWS - co to takiego? Poznaj zasady współpracy z firmą spedycyjną
Home » OPWS – co to takiego? Poznaj zasady współpracy z firmą spedycyjną
OPWS, czyli Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne, są zbiorem 31 paragrafów, które określają wzajemne relacje i warunki współpracy pomiędzy spedytorem a zleceniodawcą. Nie są one jednak przepisami prawnym i nie stanowią źródła prawa, choć ich postanowienia regulują zasady ubezpieczenia, reklamacji, rozstrzygania sporów. Opisują one również m.in. zasady oferty, zlecenia spedycyjnego czy zakres odpowiedzialności spedytora. Można je stosować zarówno w spedycji krajowej, jak i wtedy gdy w grę wchodzi import towarów z Chin.
Co dokładnie reguluje OPWS? Jakie zastosowanie w praktyce mają Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne? Sprawdź więcej w naszym wpisie!
OPWS – podstawowe informacje
Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne opracowuje i publikuje Polska Izba Spedycji i Logistyki powstała w 1993 roku. Organizacja zrzesza przedsiębiorców, którzy zajmują się logistyką, zleceniami spedycyjnymi i transportem towarów. Działa na rzecz ochrony przed nieuczciwą konkurencją oraz dba i reprezentuje interesy członków w zderzeniu z organami władzy, administracji państwowej i międzynarodowymi organizacjami działającymi w sektorze przewozowym.
Organizuje również szkolenia, konferencje i spotkania, zapewniając dostęp do informacji o przepisach prawa krajowego, unijnego i międzynarodowego. PISiL ostatnią aktualizację OPWS opublikowała w 2022 roku.
Jakie kwestie reguluje OPWS?
OPWS zawiera wytyczne ujęte w 31 paragrafach. Dokument podzielony jest na następujące części:
Definicje i Przepisy ogólne. Precyzują pojęcia używane w dokumencie np. spedytor, zleceniodawca, nadawca, spedytor zastępczy i wiele innych i określają zastosowanie paragrafów
Oferty. Ta część dotyczy uzgadniania stawek i terminów oraz zakresu czynności po stronie spedytora.
Umowa spedycji. Definiuje zobowiązania spedytora i określa od kiedy umowa obowiązuje.
Zlecenie spedycyjne. Ta część zawiera informacje o zakresie obowiązków stron umowy i uprawnień spedytora oraz obowiązków zleceniodawcy. Zawarte są tu również zasady dotyczące towarów niebezpiecznych.
Wykonanie zlecenia spedycyjnego. Wskazuje sposób wykonania zlecenia i działania firm spedycyjnych, zwłaszcza w przypadku, gdy zajdą niespodziewane i nietypowe okoliczności w trakcie spedycji np. uszkodzenie przesyłki lub niezgodności w towarze.
Przeszkody w wykonywaniu czynności spedycyjnych. Fragment zawiera opis zakresu odpowiedzialności spedytora w razie wystąpienia przeszkód uniemożliwiających wykonanie zlecenia np. katastrof pogodowych czy zamieszek społecznych.
Wynagrodzenie spedytora, zwrot poniesionych kosztów. Precyzuje kwestie wynagrodzenia spedytora, roszczeń oraz wydatków związanych z procesem przewozu np. kosztami demurrage i detention.
Odpowiedzialność spedytora. Określa za jakie szkody spedytor ponosi odpowiedzialność.
Ograniczenie i wyłączenie odpowiedzialności spedytora. W tym segmencie wyliczone są sytuacje, w których przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności. Poruszone są tu również kwestie kwoty odszkodowania.
Reklamacje. Dotyczy zasad procesu reklamacyjnego zawartej umowy.
Prawo zastawu i zatrzymania. Paragrafy w tej sekcji, mówią o prawie spedytora do zatrzymania przesyłki czy dokumentów oraz o prawie zastawu.
Przedawnienie. W tej sekcji znajdują się regulacje dotyczące kwestii przedawnienia.
Rozstrzyganie sporów i prawo właściwe. Mówi na jakich zasadach i prawach będą rozstrzygane sprawy sporne.
