SPN Logistics

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o ULD. Lotnicze Jednostki Ładunkowe

Home » Wszystko, co powinieneś wiedzieć o ULD. Lotnicze Jednostki Ładunkowe
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o ULD
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o ULD
ULD (Unit Load Device) to kontener lub paleta lotnicza używana w transporcie powietrznym do załadunku, przewozu i rozładunku towarów. Umożliwiają one organizację ładunków i zapewniają ich ochronę w trakcie lotu. ULD (znormalizowane jednostki ładunkowe) są wykonane z lekkich, ale wytrzymałych materiałów, co minimalizuje wagę dodatkową i zwiększa ładowność samolotu.

Rola ULD

ULD odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i ochrony ładunków podczas lotu. Dzięki odpowiednim wymiarom i konstrukcji jednostek ładunkowych towary są stabilnie zamocowane. Dodatkowo, ULD są zorganizowane z myślą o ochronie ładunków przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak:

  • wilgoć
  • wstrząsy
  • zmiany temperatury
  • działanie sił grawitacyjnych

Kontenery lotnicze – charakterystyka

Kontenery lotnicze to ważny element transportu lotniczego i mają wiele charakterystycznych cech. Pierwszą z nich jest ich uniwersalność – kontenery są projektowane w standaryzowanych wymiarach, które umożliwiają łatwy załadunek, przechowywanie i rozładunek. Oprócz tego są wykonane z lekkich, ale wytrzymałych materiałów, takich jak aluminium, ze względu na konieczność minimalizacji dodatkowej masy i zwiększenia ładowności samolotu.

Istotna jest także wytrzymałość kontenerów lotniczych. Są one zaprojektowane tak, aby wytrzymać duże siły przyspieszenia i turbulencje występujące podczas lotu. Kontenery muszą przetrwać dynamiczne ruchy samolotu i zapewnić stabilność ładunku, minimalizując przy tym ryzyko uszkodzeń.

Kontenery lotnicze wykazują odporność na warunki atmosferyczne. Materiały używane do ich produkcji są odporne na wilgoć, korozję i zmienne temperatury. Dodatkowo, kontenery są szczelnie zamykane, aby zapewnić ochronę ładunku przed wpływem deszczu, śniegu czy pyłu. Odporność na warunki atmosferyczne jest kluczowa dla zachowania jakości i integralności ładunków transportowanych przez linie lotnicze.

Rodzaje jednostek ładunkowych w transporcie lotniczym

Wyróżnia się dwie główne jednostki ładunkowe w transporcie lotniczym – palety oraz kontenery. Palety lotnicze składają się z aluminiowej płyty wyposażonej w zaczepy utrzymujące siatkę, która chroni i stabilizuje ładunek. Tak skonstruowana jednostka ładunkowa paletowa zapewnia bezpieczeństwo i wygodę podczas transportu.

Palety lotnicze są często stosowane do przewozu towarów o względnie niskich wymaganiach transportowych, które nie są wrażliwe na zmiany temperatury i wilgotności. Palety lotnicze nie zapewniają izolacji termicznej ani kontroli wilgotności. Dlatego sprawdzają się do przewozu ładunków, które nie wymagają specjalnej ochrony:

  • tekstylia
  • odzież
  • chemia domowa
  • kosmetyki

Kontenery lotnicze to szczelnie zamknięte struktury, które są zazwyczaj wykonane z aluminium lub połączenia aluminium (podstawa kontenera) i poliwęglanu Lexan (ściany kontenera). Mogą mieć różne rozmiary i konfiguracje. Jeżeli przewożony ładunek wymaga utrzymania określonej temperatury, kontenery mogą być wyposażone w systemy kontroli temperatury i izolacji termicznej, aby zapewnić odpowiednie warunki dla przewożonych towarów.

