OPWS czyli Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne są zbiorem 31 paragrafów, które określają wzajemne relacje i warunki współpracy pomiędzy spedytorem a zleceniodawcą. Nie są one jednak przepisami prawnym i nie stanowią źródła prawa, choć ich postanowienia regulują zasady ubezpieczenia, reklamacji, rozstrzygania sporów. Opisują one również m.in. zasady oferty, zlecenia czy zakres odpowiedzialności spedytora. Można je stosować zarówno w spedycji krajowej, jak i wtedy gdy w grę wchodzi import towarów z Chin.
Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne opracowuje i publikuje Polska Izba Spedycji i Logistyki powstała w 1993 roku. Organizacja zrzesza przedsiębiorców, którzy zajmują się logistyką, spedycją i transportem towarów. Działa na rzecz ochrony przed nieuczciwą konkurencją oraz dba i reprezentuje interesy członków w zderzeniu z organami władzy, administracji państwowej i międzynarodowymi organizacjami działającymi w sektorze przewozowym.
Organizuje również szkolenia, konferencje i spotkania, zapewniając dostęp do informacji o przepisach prawa krajowego, unijnego i międzynarodowego. PISiL ostatnią aktualizację OPWS opublikowała w styczniu 2010 roku.
OPWS zawiera wytyczne ujęte w 31 paragrafach. Dokument podzielony jest na następujące części:
Rozstrzyganie sporów i prawo właściwe. Mówi na jakich zasadach i prawach będą rozstrzygane sprawy sporne.
OPWS obowiązują spedytora zastępczego, jeśli co najmniej jedna ze stron należy do Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, jednak nigdy nie mają zastosowania w przypadku spedycji dokumentów, pieniędzy, dzieł sztuki, szczątków ludzkich, kosztowności i innych przedmiotów o wysokiej wartości.
Stosowanie OPWS nie jest obowiązkowe. Przepisy prawa, na których można oprzeć umowę przewozu towarów, reguluje kodeks cywilny. Lecz jeśli deklaracja o stosowaniu regulacji OPWS pojawi się w umowie, będą obowiązujące dla obu stron. To rozwiązanie, ze wzgledu na wygodę i jasność warunków, jest chętnie stosowane przez firmy zajmujące się spedycją drogową, morską, kolejową i lotniczą.