OPWS a warunki Incoterms – poznaj główne różnice
OPWS (Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne) i Incoterms to dwa popularne systemy warunków stosowane w spedycji, które różnią się pod wieloma względami, szczególnie w kontekście ich zastosowania w Polsce i za granicą. Oto kluczowe różnice:
Zakres stosowania: OPWS są stosowane głównie w Polsce, podczas gdy Incoterms mają globalne zastosowanie, definiując warunki zlecenia spedycyjnego i odpowiedzialności w międzynarodowej wymianie towarów.
Zakres regulacji: OPWS koncentrują się głównie na krajowych przewozach i specyficznych wymaganiach związanych z polskim rynkiem, natomiast Incoterms obejmują szeroki zakres sytuacji, od transportu morskiego po lądowy, uwzględniając międzynarodowe aspekty.
Obowiązki stron: Incoterms szczegółowo określają podział kosztów i ryzyka między stronami transakcji, niezależnie od tego, czy transport jest krajowy, czy międzynarodowy, podczas gdy OPWS bardziej skupiają się na regulacjach transportu towarów w obrębie Polski.
Warto zatem, aby przedsiębiorcy z Polski dobrze rozumieli różnice między OPWS a Incoterms i wiedzieli, który z nich stosować w zależności od zakresu swojej działalności – krajowej czy międzynarodowej.
Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne stanowią narzędzie, które może rozwiązywać liczne problemy, jeśli chodzi o zlecenie spedycyjne i jego realizację. pojawiające się podczas realizacji zleceń transportowych. OPWS to gwarancja przejrzystości w umowach, ale także minimalizacji ryzyka sporu w sytuacjach kryzysowych. Oto kilka przykładów, w których OPWS odgrywają kluczową rolę:
Opóźnienia w dostawie – kiedy transport nie dotrzymuje ustalonych terminów, OPWS pomagają w precyzyjnym określeniu, jakie konsekwencje ponosi strona odpowiedzialna za spóźnienie i na jakich warunkach można ubiegać się o rekompensatę.
Uszkodzenie towaru – w sytuacjach, gdzie towar został uszkodzony w trakcie transportu, jasno określone w OPWS zasady odpowiedzialności pomagają ustalić, kto ponosi koszty naprawy lub wymiany.
Niezgodności w dostawie – jeśli dostarczony towar różni się od zamówionego, OPWS precyzują sposób zgłaszania reklamacji oraz terminy, w których można spodziewać się rozwiązania sprawy.
OPWS – podsumowanie
OPWS obowiązują spedytora zastępczego, jeśli co najmniej jedna ze stron należy do Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, jednak nigdy nie mają zastosowania w przypadku spedycji dokumentów, pieniędzy, dzieł sztuki, szczątków ludzkich, kosztowności i innych przedmiotów o wysokiej wartości.
Stosowanie OPWS nie jest obowiązkowe. Przepisy prawa, na których można oprzeć umowę przewozu towarów, reguluje kodeks cywilny. Lecz jeśli deklaracja o stosowaniu regulacji OPWS pojawi się w umowie, będą obowiązujące dla obu stron. To rozwiązanie, ze wzgledu na wygodę i jasność warunków, jest chętnie stosowane przez firmy zajmujące się transportem kolejowym z Chin, a także spedycją morską i lotniczą.
Kompleksowy transport kontenerów morskich z SPN Logistics, dostosowany do indywidualnych potrzeb. Dowiedz się więcej o przewozie jednostek transportowych na duże odległości i zoptymalizuj logistykę swojego biznesu!
Import z Chin – jak zacząć, i zoptymalizować koszty? Odkryj sprawdzone strategie, kluczowe etapy współpracy z dostawcami oraz praktyczne wskazówki, które pomogą Ci skutecznie zarządzań importem z Dalekiego Wschodu.
Nasza strona używa plików cookies. Jeśli wyrażasz na to zgodę kliknij "Akceptuj wszystko". Możesz też wybrać, które z plików cookies chcesz używać klikając "Ustawienia".
Przeczytaj naszą politykę cookie