Transport ponadnormatywny to przewóz ładunków wykraczających poza standardowe wymiary. Jedną z jego form jest transport niskopodwoziowy, który umożliwia przewożenie towarów, pojazdów, maszyn o dużych rozmiarach, wadze i kształcie za pomocą specjalnych naczep. Przyczepa z niskim podwoziem ma zaś tę przewagę, że umożliwia kierowcy przejazd pod mostami, wiaduktami i w tunelach.
Transport niskopodwoziowy – czym się charakteryzuje, jak zorganizować przewóz ponadnormatywnych ładunków? Dowiedz się więcej z naszego wpisu.
Transport niskopodwoziowy – co można przewozić?
Transport niskopodwoziowy to specjalistyczna forma przewozu, dedykowana dla ładunków o dużych gabarytach, nietypowych kształtach lub znacznej masie. Dzięki swojej konstrukcji – niskiej platformie ładunkowej – umożliwia bezpieczny i efektywny transport towarów, które nie mieszczą się w standardowych pojazdach.
Niskopodwoziowenaczepy pozwalają transportować tak szczególne ładunki jak:
Ciężkie maszyny budowlane (koparki, dźwigi, walce)
Elementy urządzeń sportowych (baseny, zjeżdżalnie)
Elementy systemów rurociągowych i kanałów wentylacyjnych
Transport ponadgabarytowydopuszcza również wszystkie inne ładunki, których przewóz nie jest możliwy za pomocą standardowych środków transportu.
Transport niskopodwoziowy i zalety przewozu z użyciem naczepy o niskim podwoziu
Transport ładunków ponadgabarytowych przy użyciu naczep niskopodwoziowych jest wymagający pod wieloma względami. Ma jednak bardzo dużo zalet, a w wielu przypadkach jest wręcz niezbędny.
Umożliwia przewóz wielu dużych ładunków, których przewóz byłby bardzo trudny lub niemożliwy za pomocą innych, standardowych środków transportu. Wspomaga to sprawny rozwój wielu dziedzin gospodarki.
Eliminuje konieczność demontażu elementów lub dzielenia ładunku, tam gdzie zachowanie integralności jest ważne. Zmniejsza to ryzyko uszkodzeń, które mogą się zdarzyć podczas montażu.
Brak potrzeby demontażu wpływa również na oszczędność czasu i kosztów całego procesu transportu.
Jest bezpieczny dla ładunku. Naczepy są wyposażone w liczne dodatkowe zabezpieczenia, posiadają mechanizmy i systemy mocowania, zapewniające stabilność towaru, które minimalizują ryzyko uszkodzenia
Jest przyjazny dla środowiska. Pozwala na przewóz ładunków za pomocą jednego specjalistycznego pojazdu, zamiast korzystania z wielu mniejszych pojazdów.
Pozwala na przewóz ładunków w sposób elastyczny i dostosowany do konkretnych potrzeb klienta.
Transport niskopodwoziowy – jak zabezpieczyć ładunek?
Przewóz ładunków transportem niskopodwoziowym często wymaga indywidualnych i nietypowych rozwiązań ze względu na parametry ładunku, dlatego nie każda firma spedycyjna ma w swojej ofercie takie usługi. Potrzebna jest wiedza i doświadczenie przewoźnika oraz odpowiednia flota m.in naczepy niskopodwoziowe. Załadunek często odbywa się za pomocą dźwigów, wciągarek i podnośników, potrzebne jest odpowiednie przygotowanie spedycji i plan. Należy przygotować zarówno naczepę, sprawdzić jej stan techniczny, jak i zadbać o towar.
Ładunek wymaga odpowiedniego montażu i zabezpieczenia, aby nie powodował zagrożenia dla innych użytkowników dróg oraz by dotarł do miejsca docelowego w nienaruszonym stanie. Czasem wiąże się to z demontażem niektórych elementów lub rozbiórką elementów na mniejsze części (o ile budowa ładunku na to pozwala). Czasami wystarczy tylko odpowiednio zabezpieczyć fracht. Sposobów na to jest wiele. W tym celu wykorzystuje się:
maty antypoślizgowe do umieszczenia pod ładunkiem,
pasy transportowe, liny, łańcuchy, uchwyty, haki,
podpory i osłony,
specjalistyczne ramy – czasem, by w bezpieczny sposób unieruchomić fracht, wymagane jest zaprojektowanie i wykonanie ramy dostosowanej do konkretnego ładunku.
