SPN Logistics

SPN Logistics Warszawa Transport i Spedycja Logo

Jak poprawnie napisać zapytanie o koszty transportu?

Mam nadzieję że poniższy tekst, traktujący o tym jak złożyć prawidłowo zapytanie o koszty transportu sprawi, że pomożemy Państwu także w wielu sprawach których nie braliście wcześniej pod uwagę zaczynając przygodę z jakże ciekawym biznesem, jakim jest import z Chin.

Prawidłowe pytanie

Jako doświadczony menadżer sprzedaży w firmie spedycyjnej, często mam do czynienia z pytaniami od Klientów początkujących, którzy nigdy nie sprowadzali towaru lub od osób które dopiero szukają alternatywy dla swojego biznesu w imporcie towarów z Chin. Poszukują oni u mnie oczywiście informacji o kosztach transportu, organizacji odprawy celnej, dostawy określonej ilości towaru we wskazane miejsce. Zapytania klientów trafiają do nas bardzo często nieprecyzyjne, ciężko bowiem odpowiedzieć na wiadomość email o poniższej treści:

„Szukam importu z Chin, towar neutralny, ponad 10 palet. Cała obsługa tez z odprawą i urzędem celnym. Proszę o cenę. Maciek Częstochowa”

Widzimy, że klient chce importować towar z Chin. Lecz do wyceny jeszcze daleko. Podane informacje są zbyt ogólne. Spedytor który otrzyma zapytanie o takiej treści będzie musiał uzyskać szereg dodatkowych informacji jak poniżej, co wydłuży czas uzyskania wyceny.

Poniżej przedstawiam Państwu 7 składowych, które powinny znaleźć się w każdym zapytaniu o transport z Chin i związane z nim koszty.

1. Dokładne określenie wymiarów i wagi importowanego towaru.

Warto zapytać się producenta o to jaka będzie objętość zamawianego towaru albo o wymiary opakowań transportowych jakich używa. Nierzadko towary pakowane są dodatkowo w master kartony, kartony większe, pudełka, skrzynie, worki czy beczki, wymiary tych opakowań potrzebne nam są do wyceny. Wymagana jest także waga brutto towaru. Jeżeli towar jest w opakowaniach zbiorczych (paletach, skrzyniach), należy wyszczególnić ich wagę/wymiary.

“10 palet z e-maila” rozszerzamy o dodatkowe informacje, na przykład “10 palet 85X60X30 waga jednej palety 30 kg brutto, lub waga całości 300 kg brutto”. Możemy wtedy określić także ilość metrów sześciennych. W transporcie drobnicowym używa się przelicznika waga/miara i ilość metrów sześciennych ma kluczowe znaczenie dla wyceny transportu. Przy kontenerach pełnych FCL (full container load) wystarczy określić rodzaj kontenera oraz wagę brutto towaru.

O rodzajach kontenerów i ich standardoowych wymiarach przeczytasz tutaj
O ilosci palet możliwych do załadowania oraz ich rozmieszczeniu w kontenerach różnego typu przeczytasz tutaj

2. Informacja jaki towar chcemy importować z Chin.

Taka informacja również jest kluczowa, warto poinformować o tym wyceniającego a także zapytać się producenta o kod celny towaru tzw. HS code – ułatwia to także znalezienie informacji dotyczących właściwych dokumentów do odprawy celnej. Niektóre towary dostępne przy jednym rodzaju transportu maja restrykcje i nie da się ich zabrać innym np. nie wolno transportować płynów transportem kolejowym z Chin a jedynie morskim. Dodatkowe informacje są potrzebne przy niestandardowym towarze. Towary zawierające baterie, przewożone materiały chemiczne do wyceny powinniśmy mieć udostępniony MSDS (Material Safety Data Sheet) czyli informacje o charakterystyce przewożonego towaru. Przed wysyłka i tak informacja jest weryfikowana przez przewoźnika, warto znać także kod UN towaru niebezpiecznego.

3. Podanie warunków handlowych na jakich zakupiony został towar.

Bardzo ważną informacją, której mogą jeszcze nie wiedzieć klienci lub nie mają doświadczenia w handlu z Chinami, jest ustalenie warunków handlowych na jakich przeprowadza się transakcje, najpopularniejsze z nich to EXW, FOB, CIF. Kolejność jest nieprzypadkowa, mówi nam o zakresie pracy jaki my jako osoba oferująca koszty transportu musimy wykonać. Niestety warunków handlowych nie możemy wynegocjować za klienta. Musi on wiedzieć i nam określić jak mamy wykonać zlecenie. Oczywiście wybór warunków może być już ustalony. Jeżeli tak nie jest to wiele zależy wtedy od ceny za sam transport. Bardzo chętnie doradzę i zapraszam serdecznie czytelnika do kontaktu na ma@spnlogistics.pl lub pod numerem telefonu.

