Dla Katarczyków organizacja Mistrzostw Świata 2022 w piłce nożnej to sposób na zaistnienie na arenie międzynarodowej i szansa, by zapisać się na kartach historii tej imprezy, która odbywa się cyklicznie od 1930 roku. Na tę okazję gospodarze wybudowali od podstaw siedem stadionów. Jeden z nich, o tajemniczej nazwie Stadion 947, kompletnie różni się od pozostałych, a odpowiedzialne za projekt hiszpańskie studio Fenwick Iribarren Architects wykazało się nie lada pomysłowością tworząc jego oryginalną koncepcję.
Spis treści:
- Stadion 947 - unikalne rozwiązanie techniczne
- Kontenery morskie i ich uniwersalne cechy użytkowe
- Plany zastosowania Stadionu 947 po mistrzostwach - może znowu transport morski?
Sprawdź też: Ile palet albo europalet zmieszczą poszczególne rodzaje kontenerów morskich?
Stadion 947 - unikalne rozwiązanie techniczne
Do budowy tego obiektu sportowego użyto kontenerów wykorzystywanych w spedycji morskiej, drogowej i kolejowej. Dokładnie takich, z których korzystają na co dzień wszystkie firmy przewozowe na całym świecie zajmujące się transportem intermodalnym. Ten wyjątkowy pomysł był inspirowany tradycją katarskiej żeglugi i przewozu towarów drogą morską.
Symboliczna liczba, która znalazła się w nazwie obiektu: “947”, to nie tylko numer kierunkowy Kataru. To także dokładna liczba kolorowych kontenerów, ukrytych w środku stalowej konstrukcji.
Jest to pierwsza tego rodzaju arena na świecie. Jak mówi dyrektor techniczny obiektu, Mohammed Al Atwaan, szatnie sędziów, toalety i niektóre z pomieszczeń biurowych zostały w całości zbudowane z kontenerów transportowych. Podobnie sklepy i klatki schodowe. Kolorową blachę z kontenerów wykorzystano również w szatniach piłkarzy, a w niektórych modułach zaaranżowano przeszklone luksusowe pokoje VIP dla najbardziej wymagających kibiców.
Kontenery morskie i ich uniwersalne cechy użytkowe
Kontenery znajdują zastosowanie nie tylko w transporcie towarów. Dzięki zunifikowanym wymiarom, wadze, kształcie i właściwościom materiału z jakiego są zrobione już od dłuższego czasu wykorzystuje się je również w architekturze, choć jeszcze nigdy nie użyto ich do budowy stadiony. Zrealizowanie tego niestandardowego pomysłu było możliwe ze względu na cechy kontenerów:
- ustandaryzowane wymiary: najbardziej uniwersalne kontenery typu 20’DV mierzą 20 stóp czyli wg systemu metrycznego mają wysokość 2,39 m, szerokość 2,35 m i długość 5,90, co daje 30m3 przestrzeni ładunkowej. Obok modeli 20'DV do budowy stadionu użyto również kontenerów 40’HC o wymiarach 2,89 m x 2,43m x 12,5m i pojemności 76,2m3.
- spełniają międzynarodowe standardy jakości, są trwałe i mają stabilną konstrukcję, co gwarantuje wielokrotne użycie,
- ich budowa umożliwia przewóz jednym lub wieloma środkami transportu bez konieczności przeładowywania zawartego w nich ładunku,
- ich kształt umożliwia ergonomiczne umieszczenie ich na podwoziu kontenerowym czy platformie wagonu
- są odpowiednio wyposażone, dzięki czemu łatwo można je mocować i przenosić z jednego miejsca przeładunku na drugi,
- prosty kształt i konstrukcja umożliwia łatwy załadunek i rozładunek zarówno samego urządzenia, jak i przewożonych w nich towarów
Plany zastosowania Stadionu 947 po mistrzostwach - może znowu transport morski?
Uniwersalność zastosowanych modułowo kontenerów, powoduje, że Stadion 947 jest pierwszym stadionem w historii, który jest obiektem tymczasowym i dzięki modułowej budowie będzie mógł zostać szybko i sprawienie rozebrany po zakończonych rozgrywkach. Choć nie wiadomo jeszcze, jaki dokładnie plan mają Katarczycy na jego recykling, po zakończeniu Mistrzostw Świata. Możliwości jest kilka.
- Zostanie w całości zdemontowany i przeniesiony w zupełnie inne miejsce.
- Zostanie podzielony na pół i każda z części zostanie wysłana w inną, mniej rozwinięta ekonomicznie część świata.
- Każda z części składowych znajdzie inne, nowe zastosowanie, a same kontenery znów będa używane w transporcie morskim
Wszystkie powyższe rozwiązania są proekologiczne, bo taka właśnie idea przyświecała od początku projektantom i dlatego wszystkie elementy Stadionu 947 wrócą do obiegu w tej czy innej formie. Również kształt obiektu i odległości między krzesełkami/siedzeniami dla widzów sprzyjają ochronie środowiska. Dzięki takiemu designowi i bliskości Zatoki Perskiej, arena posiada naturalną wentylację i nie wymagała zamontowania systemu klimatyzacji, który zużywa mnóstwo energii w procesie eksploatacji.
Modułowy design pozwolił też zaoszczędzić 20 procent kosztów w porównaniu z budową klasycznego stadionu, gdyż cały proces wymagał mniej materiałów, nakładu pracy, wygenerował mniej odpadów, a dodatkowo, jak zapewnia organizator, to innowacyjne rozwiązanie pozwoliło zredukować zużycie wody o 40 procent. Ciekawą rzeczą jest też to, że materiały użyte do budowy zostały przywiezione na miejsce właśnie w tych konkretnych kontenerach, które później zostały użyte do stworzenia konstrukcji obiektu sportowego.
Ciekawą rzeczą jest też to, że wiele z kontenerów, które zostały użyte do stworzenia konstrukcji obiektu sportowego, najpierw posłużyło do przewiezienia materiałów na miejsce budowy.
Stadion 947 zbudowany z kontenerów transportowych otwarto w listopadzie 2021, a rok później inauguracyjny mecz na nim rozegrała reprezentacja Polski grając w fazie grupowej przeciwko Meksykowi. Obiekt może pomieścić 40 000 widzów.
Całkiem możliwe, że jako firma transportowa, której jednym z profili działania jest spedycja morska, będziemy mieli przyjemność przewozić dla kogoś z Państwa kontener, który właśnie ma swój mały wkład w historię piłki nożnej.
Pełna lista meczów, rozgrywanych na Mistrzostwach Świata 2022 na Stadionie 947:
- 22 listopada - Meksyk vs Polska
- 24 listopada - Portugalia vs Ghana
- 26 listopada - Francja vs Dania
- 28 listopada - Brazylia vs Szwajcaria
- 30 listopada - Polska vs Argentyna
Sprawdź też: Spedytor – jakie są jego zadania i funkcje w imporcie towaru z Chin?