statek wypływający z portu z kontenerami - spedycja morska

Armator – kim jest i jaką pełni rolę w imporcie towaru z Chin?

armator morski zadania rola armatora w imporcie z chin armator a przewoźnik zadania armatora w transporcie z chin import z chin organizacja poszczególnych etapów transportu

Organizując import towarów z Chin, szybko przekonujemy się, że branża TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) to przestrzeń funkcjonowania podmiotów o różnej ofercie, zakresie usług i odpowiedzialności. 




Kto zarządza statkiem i jest jednym z ważniejszych ogniw w transporcie morskim?


Ich podstawowymi typami są bez wątpienia armator, firma logistyczna, przewoźnik i spedytor. Czym się różnią i jaka jest ich charakterystyka? O tym w cyklu artykułów na temat podstawowych pojęć dotyczących importu z Chin.

 

Spis treści

 

  1. Kim jest armator?
  2. Za co odpowiada armator?
  3. Jakie są obowiązki armatora?
  4. Światowy rynek armatorów?
  5. Podsumowanie


Kim jest armator?


Armator to osoba fizyczna lub prawna, która wykorzystuje do celów transportowych własny lub wypożyczony statek. Jest to więc najczęściej firma, oferująca swoje usługi transportu morskiego ludzi i towarów flotą, którą dysponuje na własność lub w ramach porozumienia z jakąś stroną trzecią na zasadach wypożyczenia, leasingu itd.

 

Historycznie nazwa ta wiąże się ze zbrojeniem, ponieważ w przeszłości głównym zadaniem armatora było skompletowanie załogi i uzbrojenie statku w sposób zapewniający mu bezpieczną przeprawę przez morza i oceany.

 

W polskim prawodawstwie występuje on pod pojęciami:

 

  • przedsiębiorca żeglugowy,
  • przedsiębiorca okrętowy.


Za co odpowiada armator?


W zakresie obowiązków armatora najważniejsze są:

 

  • udostępnienie statku,
  • dbałość o jego dobry stan techniczny,
  • zrekrutowanie kapitana i załogi,
  • zarządzanie statkiem.


Jakie są obowiązki armatora?


Do obowiązków armatora należą przede wszystkim:

 

  • zarejestrowanie statku,
  • przestrzeganie przepisów i zasad bezpiecznej żeglugi,
  • przestrzeganie przepisów obowiązujących na morzach i w portach,
  • odpowiadanie za szkody zawinione przez załogę,
  • chronienie statku wraz z jego urządzeniami i ładunkiem,
  • ochrona środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniem,
  • branie udziału w postępowaniu w sprawie wypadku morskiego.


Światowy rynek armatorów


Ze względu na duży próg wejścia (wysokie koszty rozpoczęcia działalności, skomplikowane uwarunkowania prawne i poziom wymaganej wiedzy specjalistycznej), złożoność zagadnienia oraz światowy zasięg konkurencji, rynek usług armatorskich jest silnie zdominowany przez kilka firm o globalnym zasięgu. Pięć największych z nich to:

 

1. Maersk (Dania),

2. MSC (Szwajcaria),

3. Cosco Shipping (Chiny),

4. CMA CGM (Francja),

5. Hapag-Lloyd AG (Niemcy).



Podsumowanie


Jak mogłeś dowiedzieć się z tego artykułu, armator to podmiot o wąskiej i sprecyzowanej specjalności, jaką jest dostarczanie i obsługa statków transportowych. Alternatywą dla bezpośredniego podpisania umowy z armatorem jest skorzystanie z usług przewoźnika, spedytora lub firmy logistycznej, o czym więcej w kolejnych artykułach.

Wróć do spisu artykułów Dowiedz się więcej o roli spedytora