  • EXW – Czyli odbiór od producenta. Przy wycenie EXW potrzebna jest informacja o mieście i kodzie pocztowym z którego ma być odbiór. W skrócie klient dostaje fakturę za cała usługę transportowa od spedytora a za towar od Chińczyka. Jest jasno określony podział, klient płaci jednak wtedy całość kosztów transportu od drzwi do drzwi łącznie z odprawa celna w Chinach, producent nie płaci za nic.W tym przypadku jednak cena zakupionego towaru u producenta powinna być najniższa.
  • FOB – Najczęściej załadowca/producent określa swoja cenę podając także miejsce do którego dostarczy, załadowca powinien wtedy opłacić koszty odprawy celnej w Chinach, handling magazynowy naszego agenta oraz dowieźć towar do magazynu.
  • CIF – Bardzo popularny na portalach e-commerce jak AliExpress. CIF jest to wysyłka przez producenta do wskazanego punktu chiński CIF jest różnie rozumiany przez producentów, z doświadczenia im więcej towaru tym bardziej jest to forma obarczona większym kosztem i ryzykiem. W skrócie Chińczyk płaci za wszystkie opłaty w Chinach i wysyła do Europy lub do punktu np. portu. Problemem jest tutaj sytuacja, w której spełnia on warunki swoje – nie wspominając kupującemu o dodatkowych kosztach które z reguły czekają na niego w Europie. Koszty te pojawiają się wraz z agentem Chińczyka np. w Gdyni który jest odpowiedzialny za zwolnienie towaru i do którego musimy się udać aby towar odebrać. Są to opłaty nieraz przewyższające znacznie opłaty przy transporcie w formie EXW czy FOB. Chińczyk powinien ponosić koszty duże a praktycznie nie ponosi ich wcale. Dlatego o CIF oferowany przez sprzedawcę należy zapytać fachowców. Z tego powodu zapraszam do kontaktu, a wyjaśnimy jak uniknąć takich sytuacji

4. Podanie trasy transportu.

Duże porty bezpośrednie jak Shanghai, Shenzen są z reguły tańsze na warunkach FOB niż powiedzmy mniej popularne jak Dalian, czy Fuzhou. Jeżeli towar zakupiony jest na warunkach EXW, prosimy o podanie pełnego adresu podjęcia w Chinach. Określony również musi być port dostawy, np. Gdańsk, Hamburg.

5. Informacja dokąd w Polsce towar ma trafić.

Adres firmy nie musi być adresem dostawy, warto precyzyjnie napisać gdzie towar ma zostać dostarczony.

6. Organizacja odprawy celnej.

Czy my jako spedycja mamy organizować odprawę celną, w jakim mieście oraz jaki typ odprawy? Warto dowiedzieć się od nas i zwrócić uwagę zwłaszcza na koszty jakie czekają Państwa przy odprawie celnej. Dlatego zalecamy wypytać Chińskiego producenta o kody celne importowanych towarów. Oferowane typy odpraw to:

  • odprawa celna w Polsce z VAT.
  • odprawa celna w Polsce z art. 33A, z odroczoną płatnością VAT.
  • odprawa celna za granicą – WNT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów odprawa fiskalna z odroczoną płatnością VAT. Możemy zorganizować odprawę w portach w Bremerhaven, Antwerpii, Hamburgu, Rotterdamie oraz w wielu innych miastach portowych Europy.
  • wystawienie dokumentu tranzytowego T1, odprawa celna w agencji wskazanej przez klienta.

7. Dane kontaktowe.

Proszę o Państwa podpis, najlepiej imię i nazwisko, adres email a zwłaszcza numer telefonu dla szybkiej interwencji

Zatem, poprawnie napisane zapytanie o koszty transportu powinno wyglądać następująco:

  • dla drobnicy:

Tytuł: TRANSPORT Z CHIN / TRANSPORT DROBNICY Z CHIN

Dzień dobry,
Serdecznie proszę o wycenę morskiego transportu drobnicowego z Chin, szczegóły jn.:

  1. Cargo: 120 kartonów, wymiar kartonu 40x50x60, 14,4 CBM, 1890 KG brutto,
  2. towar to routery WI-FI
  3. Incoterms: FOB
  4. Trasa: Shanghai – Gdansk
  5. Dostawa do: 64-300 Nowy Tomyśl
  6. Odprawa celna: ostateczna w Państwa gestii

Pozdrawiam,

Jan Kowalski

Tel. 111-111-111

Jan.kowalski@spnlogistics.pl

  • dla kontenera:

TYTUŁ: TRANSPORT Z CHIN / TRANSPORT KONTENERA Z CHIN

Dzień dobry,
serdecznie proszę o wycenę transportu morskiego z Chin, szczegóły jn.:

  1. Cargo: 1×40’HC, 8 ton brutto
  2. Towar to routery WI-FI
  3. Incoterms: EXW
  4. Trasa: Dongguan – Gdansk
  5. Dostawa do: 64-300 Nowy Tomyśl
  6. Odprawa celna: ostateczna w Państwa gestii

Pozdrawiam,

Jan Kowalski

Tel. 111-111-111

Jan.kowalski@spnlogistics.pl

Mam nadzieję, że opisany przeze mnie poradnik ułatwi Państwu tworzenie zapytań i poprawi wzajemny przepływ informacji.