Kontenery lotnicze to doskonałe rozwiązanie dla przewozu ładunków, zarówno tych o większych rozmiarach, jak i tych wymagających specjalnych warunków transportu. Dzięki ich konstrukcji ładunek jest odpowiednio zabezpieczony przed uszkodzeniami i czynnikami zewnętrznymi. Kontenery lotnicze mogą być również wyposażone w systemy kontroli wilgotności, wentylacji czy oświetlenia, aby sprostać specjalnym wymaganiom przewożonego ładunku.

Kontenery lotnicze – wymiary według norm ULD

Z myślą o przesyle palet lub kontenerów między wieloma portami, stworzono specjalne oznaczenia, które pozwalają na łatwe rozpoznanie masy brutto, masy własną oraz wymiarów. Globalny system identyfikacji został wprowadzony przez IATA – palety i kontenery otrzymały specjalne kody. Kod ULD składa się z 9, 10 lub 11 znaków.

Pierwsze trzy znaki to prefiks określający typ ULD, kolejne cztery lub pięć to numer seryjny ULD, a ostatnie dwie lub trzy to oznaczenie właściciela ULD. Aby wiedzieć, jakie wymiary ma konkretna paleta lub kontener lotniczy, trzeba sprawdzić drugi znak prefiksu – oznacza on wymiary bazowe ULD. Poniżej przedstawiamy tabelę z wyjaśnieniem poszczególnych znaków.

PozycjaOznaczenieOpis
1LiteroweRodzaj ULD
2LiterowePodstawowe wymiary
3LiteroweKontur lub kompatybilność
4-8NumeryczneNumer seryjny
9, 10LiteroweWłaściciel

Pozycje 1-3 – Trzycyfrowy prefiks

Pierwsza litera wskazuje rodzaj kontenera lotniczego.

Pierwsza litera prefiksuRodzaj ULD
ACertyfikowany kontener
DNiecertyfikowany kontener
FNiecertyfikowana paleta
HCertyfikowany kontener dla koni
KCertyfikowany kontener dla bydła
LCertyfikowany wielozakresowy kontener
MNiecertyfikowany, termiczny kontener
PCertyfikowana paleta
QCertyfikowany, hartowany kontener
RCertyfikowany, termiczny kontener
VStojak do transportu samochodów
X,Y,ZZarezerwowany do użytku wewnętrznego linii lotniczych

Druga litera odnosi się do wymiarów podstawy kontenera.

Drugi znak prefiksuWymiary bazowe – dłu. x szer. podstawy (mm)
A2235 x 3175
B2235 x 2743
G2438 x 6058
K1534 x 1562
L1534 x 3175
M2438 x 3175
N1562 x 2438
P1198 x 1534
Q1534 x 2438
R2438 x 4978
S1562 x 2235

Trzeci znak prefiksu oznacza dwie różne rzeczy w zależności od tego, czy jest to kontener, czy paleta. Kiedy jest to kontener, informuje o jego kształcie. W przypadku palety mówi o jej systemie podtrzymującym. Oprócz kodu identyfikacyjnego ULD na kontenerach i paletach musi znaleźć się informacja o ich wadze brutto – MGW (Maximum Gross Weight) oraz waga samego opakowania – TW (Tare Weight) podane w kilogramach i funtach.

Paleta lotnicza – wymiary

Specyfikacja przykładowych palet lotniczych – P1P/PAG i P6P/PMC.