Załadunek powinien odbywać się zgodnie z przepisami i normami. Podobnie jak sam przewóz do miejsca docelowego.
Przepisy i procedury w transporcie niskopodwoziowym
Przewóz towarów na naczepie z obniżonym pokładem ładunkowym wiąże się z szeregiem wymogów prawnych i narzuca konieczność posiadania zezwoleń oraz zgód. Głównym dokumentem, który z Polsce reguluje transport ponadnormatywny, a co za tym idzie – niskopodwoziowy, jest ustawa z dnia 6 września 2001 roku: „Prawo o ruchu drogowym” oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia np. konieczności posiadania odpowiednich opon, hamulców, sygnalizacji. Pojazd nienormatywny musi więc spełniać wymagania określone w zezwoleniach wydanych przez uprawnione instytucje np.:
zezwolenie na przewóz ponadgabarytowy wydawane przez Generalny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD),
zezwolenie na korzystanie z dróg krajowych wydawane przez Zarząd Dróg Krajowych i Autostrad (ZDKiA),
zezwolenie na korzystanie z dróg wojewódzkich wydawane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich (ZDW).
Jeśli transport niskopodwoziowy wymaga zapewnienia eskorty policji, na co najmniej 7 dni przed planowanym przejazdem trzeba zgłosić taką potrzebę i złożyć zawiadomienie do odpowiedniego komendanta policji. Samochód musi posiadać również specjalne ubezpieczenie OC.
Pilotaż w transporcie niskopodwoziowym
Podczas przewozów ponadgabarytowych w całej Unii Europejskiej wymagana jest eskorta pilota lub pilotów, a czasem nawet policji. Ilość osób pilotujących zależna jest od wymiarów ładunku. Osoby te mają za zadanie zadbać o bezpieczeństwo transportu niskopodwoziowego oraz każdego uczestnika ruchu. Pilot musi przejść specjalistyczne szkolenia i posiadać wymagane uprawnienia, by móc właściwie ocenić warunki. Ustawa o ruchu drogowym daje pilotom takie same uprawnienia do kierowania ruchem drogowym jakie ma policja, ponieważ eskortujący mają za zadanie również zminimalizować utrudnienia, które mogą pojawić się na trasie. Czasami wiąże się to również z zatrzymaniem ruchu i zarządzaniem pierwszeństwem przejazdu.
Pojazd, którym porusza się eskorta, musi posiadać odpowiednie oznaczenia. Przepisy transportu niskopodwoziowego wymagają, by był wyposażony m.in. w odpowiednią tablicę, która może mieć również formę tablicy świetlnej. Pilotujący pojazd powinien mieć na dachu żółte światła błyskowe oraz urządzenia do bezpośredniej komunikacji z kierowcą przewożącym ładunek. Dodatkowo może posiadać urządzenie do nadawania sygnałów dźwiękowych o zmiennym tonie oraz światło, którego kierunek także można zmieniać.
Transport niskopodwoziowy – podsumowanie
Transport niskopodwoziowy stanowi ważną część wielu gałęzi przemysłu np. stoczniowego, energetycznego czy wojskowego. Wymaga pozwoleń, znajomości procedur oraz obsługi przez doświadczone osoby z odpowiednimi uprawnieniami. Jest to dość trudne logistycznie przedsięwzięcie, by wszystko przebiegło zgodnie z planem, a przejazd nie powodował zagrożeń i utrudnień dla innych użytkowników ruchu. Dlatego transport ładunków ponadgabarytowych na naczepie niskopodwoziowej odbywa się często w godzinach nocnych i niewiele firm w Polsce specjalizuje się w tym rodzaju spedycji.
Planujesz eksport towarów do Dubaju? Sprawdź, jakie są najlepsze metody transportu, wymagania celne i kluczowe formalności. Poznaj sprawdzone rozwiązania, by bezproblemowo dostarczać produkty na dynamiczny ...
Import towarów z Indii to świetna okazja na rozwój biznesu, ale wymaga znajomości procedur, cła i logistyki. Sprawdź, jak bezpiecznie i opłacalnie sprowadzać produkty, unikając ...
Nasza strona używa plików cookies. Jeśli wyrażasz na to zgodę kliknij "Akceptuj wszystko". Możesz też wybrać, które z plików cookies chcesz używać klikając "Ustawienia".
Przeczytaj naszą politykę cookie