Transport Kolejowy z Chin z SPN Logistics. Szybka i profesjonalna spedycja kontenerów i drobnicy. Poznaj cenę i czas transportu kolejowego z Chin.
Czytaj więcejTransport ponadnormatywny to przewóz ładunków wykraczających poza standardowe wymiary. Jedną z jego form jest transport niskopodwoziowy, który umożliwia przewożenie towarów, pojazdów, maszyn o dużych rozmiarach, wadze i kształcie za pomocą specjalnych naczep. Przyczepa z niskim podwoziem ma zaś tę przewagę, że umożliwia kierowcy przejazd pod mostami, wiaduktami i w tunelach.
Transport niskopodwoziowy – czym się charakteryzuje, jak zorganizować przewóz ponadnormatywnych ładunków? Dowiedz się więcej z naszego wpisu.
Transport niskopodwoziowy to specjalistyczna forma przewozu, dedykowana dla ładunków o dużych gabarytach, nietypowych kształtach lub znacznej masie. Dzięki swojej konstrukcji – niskiej platformie ładunkowej – umożliwia bezpieczny i efektywny transport towarów, które nie mieszczą się w standardowych pojazdach.
Niskopodwoziowe naczepy pozwalają transportować tak szczególne ładunki jak:
Ciężkie maszyny budowlane (koparki, dźwigi, walce)
Maszyny górnicze (koparko-ładowarki, wiertnice)
Sprzęt rolniczy (ciągniki, kombajny, agregaty)
Pojazdy wojskowe (czołgi, opancerzone transportery)
Moduły mieszkalne i biurowe
Elementy hal
Duże urządzenia przemysłowe (windy, piece, kotły)
Turbiny wiatrowe i części wiatraków
Łodzie, statki, jachty i ich elementy
Wagony kolejowe i lokomotywy
Elementy urządzeń sportowych (baseny, zjeżdżalnie)
Elementy systemów rurociągowych i kanałów wentylacyjnych
Transport ponadgabarytowy dopuszcza również wszystkie inne ładunki, których przewóz nie jest możliwy za pomocą standardowych środków transportu.
Transport ładunków ponadgabarytowych przy użyciu naczep niskopodwoziowych jest wymagający pod wieloma względami. Ma jednak bardzo dużo zalet, a w wielu przypadkach jest wręcz niezbędny.
Przewóz ładunków transportem niskopodwoziowym często wymaga indywidualnych i nietypowych rozwiązań ze względu na parametry ładunku, dlatego nie każda firma spedycyjna ma w swojej ofercie takie usługi. Potrzebna jest wiedza i doświadczenie przewoźnika oraz odpowiednia flota m.in naczepy niskopodwoziowe. Załadunek często odbywa się za pomocą dźwigów, wciągarek i podnośników, potrzebne jest odpowiednie przygotowanie spedycji i plan. Należy przygotować zarówno naczepę, sprawdzić jej stan techniczny, jak i zadbać o towar.
Ładunek wymaga odpowiedniego montażu i zabezpieczenia, aby nie powodował zagrożenia dla innych użytkowników dróg oraz by dotarł do miejsca docelowego w nienaruszonym stanie. Czasem wiąże się to z demontażem niektórych elementów lub rozbiórką elementów na mniejsze części (o ile budowa ładunku na to pozwala). Czasami wystarczy tylko odpowiednio zabezpieczyć fracht. Sposobów na to jest wiele. W tym celu wykorzystuje się:
Załadunek powinien odbywać się zgodnie z przepisami i normami. Podobnie jak sam przewóz do miejsca docelowego.
Przewóz towarów na naczepie z obniżonym pokładem ładunkowym wiąże się z szeregiem wymogów prawnych i narzuca konieczność posiadania zezwoleń oraz zgód. Głównym dokumentem, który z Polsce reguluje transport ponadnormatywny, a co za tym idzie – niskopodwoziowy, jest ustawa z dnia 6 września 2001 roku: „Prawo o ruchu drogowym” oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia np. konieczności posiadania odpowiednich opon, hamulców, sygnalizacji. Pojazd nienormatywny musi więc spełniać wymagania określone w zezwoleniach wydanych przez uprawnione instytucje np.:
Podczas przewozów ponadgabarytowych w całej Unii Europejskiej wymagana jest eskorta pilota lub pilotów, a czasem nawet policji. Ilość osób pilotujących zależna jest od wymiarów ładunku. Osoby te mają za zadanie zadbać o bezpieczeństwo transportu niskopodwoziowego oraz każdego uczestnika ruchu. Pilot musi przejść specjalistyczne szkolenia i posiadać wymagane uprawnienia, by móc właściwie ocenić warunki. Ustawa o ruchu drogowym daje pilotom takie same uprawnienia do kierowania ruchem drogowym jakie ma policja, ponieważ eskortujący mają za zadanie również zminimalizować utrudnienia, które mogą pojawić się na trasie. Czasami wiąże się to również z zatrzymaniem ruchu i zarządzaniem pierwszeństwem przejazdu.
Pojazd, którym porusza się eskorta, musi posiadać odpowiednie oznaczenia. Przepisy transportu niskopodwoziowego wymagają, by był wyposażony m.in. w odpowiednią tablicę, która może mieć również formę tablicy świetlnej. Pilotujący pojazd powinien mieć na dachu żółte światła błyskowe oraz urządzenia do bezpośredniej komunikacji z kierowcą przewożącym ładunek. Dodatkowo może posiadać urządzenie do nadawania sygnałów dźwiękowych o zmiennym tonie oraz światło, którego kierunek także można zmieniać.
Transport niskopodwoziowy stanowi ważną część wielu gałęzi przemysłu np. stoczniowego, energetycznego czy wojskowego. Wymaga pozwoleń, znajomości procedur oraz obsługi przez doświadczone osoby z odpowiednimi uprawnieniami. Jest to dość trudne logistycznie przedsięwzięcie, by wszystko przebiegło zgodnie z planem, a przejazd nie powodował zagrożeń i utrudnień dla innych użytkowników ruchu. Dlatego transport ładunków ponadgabarytowych na naczepie niskopodwoziowej odbywa się często w godzinach nocnych i niewiele firm w Polsce specjalizuje się w tym rodzaju spedycji.
Transport Kolejowy z Chin z SPN Logistics. Szybka i profesjonalna spedycja kontenerów i drobnicy. Poznaj cenę i czas transportu kolejowego z Chin.
Czytaj więcejTransport lotniczy z Chin to najszybszy sposób dostarczania towarów na całym świecie. Oferuje krótkie terminy realizacji, niezawodność i elastyczność, idealne dla firm potrzebujących błyskawicznej logistyki. ...
Czytaj więcejChiński Nowy Rok 2026 zbliża się wielkimi krokami. To czas, który mocno wpływa na handel i logistykę. Dowiedz się, jak odpowiednio przygotować import z Chin ...
Czytaj więcej