Paleta P1P/PAG
Wymiary i waga ULD są regulowane do standardów poszczególnych linii lotniczych.
Wymiary podstawydł. 3175 x szer. 2235 mm
Paleta przeznaczona do samolotów:A300, A310, B747

 

Paleta P6P/PMC
Wymiary i waga są regulowane do standardów poszczególnych linii lotniczych. Jest to płaska paleta, najczęściej używana do dolnych ładowni i pokładów głównych.
Wymiary podstawydł. 3175 x szer. 2428 mm
Paleta przeznaczona do samolotów:A300, A310, B747, DC-10

Zalety korzystania z ULD w transporcie lotniczym

Korzystanie z jednostek ładunkowych w transporcie lotniczym przynosi szereg korzyści, które mają istotny wpływ na efektywność i wydajność całego procesu logistycznego. Oto kilka zalet korzystania z ULD:

Optymalizacja załadunku i rozładunku

Użycie ULD pozwala na bardziej efektywne załadowanie i rozładowanie samolotu. Dzięki standaryzacji rozmiarów personel obsługujący przesyłkę może skutecznie umieścić ją na pokładzie samolotu i wyjąć z niego. To przyśpiesza proces załadunku i rozładunku, skracając czas postoju samolotu.

Oszczędność miejsca wewnątrz samolotu

Użycie ULD umożliwia lepsze wykorzystanie dostępnego miejsca wewnątrz samolotu. Kontenery lotnicze i palety lotnicze są projektowane tak, aby pasować do specyfikacji danego samolotu, co pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Dzięki temu można przewozić większą ilość towarów w jednym locie, co prowadzi do oszczędności kosztów i redukcji emisji CO2.

Zwiększenie efektywności logistycznej

ULD ułatwia zarządzanie ładunkami w procesie logistycznym. Każda jednostka ładunkowa jest odpowiednio oznaczona i identyfikowana, co ułatwia śledzenie towarów, zarządzanie zapasami i kontrolę logistyczną. Ponadto, standaryzacja ULD ułatwia współpracę między różnymi liniami lotniczymi i portami lotniczymi, zapewniając spójność i zgodność w procesie transportowym.

Zwiększenie bezpieczeństwa towarów

Używanie ULD zapewnia lepsze zabezpieczenie i ochronę przewożonych towarów. Palety i kontenery wykorzystywane w transporcie lotniczym są wytrzymałe i zaprojektowane tak, aby chronić ładunki przed uszkodzeniami mechanicznymi i warunkami atmosferycznymi. Dodatkowo, standaryzowane procedury związane z obsługą ULD przyczyniają się do minimalizacji ryzyka uszkodzenia towarów podczas transportu.

Procedury i normy dotyczące ULD

Procedury i normy dotyczące jednostek ładunkowych (ULD) w transporcie lotniczym odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa, skuteczności i zgodności w całym procesie transportu. Oto istotne informacje na temat tych procedur i norm:

Procedury manipulacji

Przewoźnicy lotniczy i personel obsługujący lotnisko muszą przestrzegać procedur dotyczących manipulacji ładunkiem. Dotyczą one:

  • załadunku
  • rozładunku
  • obsługi
  • mocowania
  • stabilizacji jednostek ładunkowych

Te procedury mają na celu minimalizację ryzyka uszkodzenia towarów i zapewnienie bezpiecznego transportu.

Bezpieczeństwo i zabezpieczenia

Wymagane są określone zabezpieczenia chroniące przed niepożądanym dostępem, kradzieżą i uszkodzeniom towaru. Obejmują one stosowanie zamków, plomb, systemów zabezpieczeń i procedur kontroli, które zapewniają integralność ładunków i minimalizują ryzyko strat i uszkodzeń.

Kontrola bezpieczeństwa

ULD podlegają kontrolom bezpieczeństwa, zarówno podczas załadunku, jak i rozładunku, aby zapobiec wprowadzaniu niebezpiecznych materiałów lub przedmiotów na pokład samolotu. Przestrzeganie procedur jest niezbędne dla zapewnienia bezpiecznego transportu dla pasażerów, personelu i samolotów.

Przechowywanie i konserwacja

Istnieją wytyczne dotyczące przechowywania, konserwacji i badań technicznych ULD. Zapewniają one odpowiednie warunki przechowywania, regularne przeglądy techniczne i konserwację, aby utrzymać je w dobrym stanie i zapewnić ich niezawodne działanie.